Botten, gewrichten en spieren

Onze botten, gewrichten en spieren zorgen ervoor dat we kunnen bewegen. Er zijn verschillende voedingsstoffen die ondersteuning kunnen bieden bij gezonde gewrichten, botten en spieren zoals glucosamine, calcium, vitamine D en magnesium.

Voor je gewrichten

Een gewricht verbindt twee botten aan elkaar. Als een soort scharnier zorgt het ervoor dat beweging mogelijk is. Gewrichten hebben te maken met grote druk en vangen tijdens het lopen schokken op. Dit kunnen ze dankzij kraakbeen. Dit zit als een beschermend laagje tussen de botten en gewrichten in en dient als schokbreker.

Van curcumine is bekend dat dit helpt om de gewrichten soepel te houden. Curcumine is een werkzame stof uit de Kurkuma plant (ook wel geelwortel genoemd). Flinndal heeft aan Flinndal Glucosamine 300 mg curcumine toegevoegd.

Voor je botten

Calcium is nodig voor de instandhouding van normale botten. Het speelt een rol bij de botaanmaak en helpt botten sterk te houden. Hoe meer calcium er op jonge leeftijd in de botten zit, hoe langer de botten stevig blijven.
Vitamine D verhoogt de opname van calcium in de botten en is van belang voor het behoud van sterke botten. Daarom is het goed om calcium en vitamine D samen in te nemen, zodat ze elkaars werking kunnen versterken.
Bij het ouder worden neemt de opname van calcium en vitamine D af. Bij vrouwen in de overgang wordt bijvoorbeeld calcium minder goed opgenomen vanwege de hormonale schommelingen.

Voor mannen en vrouwen geldt dat de opname van vitamine D vermindert bij het ouder worden. Daarom adviseert de Gezondheidsraad vrouwen vanaf 50 jaar 10 mcg en mannen en vrouwen vanaf 70 jaar 20 mcg vitamine D in te nemen. 

Voor je spieren

Spieren kunnen samentrekken en ontspannen, zo worden ze korter en langer. Je spieren trekken als het ware aan een lichaamsdeel om deze zo te laten bewegen.

Spieren hebben energie nodig bij het bewegen, want als we bewegen wordt er vanuit het ruggenmerg een prikkel naar de spier gebracht. Spieren zijn dus constant in beweging en dat kost energie. Later op de dag kan het dus zijn dat je spieren verslappen. Er zijn verschillende voedingsstoffen die het lichaam en de spieren helpen bij het bewegen.

Magnesium

Magnesium helpt bij de energiestofwisseling, de overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van de spieren. Ook helpt magnesium bij het ontspannen van de spieren.

Calcium

Calcium is net als magnesium goed voor het zenuwstelsel en de spieren. Het helpt zenuwprikkels door te geven en ondersteunt spieren bij het aanspannen.

Vitamine D

Vitamine D draagt ook bij aan de spierfunctie en helpt de spieren sterk te houden.

Weetjes:

  • Wist je dat de sterkste spier in het lichaam de tong is? (Het sterkste bot is overigens de kaak.)
  • Mannen gemiddeld 30% meer spieren hebben dan vrouwen?
  • Het kleinste spiertje in ons lichaam in het middenoor zit? (Dit heet de Stapedius)
  • De spieren in je ogen dagelijks wel 100.000 keer bewegen?
  • Hoe meer je beweegt, hoe gemakkelijker het gaat. Spieren en gewrichten blijven nu eenmaal het soepelst als ze in beweging blijven. Ook je botten blijven stevig, want beweging stimuleert de botopbouw.

Bekijk alle producten van Flinndal voor ouderen »


Wat heb ik nodig?

De voedingsstoffenbehoefte verandert naarmate men ouder wordt.

De meest gebruikte aanvullingen bij ouder worden:

  1. Vitamine D
  2. Vitamine B12
  3. Calcium
  4. Glucosamine
  5. Eiwitshakes

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.