Wat zijn plantensterolen

Wat zijn plantensterolen

Plantensterolen zijn plantaardige, vetachtige stoffen uit bijvoorbeeld noten, soja en granen en helpen je cholesterolgehalte op peil te houden.

Waar zitten plantensterolen in
Plantensterolen zitten bijvoorbeeld in granen, soja, plantaardige olie, zaden en noten. Dagelijks minimaal 800 mg plantensterolen helpt het cholesterol op een goed peil te houden. Als je het wilt verlagen, dan kan dat met een hoeveelheid vanaf 1500 mg plantensterolen per dag.

Wil je plantensterolen uit voeding binnenkrijgen, dan zijn vooral tarwekiemen, tarwezemelen, soja en pinda’s echte aanraders, want die bevatten de meeste plantensterolen. Maar aan de tabel hieronder kun je zien dat het lastig is om aan voldoende plantensterolen te komen met voeding alleen. Flinndal Cholesterol is hiervoor dus een goede aanvulling, met 800 mg plantensterolen (uit soja) per tablet.

VoedingsmiddelPortiePlantensterolen (mg)
Tarwekiemen½ kop (57 g)197
Maïsolie1 eetlepel (14 g)102
Koolzaadolie1 eetlepel (14 g)91
Pinda’s2 eetlepels (28 g)62
Tarwezemelen½ kop (29 gram)58
Amandelen2 eetlepels (28 g)34
Spruitjes½ kop (78 g)34
Roggebrood2 sneetjes (64 g)33
Macadamia noten2 eetlepels (28 g)33
Olijfolie1 eetlepel (14 g)22
Droge rijpe sojabonen100 gram161
Bron: Universiteit van Wageningen


Een goed cholesterolgehalte

Van nature schommelt het cholesterolgehalte. AIs het te hoog is dan kan het om een uitschieter gaan. Daarom zijn meerdere metingen van het bloed nodig, want het gaat om het gemiddelde. Een cholesterolgehalte dat lager is dan 5,0 mmol/l is normaal. Daarboven is er sprake van een verhoging. Maar omdat er meerdere soorten cholesterol zijn zal er bij een verhoging verder gekeken worden. Een arts zal dan kijken naar de verhouding tussen het LDL en HDL cholesterol, want vooral het ‘slechte’ LDL cholesterol mag niet te hoog worden. Dat hoort onder de 2,5 mmol/l te blijven.

Een gezonde levensstijl helpt het cholesterolgehalte goed te houden. Zorg voor een gezonde voeding. Probeer dus minder verzadigd vet te eten, eet minstens 2 ons groente en 2 stuks fruit per dag, kies voor vezelrijke producten en eet 2 keer per week vis, waarvan tenminste 1 keer vette (want daarin zitten juist gezonde vetten). Beweeg genoeg (minimaal een half uur). Probeer overgewicht te voorkomen, want vetweefsel verhoogt het cholesterolgehalte. Wees matig met alcohol (2 glazen per dag voor mannen, 1 voor vrouwen is prima) en rook niet.

Ook plantensterolen zorgen voor een verantwoord cholesterolgehalte. Ze blokkeren de opname van het slechte cholesterol, doordat ze een soort barrière in je darmen vormen. Daardoor wordt er minder cholesterol opgenomen in je bloed. In plaats daarvan verlaat het je lichaam via de ontlasting.

Plantensterolen zijn dus de ideale hulptroepen voor een gezond cholesterolgehalte. Normale voeding bevat vrij weinig plantensterolen. Daarom is Flinndal Cholesterol een echte aanrader!


Lees ook:

roomboter of margarine. Wat eet je. Voor velen is het een kwestie van smaak. Maar er zit wel degelijk verschil tussen roomboter en margarine. Lees meer

Je hart is een essentieel onderdeel van je lichaam. Wat kun je doen om je hart goed te houden? 'Hartstikke gezond voor je hart'. Lees meer

Eieren zouden slecht zijn voor het cholesterolgehalte. Hoe zit het nou echt? Lees meer over de invloed van eieren op het cholesterolgehalte. Lees meer

Geef een reactie op: Wat zijn plantensterolen

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.