Het belang van eiwitten

het belang van eiwitten

Elk onderdeel van het lichaam bevat eiwit. Het zit in onze huid, weefsel, spieren en cellen. Een volwassen lichaam bedraagt gemiddeld maar liefst 12 kilo eiwit! Het is dus niet verrassend dat eiwitten van enorm belang zijn voor een gezond lichaam, maar wat doen ze nou eigenlijk precies?

Wat doen eiwitten?
Eiwitten zijn bouwstoffen voor de groei en het herstel van weefsels en vormen een belangrijke energiebron. Daarnaast zijn ze ook nog eens van groot belang als bestanddeel van bepaalde hormonen. Deze hormonen worden gemaakt als ons lichaam ze nodig heeft, voor bijvoorbeeld het spijsverteringsproces. Eiwitten zijn ook een bestanddeel van enzymen. Enzymen zijn essentieel voor bepaalde lichaamsprocessen, zoals de spijsvertering en de stofwisseling. Verder maken eiwitten deel uit van antistoffen, die de afweer van vreemde stoffen in het lichaam voor hun rekening nemen.

Bouwstof van het lichaam
Eiwitten bevorderen als bouwstof de spiergroei en zijn van groot belang voor het behoud van sterke botten. Onze botten, spieren, weefsel en huid hebben eiwitten nodig om zich te herstellen na bijvoorbeeld lichamelijke inspanning. De lichaamscellen kunnen zich ook alleen delen (dit proces wordt mitose genoemd) en herstellen als er voldoende eiwit in het lichaam aanwezig is.

Eiwitten en aminozuren
Eiwit is opgebouwd uit aminozuren. Er bestaan zo’n twintig verschillende soorten aminozuren. Als we eiwit verbranden wordt het weer afgebroken in afzonderlijke aminozuren die verschillende taken in het lichaam hebben, zoals bijvoorbeeld de ondersteuning van het spijsverteringsproces.

We maken onderscheid tussen essentiële en niet-essentiële aminozuren. Essentiële aminozuren kunnen niet door het lichaam worden aangemaakt en moeten dus via de voeding worden verkregen.

Dierlijke en plantaardige eiwitten
Eiwit zit in uiteenlopende producten, maar vooral in dierlijke producten en peulvruchten. Eieren en (koe)melk bevatten het meeste eiwit. De biologische waarde van dierlijke eiwitten is hoger dan van plantaardige eiwitten. Dit houdt in dat de eiwitten uit deze dierlijke producten meer lijken op ons lichaamseigen eiwit dan het eiwit uit plantaardige bronnen. Daarnaast bevat dierlijk eiwit ook meer essentiële aminozuren.

Tip: Ben je vegetariër? Soja is het enige plantaardige voedingsmiddel dat voldoende verschillende aminozuren bevat.

Een gevarieerde voeding is daarom erg belangrijk om alle aminozuren in de juiste hoeveelheden binnen te krijgen!


Gerelateerde producten: Flinndal eiwitshake


Lees ook:

Welke groenten en welk fruit is vezelrijk en juist eiwitrijk? Een overzicht van groente en fruit met veel eiwitten en of vezels. Voor een gezond gewicht. Lees meer

Wat zijn koolhydraten en waarom heb je ze nodig? Je hoort er veel over, vooral als je wilt afvallen. Maar waar zitten ze in en welke functie hebben ze? Lees meer

Dieetpsycholoog Heleen Ligtelijn legt in gezondNU 8 uit waarom die ruzie tussen onszelf en de weegschaal zo hoog oploopt. Lees meer

Geef een reactie op: Het belang van eiwitten

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.