Waarom langzaam eten en goed kauwen

Waarom langzaam eten en goed kauwen

Eet niet te snel. Je hebt vaak niet door hoe snel je eigenlijk eet. Eet langzaam want goed op je eten kauwen is beter dan alles snel weg te schransen.

Waarom langzaam eten en stevig kauwen
Als je kauwt wordt het eten vermengd met het speeksel in je mond. Hierdoor gaat het eten gemakkelijk door de slokdarm en de maag. De spijsvertering begint dus al in je mond. Als je kauwt weet je lichaam dat er eten aankomt.

Meer voedingsstoffen 
Door te kauwen wordt het oppervlakte van het eten groter en breekt de celwand gedeeltelijk open. Dit zorgt ervoor dat de stoffen die in het eten zitten gemakkelijker worden opgenomen en je dus meer voedingsstoffen uit het eten haalt. Vooral bij rauwe niet gekookte groente is het belangrijk om goed te kauwen. Voor extra aanvulling op je voeding is er Flinndal Multi. Deze bevat alle 13 vitaminen en 9 essentiële mineralen zoals ijzer en calcium.

Speeksel beschermt
Als je goed kauwt dan komt er ook meer speeksel bij je eten. Speeksel beschermt je tanden. Het bevat beschermende eiwitten die een beschermlaag op je tanden vormen.

Winderigheid en slechte stoelgang
Grote stukken eten worden minder goed door je maag verteerd. Hierdoor ontstaan er te veel bacteriën en gassen in je darmen. Dit heeft als resultaat dat je een onregelmatige stoelgang krijgt maar ook winderig wordt.

Let op met drinken
Let op als je drinkt bij het eten. We zijn soms geneigd om ons eten met drinken weg te spoelen. Dit heeft hetzelfde effect als niet goed kauwen. Grote stukken eten worden dan weggespoeld. Probeer daarom te drinken na het eten of neem pas een slokje als je geen eten meer in je mond hebt.

Sneller verzadigd
Als je rustig eet voel je je sneller verzadigd. Als je iets eet wordt namelijk het hormoon histamine aangemaakt. Dit hormoon komt ongeveer 20 minuten na de eerste hap vrij. Als je te snel eet dan eet je dus eigenlijk meer dan je nodig hebt omdat je alles al op hebt voor dat dit ‘verzadigingshormoon’ vrij komt.

Hoe leer je langzamer eten
Het kan best moeilijk zijn om langzamer te eten. De snelheid waarin je eet is namelijk een gewoonte. En gewoontes zijn moeilijk af te leren. Sta er daarom bewust bij stil.

  • Tel het aantal keer dat je op eten kauwt. Probeer voor jezelf bijvoorbeeld 20 keer per hap te kauwen.
  • Geniet van wat je eet. Ga daarom niet voor de tv zitten maar aan de eettafel. Concentreer je op je eten en denk na over wat je proeft. Op die manier ben je geconcentreerd en ben je je bewust van de smaken. Ook duurt het langer voordat je je eten op hebt zodat het verzadigingshormoon histamine zijn werk kan doen.
  • Eet niet elke week hetzelfde. Zo wordt het eten niet saai. Probeer elke week iets anders te maken zodat je blijft genieten van elke maaltijd.

Lees ook:

Weet jij het verschil tussen verse groente en groente uit blik? Zijn groentes uit blik net zo gezond als verse groentes? Lees meer

Je ziet ze tegenwoordig steeds vaker. Light producten. Maar wat maakt een product light? Zijn ze gezonder of lijkt dit alleen maar zo? Lees meer

Koninginnedag komt eraan. Dat betekent tijd voor oranje tompoezen! Ga dit jaar voor de suikervrije variant. Lees meer

Geef een reactie op: Waarom langzaam eten en goed kauwen

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

09 augustus 2016 door: Maria
Kauwen is ook onontbeerlijk voor sommige hersenfuncties!!! Dr. Scherder heeft daar o.a. melding van gemaakt in zijn boek Laat de hersenen niet zitten! Neuropsychologie, met name voor de cognitieve functies van de hersenen. Het is maar dat u het weet!

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.