8 tips om gezond te gourmetten

8 tips om gezond te gourmetten
Flinndal
21-11-2014
2 Reacties

gezond gourmetten.jpg


Het is weer december. Kerst staat voor de deur en de gourmetstellen worden weer van zolder gehaald. De tafel wordt volgezet met vette vleeswaren, romige sausjes en stokbrood mét kruidenboter. Erg lekker, want je bepaalt zelf wat en hoeveel je eet.

Deze vrijheid is fijn, maar kan ook gevaarlijk zijn als de tafel vol staat vol ongezonde dingen. Wil je dit jaar het gourmetten een gezond tintje geven? Met de onderstaande 8 tips ben je in ieder geval al goed op weg.


Tip 1. Vervang je slavink door tartaar of varkenshaas

Tijdens een avondje gourmetten eet je je buik vol aan allerlei vleesproducten. Hier is niks mis mee, want vlees zit vol met eiwitten en vitaminen. Als je voor vlees gaat, kies dan wel voor de magere varianten en wissel je slavink of worstje in voor een lekker stukje tartaar, biefstuk of varkenshaas.


Tip 2. Wissel vlees af met vis

Gourmetten wordt vaak geassocieerd met het bereiden van vlees, maar vis is ook uitermate geschikt voor de gourmet. Kies dan wel voor een duurzame vis en gebruik altijd een nieuw pannetje. Het is natuurlijk zonde als je vis naar vlees smaakt.


Tip 3. Zet voldoende groente op tafel voor een verfrissende bite

Je denkt er niet zo snel aan, maar groenten zijn heerlijk om tijdens het gourmetten te eten. Je kunt champignons, ui en paprika eenvoudig bakken en in combinatie met vlees heb je een heerlijk gerecht.


Natuurlijk kun je ook wat rauwe groenten op tafel zetten zoals wortels en bleekselderij. Heerlijk als afwisseling en het zorgt voor een verfrissende bite. 


Tip 4. Verdrink niet in de sausjes

Bij gourmetten hoort standaard ook saus. Dit zijn veelal vette sausjes waarin het vlees soms verdrinkt. We snappen dat het lastig is, maar probeer dit jaar van de verschillende sausjes af te blijven of kies voor een gezonde variant zoals ketchup of curry. Rode sausjes zijn namelijk minder vet dan de witte variant. 


Tip 5. Bak in olie en niet boter

Tijdens het gourmetten gebruik je onbewust veel boter. Bedenk maar eens hoe vaak je boter gebruikt bij het bakken. Kies dit jaar voor een gezondere variant: olijfolie, wokolie of kokosolie. Dit is net zo lekker als bakken in boter. 


Tip 6. Eet je niet vol aan brood

Soms duurt het even voordat het vlees gaar is. In een mum van tijd heb je tijdens het wachten al 3 stukjes stokbrood, al dan niet met kruidenboter, naar binnen gewerkt.


Wees hier voorzichtig mee en wacht geduldig tot je vlees klaar is. Wil je toch graag wat brood eten? Wissel dan kruidenboter eens af met wat olie op smaak gebracht met knoflook of andere kruiden. Minder vet, maar erg lekker.


Tip 7. Drink met mate

Tijdens het gourmetten vloeit de drank rijkelijk. Glazen zijn constant gevuld met wijn, frisdrank of bier. Toch is het aan te raden dit te beperken tot één glas. Door de rest van de avond te kiezen voor water bespaar je al snel veel calorieën.


Tip 8. Sluit af met een gezond toetje

Net op het moment dat je denkt dat je voldoende hebt gegeten, komt het toetje op tafel. Lastig om al dat lekkers te weigeren toch? Door te kiezen voor een fruitsalade sluit jij je avond af met een gezond toetje. 


Weet jij nog lekkere en gezonde gerechten om te maken tijdens het gourmetten? Deel ze met ons!




Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{product.name}}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Recept: Hollandse bruine bonensoep

Zet deze Hollandse bruine bonensoep maar op de eetplanning van aankomende week. Dit gerecht zal zeker in de smaak vallen. Lekker, voedzaam en een makkelijke winterse, vegetarische maaltijd.

Lees meer Lees meer

Warm de winter door

Krijg jij alleen al bij het denken aan de winter blauwe lippen en koude voeten? Je kunt je prima wapenen tegen de kou die voor de deur staat. Maar hoe doe je dat precies? Wij vertellen het je graag.

Lees meer Lees meer

7 tips voor een gezondere kerst

De kerstperiode doorkomen met buikpijn en misselijkheid, kan niet de bedoeling zijn. Beperk de schade door één of meerdere van deze tips te gebruiken en geniet van een minder ongezonde kerst.

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"8 tips om gezond te gourmetten"
E-mailadres wordt niet getoond bij de review
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Jouw instellingen

Wij staan voor je klaar

Wij staan u graag te woord via de onderstaande kanalen

Onze openingstijden zijn van 09:00 tot 19:00 op werkdagen en van 10:00 tot 16:00 op zaterdag.

Mijn Flinndal

Naar Mijn Flinndal omgeving

Bel ons

Wachttijd: < 5 minuten

0800-7080 (gratis)

WhatsApp

Wachttijd: < 25 minuten

06-57592195

E-mail

Wachttijd: 1 werkdag

Ga naar het contactformulier

Facebook Messenger

Wachttijd: < 25 minuten

Ga naar Facebook Messenger

Mijn Flinndal

Regel zelf zaken zoals het wijzigen van persoonlijke gegevens of Flinndal Herhaalgemak zendingen.

Bel ons

Gemiddelde wachttijd: < 5 minuten

0800-7080

WhatsApp

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten

06-57592195

E-mail

Gemiddelde wachttijd: 1 werkdag

Neem contact op via het contactformulier

Facebook Messenger

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten

Stuur ons een bericht via Facebook Messenger

Product toegevoegd

Product toegevoegd

Naar winkelwagen »

Andere klanten kochten ook:

{% for product in products %}
{{product.name}}

{{product.unique_selling_point}}

€ {{product.price | money_eu}}
{% endfor %}