Vegetariërs

Als vegetariër kies je ervoor om geen vlees, vis, schaaldieren of gevogelte te eten. In Nederland is ongeveer 4,5% van de bevolking vegetarisch. Als vegetariër heb je kans op een tekort aan bepaalde voedingsstoffen, die we alleen uit dierlijke producten kunnen halen. Daarom zijn er volgens de Nederlandse Vegetariërsbond drie voedingsstoffen die extra aandacht verdienen als je vegetariër bent. Dit zijn ijzer, vitamine B12 en het omega 3 vetzuur DHA. Daarnaast is het ook verstandig om te letten op vitamine D, calcium en eiwitten.

Flinndal heeft verschillende producten in haar assortiment, die vegetariërs kunnen helpen tekorten te voorkomen. Zoals Flinndal Multi, Flinndal Vitamine B12, Flinndal Omega-3 Plantaardig en Flinndal vitamine D. Welk product bij jou past, hangt af van jouw ‘vega-stijl’.

Verschillende vega-stijlen

Over het algemeen is een vegetariër iemand die geen vlees, vis, schaaldieren of gevogelte eet. Toch is elke vegetariër anders. Sommige vegetariërs eten bijvoorbeeld wel vis en anderen af en toe een stukje biologisch vlees. Afhankelijk van welke producten je wel of niet eet, kun je een tekort krijgen aan bepaalde voedingsstoffen. Bij welke groep hoor jij?

1.Vegetariër

Een vegetariër eet geen voedsel waarvoor dieren zijn gedood. Als je hier heel strikt naar kijkt, eet je bijvoorbeeld ook geen gelatine (verkregen uit botten). Vegetariërs eten wel producten die van dieren afkomstig zijn zoals melk, kaas en eieren. Als vegetariër heb je kans op een tekort aan ijzer (zit vooral in rood vlees), vitamine B12 (zit alleen in dierlijke producten) en het omega 3 vetzuur DHA (zit vooral in vette vis).

2.Veganist

Een veganist eet helemaal geen dierlijke producten. Dus ook geen kaas, eieren of melk. Hierdoor ontstaat naast een kans op een tekort aan ijzer, vitamine B12 en het omega 3 vetzuur DHA ook kans op een tekort aan calcium, eiwitten en vitamine D.

3.Flexitariër

Er is ook een groep mensen die het niet zo nodig vindt om elke dag vlees te eten. Bijvoorbeeld omdat ze het niet eens zijn met de bio-industrie, om gezondheidsredenen of omdat ze willen afvallen. Deze groep mensen eet vooral biologisch vlees of vleesvervangers. Daarnaast eten ze dierlijke producten zoals eieren, kaas, melk of yoghurt. Op de dagen dat zij geen vlees eten, is het belangrijk om bijvoorbeeld de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ijzer op een andere manier binnen te krijgen.

Welke vitaminen zijn belangrijk?

Voor vegetariërs is een aantal voedingsstoffen extra van belang, omdat deze niet of nauwelijks in planten voorkomen. En als ze er wel in voorkomen, is het lichaam vaak niet goed in staat om de plantaardige voedingsstof op te nemen. In die gevallen kan aanvulling op de dagelijkse voeding zinvol zijn. Bijvoorbeeld met ijzer, vitamine B12, omega 3 vetzuren, vitamine D, calcium en eiwitten.

IJzer

IJzer is een belangrijk mineraal dat we veel in rood vlees vinden. Als vegetariër kun je ijzer ook halen uit noten, groenten, aardappelen, volkorenbrood en bijvoorbeeld ontbijtgranen waar ijzer aan toegevoegd is. Wil je graag een aanvulling gebruiken, dan kun je kiezen voor Flinndal IJzer of één van de Flinndal Multi’s.

Bekend is dat vitamine C ervoor zorgt dat ijzer tot wel 66 maal beter wordt opgenomen uit de voeding. Drink daarom bij de lunch of ontbijt een glas verse jus, of eet een bakje vers fruit (kiwi’s, aardbeien). Lukt het je niet om dit iedere dag te doen, dan kan het zinvol zijn je voeding aan te vullen met Vitamine C Forte. Dit supplement is geschikt voor vegetariërs.

Vitamine B12

Vitamine B12 is een vitamine uit het vitamine B-complex. Ons lichaam maakt vitamine B12 niet zelf aan. Je krijgt het alleen binnen uit de voeding via dierlijke producten zoals vlees(waren), eieren, vis en zuivel. Mensen die geen vlees eten zoals veganisten of vegetariërs hebben grote kans op een vitamine B12 tekort. Daarom is het verstandig voor deze groep om een aanvulling te nemen in de vorm van een voedingssupplement, bijvoorbeeld Flinndal Vitamine B12 zuigtablet.

Omega 3 vetzuren

In vette vis zitten de belangrijke omega 3 vetzuren DHA en EPA. Eet je geen vis? In sommige producten vind je het omega 3 vetzuur ALA. Je lichaam kan dit in beperkte mate omzetten in EPA en DHA. ALA vind je bijvoorbeeld in walnoten, spinazie, postelein, lijnzaadolie en chiazaad. Het is wel belangrijk om voldoende van deze producten te eten en zo de aanbevolen hoeveelheid EPA en DHA binnen te krijgen. Je kunt ook kiezen voor een aanvulling zoals Flinndal Omega-3 Plantaardig. Dit vegetarische voedingssupplement bevat 200 mg DHA en 50 mg EPA uit algen en is 100% plantaardig.

Eiwitten, calcium en vitamine D

Afhankelijk van jouw vega-stijl, kunnen andere voedingsstoffen ook belangrijk zijn. Calcium zit bijvoorbeeld vooral in zuivel producten. Als je geen zuivel eet, is het aan te raden om calcium in de vorm van een supplement te gebruiken. Bijvoorbeeld met Flinndal Calcium.

Vitamine D zit vooral in vette vis (zoals zalm) en in een kleine hoeveelheid in boter. Daarom is een aanvulling met vitamine D een aanrader. Vitamine D kunnen we natuurlijk ook zelf aanmaken met behulp van zonlicht. Als je niet veel buiten komt of er weinig zon is, in de herfst of winter is een aanvulling met Flinndal Vitamine D een goed idee!

In vlees zitten veel eiwitten. Je kunt dit als vegetariër aanvullen met plantaardige eiwitten, maar deze zijn over het algemeen van lagere kwaliteit dan dierlijke eiwitten. Daarom is het belangrijk om iets meer eiwitten te eten dan mensen die wel vlees eten. Plantaardige eiwitten vind je bijvoorbeeld in volkorenbrood, zilvervliesrijst, tahoe/tofu en peulvruchten (zoals sojabonen, bruine bonen).

Bekijk de vegetarische producten van Flinndal voor volwassenen »


Wat heb ik nodig?

Bij een westers eetpatroon kan het wenselijk zijn om bepaalde voedingsstoffen aan te vullen.

De meest gebruikte aanvullingen voor volwassenen:

  1. Multivitamine
  2. Omega-3 Forte
  3. Vitamine D

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.