Terug naar overzicht

Spirulina: boordevol voedingsstoffen

Spirulina: boordevol voedingsstoffen
Flinndal
27-9-2016
0 Reacties

Acaibes

Heb je wel eens een potje groene poeder met de naam spirulina in de winkel zien staan? Spirulina is een blauwgroene zoutwater alg en bevat veel voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en eiwitten. Ook staat spirulina bekend als antioxidant en wordt daarom veel gebruikt tijdens het detoxen. Je vindt het bijvoorbeeld ook in Flinndal Detox.

Hoog tijd om je wat meer te vertellen over deze alg en hoe je dit kunt gebruiken in de keuken.


Wat is spirulina?

Spirulina is een microscopisch kleine zoutwater alg, blauwgroen van kleur, die van nature veel essentiële voedingsstoffen en nutriënten bevat. Het behoort tot de categorie zeewier, wat een verzamelnaam is voor allerlei verschillende algensoorten die in zee leven.


Chlorofyl

Zeewier heeft net als planten zonlicht nodig, en daarom vind je ze vaak in ondiep water. Spirulina bevat het stofje chlorofyl. Dit is het bladgroen waarmee planten in staat zijn om licht op te vangen en om te zetten in energie.


Wist je dat?

Het Latijnse woord spirulina ‘klein spiraaltje’ betekent. Het heeft deze naam, omdat spirulina de vorm van een spiraal heeft.


Welke voedingsstoffen vind je in spirulina?

Deze alg haalt de benodigde voedingsstoffen uit het water en leeft in een alkalisch omgeving. Alkalisch betekent dat het water mineraalrijk is. Spirulina is daarom ook rijk aan mineralen. Zo bevat het fosfor, magnesium, ijzer, kalium, zink, chroom, koper, selenium en calcium. Ook bevat het de vitaminen B1, B2, B3, B6, B11 en K, omega 3 vetzuren, betacaroteen, inostiol (behoort tot de B-vitaminen) en zeaxanthine (een natuurlijke kleurstof). Verder bevat het veel eiwitten waardoor het een uitstekende aanvulling is voor vegetariërs.


Spirulina Smoothie

De smaak van spirulina is wat zachter dan de smaak van chlorella. Het zit tussen de smaak van groenten en zeegroenten in. Daarom is spirulina makkelijk te combineren met groenten of lekker om toe te voegen aan een smoothie.

Ingrediënten voor 1 smoothie:
  • Melk
  • Een handje blauwe bessen
  • 1 banaan
  • 2 theelepels spirulinapoeder
  • Eventueel wat honing
Bereiding:

Doe alle ingrediënten in een blender en mixen maar. Is de smoothie te dik? Voeg dat een beetje water toe en mix het geheel opnieuw kort door.

Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{ product.name }}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Zo verhoog je jouw weerstand

Wil jij je weerstand verhogen of op peil houden? Wij vertellen jou op welke 5 gebieden er winst te behalen valt!

Lees meer Lees meer

Sport jezelf relaxed en gelukkig

Sporten is goed voor je spieren, je botten en het in balans houden van je gewicht. Tel daarbij op dat sport je gelukkiger en minder gestrest maakt en er is geen énkel excuus meer om niet regelmatig aan de bak te gaan!

Lees meer Lees meer

Verbeter de kwaliteit van je slaap

Een goede nachtrust is voor iedereen van belang. Dit is nodig om lichaam en geest te laten herstellen van alle gebeurtenissen en prikkels van de dag. Verbeter de kwaliteit van je slaap met Flinndal Nachtrust Forte.

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"Spirulina: boordevol voedingsstoffen"
Deze naam wordt op onze site getoond bij de opmerking of vraag
E-mailadres wordt niet getoond bij de opmerking of vraag
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Reacties

Dit blogartikel heeft nog geen reacties