Chiazaad, hennepzaad en lijnzaad. Superfood?


zaden.jpg


In de supermarkt verschijnen steeds vaker nieuwe producten die de stempel ‘superfood’ hebben. Deze producten zouden veel positieve eigenschappen hebben die van invloed zijn op de gezondheid. Onder de superfoods vallen ook chiazaad, hennepzaad en lijnzaad. Wat is het dat deze zaadjes zo gezond maakt? En is de stempel superfood terecht?


Wat is een superfood?

Allereerst is het goed om te weten wat superfood is. Superfood is een verzamelnaam voor voedingsmiddelen met een bijzondere en vaak hoge samenstelling van goede voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en antioxidanten. Voorbeelden van superfood zijn zeewier, tarwegras, gojibessen, maar ook de bekende knoflook, tomaat, ui, broccoli, vette vis en groene thee kunnen worden gezien als superfood.


Drie gezonde zaden

Hennepzaad, chiazaad en lijnzaad vallen ook onder superfood. Waarom zijn deze zaadjes zo gezond?

1. Hennepzaad

Hennepzaad komt van de hennepplant. Het is één van de oudste medicinale planten in de wereld. Hennepzaad bevat plantaardige eiwitten en het essentiële omega 3 vetzuur ALA. Verder bevat het meer dan 20 soorten vitaminen zoals vitamine B1, B2, B3, B6, E en C en mineralen zoals magnesium, kalium, calcium, ijzer, chroom, zink, mangaan.

Hennepzaad heeft een nootachtige smaak en is heerlijk door een smoothie of yoghurt.

2. Chiazaad

Chiazaad zijn kleine zaadjes afkomstig van de Zuid-Amerikaanse Plant Salvia Hispacia. Het woord ‘chia’ is afkomstig uit een oude Mexicaanse taal en betekent letterlijk ‘vettig’. Chiazaad bevat net als hennepzaad veel van het essentiële omega 3 vetzuur ALA, plantaardige eiwitten en antioxidanten. Daarnaast is het een bron van vezels, bevat het onder andere vitamine B1, B2, B3, B6 en foliumzuur en mineralen zoals calcium, magnesium, kalium, zink, koper en fosfor.

Chiazaad zet uit als het in contact komt met vloeistof zoals water. Hierdoor wordt het in je darmen langzaam verteerd en geeft het een verzadigd gevoel. Lekker door een smoothie of yoghurt.

3. Lijnzaad

Lijnzaad is het zaad van vlas. Daarom is de Engelse naam ‘flax seeds’. Het zijn kleine zaadjes, met een nootachtige smaak. Ook lijnzaad is een bron van het essentiële omega 3 vetzuur ALA en plantaardige eiwitten. Daarnaast bevat het vitaminen zoals vitamine B1 en B2 en mineralen zoals calcium, magnesium, zink en kalium.

Bovendien is lijnzaad rijk aan vezels en werkt als een spons in de darmen. De zaadjes houden het vocht vast waardoor de ontlasting zacht blijft, wat een goede stoelgang bevordert. Het is daarom belangrijk voldoende water te drinken wanneer je lijnzaad hebt gegeten.

In een smoothie of door de yoghurt kun je het beste gebroken lijnzaad gebruiken, zodat je lichaam de voedingsstoffen beter op kan nemen. De hele zaadjes worden niet verteerd en verlaten het lichaam weer in zijn geheel. Lijnzaad kun je ook gebruiken in de vorm van olie.


Superfood of niet?

Zoals je hierboven kunt lezen, bevatten chiazaad, hennepzaad en lijnzaad veel goede voedingsstoffen en horen daarom in de categorie superfood. Een gezonde keuze als je extra zaden wilt toevoegen aan je ontbijt of in een salade.

Vroeger dachten veel mensen dat superfoods zo gezond waren dat ze er een heel eenzijdig eetpatroon op na hielden. Groente en fruit werden ingewisseld voor superfoods. Maar superfoods zijn net als voedingssupplementen bedoeld als aanvulling of onderdeel van de gezonde voeding. Ze vormen een prettige combinatie van lekker met gezond en je kunt er eindeloos mee variëren in recepten.

Goed is om in ieder geval te onthouden dat superfoods geen wonderproducten zijn. Het belangrijkste is om gevarieerd te eten, volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum.



Lees ook:

Ken je de kleine en gespikkelde zaadjes in de kleuren bruin, grijs-zwart en wit die een beetje lijken op maanzaad? Welke voedingsstoffen vind je in deze zaadjes en hoe gebruik je ze in de keuken? Wij leggen het voor je uit. Lees meer

Ben jij een echte superfood fan? Dan word je zeker blij van dit crunchy ontbijt. Start de dag goed met gojibessen, chiazaad, hennepzaad en havermoutvlokken. Lees snel verder hoe je dit lekkere ontbijt klaarmaakt. Lees meer

Hennepzaad- en poeder bevatten veel verschillende voedingsstoffen en zijn een bron van eiwitten. Wat is hennepzaad en poeder en waarom is het zo populair? Lees meer

Geef een reactie op: Chiazaad, hennepzaad en lijnzaad. Superfood?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.