Terug naar overzicht

10.000 stappen per dag veel? Niet met onze 7 tips

10.000 stappen per dag veel? Niet met onze 7 tips
Flinndal
8-8-2018
1 Reactie

Wandelen

Mensen zitten tegenwoordig te veel. Helemaal als je te maken hebt met een zittend beroep zoals een kantoorbaan. Uit verschillende onderzoeken blijkt dan ook dat zitten het nieuwe roken is geworden. Het advies is daarom om dagelijks minimaal 10.000 stappen te zetten. Waar komt dit aantal vandaan? En hoe gaat het jou lukken om dagelijks die 10.000 stappen te halen? Wij helpen je op weg met onze 7 tips!


Waarom 10.000 stappen?

Het advies om dagelijks 10.000 stappen te zetten komt van de Japanse arts Dr. Yoshiro Hatano. Hij toonde aan dat mensen die dagelijks voldoende bewegen een betere gezondheid hebben. Daarom besloot hij om de minimale hoeveelheid beweging per dag uit te drukken in het aantal stappen, zodat mensen een goede richtlijn hebben.

Volgens Dr. Yoshiro Hatano zet de mens gemiddeld zo’n 5.000 tot 6.000 stappen per dag. Om aan voldoende beweging te komen, zouden dat minimaal 10.000 stappen moeten zijn en het liefst op middelmatige intensiteit. Dit betekent dat je stevig doorwandelt.

Inmiddels hebben meerdere onderzoeken aangetoond dat 10.000 stappen per dag inderdaad een gezond streven is. In Nederland heeft de Gezondheidsraad een advies opgesteld voor beweging. Deze is niet zozeer uitgedrukt in aantal stappen, maar in een aantal minuten beweging en intensiteit daarvan. Volgens dit advies zouden we minimaal 150 minuten per week matige of zwaar intensieve inspanning moeten leveren, verspreid over meerdere dagen. Daarbij is het advies ook om minimaal 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten te doen zoals krachttraining en ouderen doen er goed aan om balansoefeningen te doen. Ook wordt benadrukt om veel stil zitten juist te voorkomen.


7 tips om aan 10.000 stappen per dag te komen

Bewegen is dus gezond. Dat is niks nieuws. Klinkt 10.000 stappen jou als een onhaalbaar doel? Met onze 7 tips red jij het ook makkelijk.


Tip 1. Pak de trap

We zijn verwend met een lift of roltrap, maar er is eigenlijk altijd een optie om de trap te pakken. Doe dit zoveel mogelijk.


Tip 2. Maak een wandeling tijdens de lunch

Wandelen is de ideale manier om aan de 10.000 stappen te komen. Loop met collega’s tijdens de lunchpauze een rondje buiten langs alle kantoren of in een park in de buurt.


Tip 3. Doe lopend boodschappen

Zeker wanneer je beschikking tot een auto hebt, is het heel verleidelijk om deze ook veel te gebruiken. Probeer om voor kleine afstanden de auto in te ruilen voor lopen. Is er een supermarkt op loopafstand van je huis? Laat dan de auto staan en ga wandelen.


Tip 4. Parkeer je auto iets verder weg

Ga je met de auto naar je werk? Parkeer deze dan 15 minuten lopen van het kantoor. Zo pak je toch nog een mooi stukje lopend mee. Ook als je naar een verjaardag of andere afspraak gaat en je hebt hiervoor de auto nodig, is het beter om deze iets verder weg te parkeren en het laatste stukje lopend te doen.


Onze aanbevelingen


Tip 5. Neem een hond

Mensen met een hond komen makkelijker aan 10.000 stappen per dag in verband met het uitlaten. Een hond helpt dus om aan de 10.000 stappen per dag te komen en het is nog eens heel gezellig! Heb je geen hond, dan kun je misschien de hond van kennissen of buren af en toe uitlaten.


Tip 6. Plan in het weekend een wandeluitje

Het weekend is ideaal om uitstapjes te maken naar bos of strand. Je kunt elke week op zoek naar een nieuwe route om zo te ontdekken wat de natuur allemaal te bieden heeft. Ook leuk om te combineren met een hobby zoals fotografie.


Tip 7. Loop met vriendinnen of vrienden

Spreek je graag met vrienden af? Spreek dan eerst af om een stukje te lopen voordat je gaat zitten bij een lunchtentje of restaurant om gezellig te bij te praten.


Bijhouden hoeveel stappen je zet?

Wil je bijhouden hoeveel stappen je dagelijks zet? Met een stappenteller of een wearable zoals een activity tracker kun je snel zien hoeveel stappen je zet. Tegenwoordig bieden ook veel smartphones deze optie.

Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{ product.name }}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Zo verhoog je jouw weerstand

Wil jij je weerstand verhogen of op peil houden? Wij vertellen jou op welke 5 gebieden er winst te behalen valt!

Lees meer Lees meer

Sport jezelf relaxed en gelukkig

Sporten is goed voor je spieren, je botten en het in balans houden van je gewicht. Tel daarbij op dat sport je gelukkiger en minder gestrest maakt en er is geen énkel excuus meer om niet regelmatig aan de bak te gaan!

Lees meer Lees meer

Verbeter de kwaliteit van je slaap

Een goede nachtrust is voor iedereen van belang. Dit is nodig om lichaam en geest te laten herstellen van alle gebeurtenissen en prikkels van de dag. Verbeter de kwaliteit van je slaap met Flinndal Nachtrust Forte.

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"10.000 stappen per dag veel? Niet met onze 7 tips"
Deze naam wordt op onze site getoond bij de opmerking of vraag
E-mailadres wordt niet getoond bij de opmerking of vraag
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Reactie

Reactie van Kdam, geplaatst op 5-9-2018
Allemaal goede tips. Maar met een druk leven lukt het nog altijd niet! Ik grijp vrijwel iedere gelegenheid aan om te lopen/wandelen. Maar ik heb met name 's avonds ook gewoon mijn rust en ontspanning nodig. Ik kom daarom doorgaans niet verder dan 5 a 6000 stappen per dag. Om op meer te komen zou ik iedere avond anderhalf uur moeten wandelen. Heb ik een maandje geprobeerd. En dat lukte prima! Maar ik was kapot... Niet door de fysieke inspanning, maar doordat ik gewoon geen enkele tijd meer overhield voor de leuke dingen... Boekje lezen, TV kijken, filmpje pakken, drankje doen. Allemaal minstens zo belangrijk als fysieke beweging.