Alles wat je wilt weten over omega 3

omega 3 visolie capsule


De Gezondheidsraad raadt aan minimaal één keer per week vis te eten, en dan het liefst voor vette vis als zalm, haring, makreel en ansjovis te kiezen. Vis zit namelijk vol met vetzuren. Maar wat zijn omega 3 vetzuren precies en waarom zijn ze zo belangrijk?

Wat is omega 3?»
Waarom omega 3? »
Voor wie is omega 3?»
In welke producten vind ik omega 3?»
Flinndal producten met omega 3»

Wat is omega 3?

Omega 3 vetzuren zijn essentiële meervoudig onverzadigde vetzuren. Dit type vet staat bekend om de gunstige gezondheidseffecten. Het lichaam is niet, of slechts in beperkte mate in staat deze vetzuren zelf aan te maken. We hebben ze echter hard nodig om goed te kunnen functioneren. Daarom is het belangrijk dat we voldoende omega 3 vetzuren uit de voeding binnenkrijgen.

Er zijn meerdere soorten omega 3 vetzuren. De belangrijkste zijn EPA, DHA en ALA.


EPA

Eicosapentaeenzuur (EPA) is een meervoudig onverzadigd omega-3 vetzuur. EPA wordt in beperkte mate door ons lichaam aangemaakt. De belangrijkste bron van EPA is vette vis. Vette vis is vis die van zichzelf meer dan 10% vet bevat, zoals haring.

DHA

Docosahexaeenzuur (DHA) is een meervoudig onverzadigd omega-3 vetzuur. DHA wordt in beperkte mate door ons lichaam aangemaakt. De belangrijkste bron van DHA is vette vis.

ALA

Alfa-linoleenzuur (ALA) is een essentieel vetzuur. Dit betekent dat het lichaam het niet zelf kan aanmaken. ALA moet eerst worden omgezet naar EPA of DHA om bruikbaar te zijn in het menselijk lichaam. ALA komt voor in noten en zaden en bepaalde plantaardige oliën, zoals lijnzaadolie.


omega 3 vetzuren


Waarom omega 3?

Hart

Dagelijks minimaal 250 mg EPA en DHA zijn goed voor je hart. Je hartspier krijgt namelijk continu seintjes om samen te trekken en te ontspannen. EPA en DHA ondersteunen dit proces.

In vette vis zitten veel omega 3 vetzuren. Verschillende studies hebben aangetoond dat een hoge visconsumptie samenhangt met een verkleind risico op hart-en vaatziekten.


Hersenen

Dagelijks minimaal 250 mg EPA en DHA is goed voor de hersenfunctie. DHA is namelijk een belangrijke bouwsteen voor de hersenen. Het draagt bij aan de instandhouding van de normale hersenfuncties en speelt een rol in het functioneren van de hersenen.


Ogen

DHA is ook belangrijk voor het gezichtsvermogen. Dagelijks 250 mg DHA ondersteunt de conditie van je ogen. Dit komt omdat DHA veelvuldig voorkomt in het netvlies en het zo gezond helpt te houden. Dankzij het netvlies kunnen we onder andere verschillende kleuren waarnemen, maar ook het verschil tussen licht en donker.


epa dha hart
dha hersenfunctie
dha gezichtsvermogen


Voor wie is omega 3?

Omega 3 is eigenlijk voor iedereen belangrijk. Ook voor de kleintjes. Het omega 3 vetzuur DHA is namelijk belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen (vanaf 200 mg DHA per dag) en het gezichtsvermogen van kinderen (vanaf 100 mg DHA per dag). Ook vóór de geboorte. Het is dus verstandig om tijdens de zwangerschap en gedurende de periode dat je borstvoeding geeft voldoende omega 3 binnen te krijgen via voeding*.

DHA is niet alleen belangrijk bij de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen, maar ook voor het instandhouding van normale hersenfuncties en een goed gezichtsvermogen. Het heeft samen met EPA ook een gunstige invloed op hart en bloedvaten (vanaf 250 mg per dag).

De Gezondheidsraad raadt aan minimaal één keer per week vis te eten en dan het liefst vette vis zoals zalm, haring, makreel en ansjovis. Omdat vooral in vette vis veel omega 3 zit. Voor mensen die geen vis eten, kan een visoliecapsule een goede vervanger zijn om toch de benodigde vetzuren binnen te krijgen. Daarnaast zijn er ook capsules op basis van algen voor vegetariërs/veganisten.


omega 3 in vis


In welke producten vind ik omega 3?

De omega 3 vetzuren EPA en DHA treffen we vooral aan in vette vis zoals haring, zalm, makreel, ansjovis en sardines. Deze vissen krijgen weer de omega 3 binnen via de algen die ze eten als voedsel.

Het plantaardige omega 3 vetzuur ALA zit juist in plantaardige producten zoals chiazaad, lijnzaadolie, walnoten, spinazie, veldsla, postelein en peterselie.

 zalm, walnoten en avocado


Flinndal producten met omega 3

De Gezondheidsraad raadt aan minimaal één keer per week vis te eten en dan het liefst vette vis als zalm, haring, makreel en ansjovis. Lukt het je niet om één keer per week vis te eten, gebruik dan één van de Flinndal Omega 3 producten ter ondersteuning. De visoliecapsules van Flinndal worden geproduceerd door een zeer gerenommeerd bedrijf in Noorwegen. Zij beheersen een speciale techniek waardoor de visolie dubbel gezuiverd wordt met natuurlijke middelen, waaronder carbon.

Flinndal omega 3 producten


Duurzame vis en natuurlijke ingrediënten

Verder gebruiken wij voor onze visoliecapsules alleen de snijresten van vis die voor normale visconsumptie is gevangen. De snijresten zien er misschien niet mooi uit, maar bevatten wel veel omega 3. Er wordt dus niet extra gevist.

Flinndal kiest voor duurzame visvangst, zodat de visstand goed blijft. Ook zijn alle ingrediënten van 100% natuurlijke oorsprong.

Neutraal van smaak

Visoliecapsules kunnen een onprettige, sterke nasmaak hebben bij oprispingen. De zuivere visolie van Flinndal geeft geen nare oprispingen. Dit komt doordat er bij de productie zo min mogelijk contact is geweest met zuurstof. Ook hebben we een beetje rozemarijnextract toegevoegd, om de smaak verder te neutraliseren.

Flinndal Omega-3 Plantaardig

Eet je geen vis? Dan kan je ook kiezen voor Flinndal Omega 3 Plantaardig. De DHA en EPA die is toegevoegd is 100% plantaardig en komt uit algen. Deze algen voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen en worden gekweekt onder streng gecontroleerde omstandigheden.



Top 5 gezonde vissen

Er zijn veel vissen die je kunt eten. Toch is niet elke vis hetzelfde. Om je een beetje te helpen bij de keuze voor een gezonde en duurzame vis, hebben wij een top 5 voor je samengesteld.

Lees meer »


Omega 3 uit algen

Omega 3 is bij veel mensen bekend als visolie. Vis wordt dan ook vaak als de belangrijkste bron voor omega 3 gezien. Maar de eigenlijke oorsprong van omega 3 vetzuren is algen.

Lees meer »


Het effect van omega 3

Waarom is omega 3 belangrijk? Krijg je voldoende omega 3 binnen en wat kan Flinndal Omega-3 Forte voor jou betekenen? Lees alles over het effect van omega 3.

Lees meer »


top 5 gezonde vissen
omega 3 uit algen
het effect van omega 3


*Tijdens de zwangerschap en de lactatieperiode draagt een inname van minimaal 100 mg per dag bij aan een normale visuele ontwikkeling van zuigelingen tot 12 maanden. Ook draagt het bij aan een normale hersenontwikkeling van de foetus en zuigelingen die borstvoeding krijgen (vanaf 200 mg DHA per dag). Verder draagt een dagelijkse inname van DHA bij aan een normale ontwikkeling van de ogen van de foetus en de zuigelingen die borstvoeding krijgen (vanaf 200 mg DHA per dag).

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.