Terug naar overzicht

Chiazaad, hennepzaad en lijnzaad. Superfood?

Chiazaad, hennepzaad en lijnzaad. Superfood?
Flinndal
10-12-2015
0 Reacties

zaden.jpg


In de supermarkt verschijnen steeds vaker nieuwe producten die de stempel ‘superfood’ hebben. Deze producten zouden veel positieve eigenschappen hebben die van invloed zijn op de gezondheid. Onder de superfoods vallen ook chiazaad, hennepzaad en lijnzaad. Wat is het dat deze zaadjes zo gezond maakt? En is de stempel superfood terecht?


Wat is een superfood?

Allereerst is het goed om te weten wat superfood is. Superfood is een verzamelnaam voor voedingsmiddelen met een bijzondere en vaak hoge samenstelling van goede voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en antioxidanten. Voorbeelden van superfood zijn zeewier, tarwegras, gojibessen, maar ook de bekende knoflook, tomaat, ui, broccoli, vette vis en groene thee kunnen worden gezien als superfood.


Drie gezonde zaden

Hennepzaad, chiazaad en lijnzaad vallen ook onder superfood. Waarom zijn deze zaadjes zo gezond?

1. Hennepzaad

Hennepzaad komt van de hennepplant. Het is één van de oudste medicinale planten in de wereld. Hennepzaad bevat plantaardige eiwitten en het essentiële omega 3 vetzuur ALA. Verder bevat het meer dan 20 soorten vitaminen zoals vitamine B1, B2, B3, B6, E en C en mineralen zoals magnesium, kalium, calcium, ijzer, chroom, zink, mangaan.

Hennepzaad heeft een nootachtige smaak en is heerlijk door een smoothie of yoghurt.

2. Chiazaad

Chiazaad zijn kleine zaadjes afkomstig van de Zuid-Amerikaanse Plant Salvia Hispacia. Het woord ‘chia’ is afkomstig uit een oude Mexicaanse taal en betekent letterlijk ‘vettig’. Chiazaad bevat net als hennepzaad veel van het essentiële omega 3 vetzuur ALA, plantaardige eiwitten en antioxidanten. Daarnaast is het een bron van vezels, bevat het onder andere vitamine B1, B2, B3, B6 en foliumzuur en mineralen zoals calcium, magnesium, kalium, zink, koper en fosfor.

Chiazaad zet uit als het in contact komt met vloeistof zoals water. Hierdoor wordt het in je darmen langzaam verteerd en geeft het een verzadigd gevoel. Lekker door een smoothie of yoghurt.

3. Lijnzaad

Lijnzaad is het zaad van vlas. Daarom is de Engelse naam ‘flax seeds’. Het zijn kleine zaadjes, met een nootachtige smaak. Ook lijnzaad is een bron van het essentiële omega 3 vetzuur ALA en plantaardige eiwitten. Daarnaast bevat het vitaminen zoals vitamine B1 en B2 en mineralen zoals calcium, magnesium, zink en kalium.

Bovendien is lijnzaad rijk aan vezels en werkt als een spons in de darmen. De zaadjes houden het vocht vast waardoor de ontlasting zacht blijft, wat een goede stoelgang bevordert. Het is daarom belangrijk voldoende water te drinken wanneer je lijnzaad hebt gegeten.

In een smoothie of door de yoghurt kun je het beste gebroken lijnzaad gebruiken, zodat je lichaam de voedingsstoffen beter op kan nemen. De hele zaadjes worden niet verteerd en verlaten het lichaam weer in zijn geheel. Lijnzaad kun je ook gebruiken in de vorm van olie.


Superfood of niet?

Zoals je hierboven kunt lezen, bevatten chiazaad, hennepzaad en lijnzaad veel goede voedingsstoffen en horen daarom in de categorie superfood. Een gezonde keuze als je extra zaden wilt toevoegen aan je ontbijt of in een salade.

Vroeger dachten veel mensen dat superfoods zo gezond waren dat ze er een heel eenzijdig eetpatroon op na hielden. Groente en fruit werden ingewisseld voor superfoods. Maar superfoods zijn net als voedingssupplementen bedoeld als aanvulling of onderdeel van de gezonde voeding. Ze vormen een prettige combinatie van lekker met gezond en je kunt er eindeloos mee variëren in recepten.

Goed is om in ieder geval te onthouden dat superfoods geen wonderproducten zijn. Het belangrijkste is om gevarieerd te eten, volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum.

Lees ook

De invloed van whey proteïne en creatine op je sportprestaties

De invloed van whey proteïne en creatine op je sportprestaties

In de wereld van fitness en bodybuilding zijn whey proteïne en creatine twee veel besproken supplementen. Maar hoe werken deze supplementen precies?

Lees meer Lees meer
Geroosterde asperges met citroen en Parmezaanse kaas

Geroosterde asperges met citroen en Parmezaanse kaas

Een echte voorjaarsgroente is de asperge. Ze zijn laag in calorieën en leveren je veel vitamines, mineralen en vezels op. Probeer het zelf met die eenvoudige recept!

Lees meer Lees meer
Voel je energiek deze lente

Voel je energiek deze lente

Ook in de lente is het van belang om je lichaam de juiste ondersteuning te blijven bieden. Ontdek handige tips om je deze lente vol energie te voelen!

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"Chiazaad, hennepzaad en lijnzaad. Superfood?"
Deze naam wordt op onze site getoond bij de opmerking of vraag
E-mailadres wordt niet getoond bij de opmerking of vraag
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Reacties

Dit blogartikel heeft nog geen reacties