Terug naar overzicht

5x voeding voor de concentratie

5x voeding voor de concentratie
Flinndal
10-9-2018
0 Reacties

Concentratie

Een goede concentratie helpt je om echt even goed te focussen op een bepaalde taak. Helaas kan het voorkomen dat je concentratie soms net wat minder goed is dan je zou wensen. Gelukkig is concentratie wel iets waar je aan kunt werken. Zo zijn er bepaalde voedingsmiddelen die je kunnen helpen geconcentreerd te blijven. Welke zijn dat?


Wat is concentratie?

Allereerst zullen we kort uitleggen wat concentratie precies is. Concentratie kan worden omschreven als focus of aandacht. Het is een mechanisme dat de enorme hoeveelheid aan prikkels die op ons afkomt filtert. Het wordt ook wel selectiviteit in de waarneming genoemd.

Je concentratie kan verschillen per dag en per taak. Er kan daarom onderscheid worden gemaakt tussen vrijwillige concentratie en gedwongen concentratie. Vind je iets leuk en kies je er zelf voor om deze taak te doen? Dan komt de concentratie vaak vanzelf. Denk hierbij aan een hobby zoals schilderen, tuinieren of puzzelen.

Gaat het om een verplichte taak, dan is concentreren meestal iets lastiger. Dit wordt gedwongen concentratie genoemd en kost vaak iets meer moeite. Dit kunnen bijvoorbeeld taken op werk zijn of schoonmaken in huis.

Gedwongen en vrijwillige concentratie kunnen ook samenkomen, bijvoorbeeld als het een verplichte taak is die je wel erg leuk vindt om te doen.


Concentratie verbeteren met voeding

Concentratie is iets waar je aan kunt werken. Je telefoon uit het zicht leggen, de mail uitzetten, één ding tegelijk doen en prioriteiten stellen zullen je helpen bij je concentratie. Ook voldoende water drinken en gezond en gevarieerd eten kunnen je helpen bij de concentratie. Dit voedsel kan je helpen om geconcentreerd te blijven:


1. Pure chocolade

Een klein blokje pure chocolade (van minimaal 70%) is een prima tussendoortje. Het bevat onder andere magnesium, dat helpt bij vermoeidheid en de natuurlijke energie in het lichaam activeert. Pure chocolade bevat ook een klein beetje cafeïne, waarvan bewezen is dat het de concentratie verbetert. Neem bijvoorbeeld een klein blokje chocolade tijdens de middagdip of vlak voor een vergadering op werk.


2. Noten

Een handje noten bevat veel gezonde voedingsstoffen. Daarom staat een handje ongezouten noten per dag ook in de Schijf van Vijf. Amandelen, cashewnoten en paranoten bevatten net als pure chocolade wat magnesium. Ook bevatten veel noten omega 3 vetzuren. Het omega 3 vetzuur DHA draagt bij aan de hersenfunctie (vanaf 250 mg per dag). DHA is een belangrijk bestanddeel van het hersenweefsel en het centrale zenuwstelsel. Hier komen hoge concentraties van DHA in voor.

Cashewnoten bevatten bijna elke vitamine van het B-complex, namelijk B1, B2, B3, B5, B6 en B11. Deze vitaminen hebben een gunstige invloed op de hersenen, net als vitamine B12. Vitamine B12 vind je alleen in producten van dierlijke oorsprong zoals vlees(waren), zuivel en eieren. 


3. Avocado

Net als noten zit avocado ook boordevol omega 3 vetzuren. Avocado kan je tijdens de lunch op brood doen of toevoegen aan een salade. Zo kan jij er weer even tegen aan!


4. Spinazie

Spinazie bevat, net als andere groene bladgroenten, foliumzuur (vitamine B11). Deze vitamine is goed voor het geheugen, de leerprestatie en het concentratievermogen. Ook draagt het bij aan de weerstand tegen stress en helpt het je evenwichtig te blijven in stresssituaties. Voeg een handje spinazie toe aan je smoothie of maak een lekkere salade met spinazie als basis.


5. Paprika

In paprika vind je veel vitamine C. Deze vitamine is net als foliumzuur goed voor het geheugen, concentratievermogen en de leerprestatie. Het is ook goed voor de gemoedstoestand. Paprika is lekker los uit het vuistje of maak er eens een soep van.


Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{ product.name }}
{{ product.name }}
{{ product.rating }} sterren
({{ product.review_count }})
Vanaf € {{ product.price | money_eu }} € {{ product.ab_price | money_eu }}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Maak gebruik van het lekkere weer

Maak gebruik van het lekkere weer

Wat is het een heerlijk weertje! Het perfecte moment om erop uit te gaan. In de huidige situatie neemt dat beperkingen met zich mee. Maar het is niet onmogelijk! Wij helpen je graag met een aantal ideeën.

Lees meer Lees meer
Verse groente is minder vers dan je denkt

Verse groente is minder vers dan je denkt

Vers groenten en fruit de gezondste keuze? Blik, pot en diepvries doen vaak niet onder voor vers. Wij leggen het graag uit.

Lees meer Lees meer
Zorg goed voor jezelf

Zorg goed voor jezelf

Denk aan jezelf! Om goed te kunnen functioneren, moet je voor jezelf zorgen. Selfcare en selflove zijn belangrijker dan je misschien denkt. Wij zetten 20 manieren op een rijtje om jezelf weer op te laden.

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"5x voeding voor de concentratie"
Deze naam wordt op onze site getoond bij de opmerking of vraag
E-mailadres wordt niet getoond bij de opmerking of vraag
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Reacties

Dit blogartikel heeft nog geen reacties