Blauwe bes: vol met antioxidanten


Acaibes

De blauwe bes, niet te verwarren met de bosbes , die donkerder van kleur is, is echt een zomervrucht en groeit gewoon in Nederland. Dit besje is vers erg lekker, maar ook gedroogd behoudt hij zijn friszoete smaak en vele gezonde eigenschappen. Wat maakt de blauwe bes zo gezond? Wij vertellen je meer over de blauwe bes als superfood.


Een kieskeurig besje

De blauwe bes groeit alleen op een zure grond, die licht vochtig is, waar de zon schijnt en waar niet teveel wind staat. In april en mei staat de plant in bloei en de bes kan in juli tot en met september worden geoogst.



Antioxidanten

Er zijn maar weinig fruitsoorten die meer antioxidanten bevatten dan de blauwe bes. Letterlijk betekent antioxidant ‘tegen oxidatie’. Oxidatie is een chemisch proces onder invloed van zuurstof. Zo wordt een appel bruin als je deze doorsnijdt. Dat is de invloed van zuurstof.

In ons lichaam heeft zuurstof ook invloed. Bij het verbranden van voedingsstoffen zoals koolhydraten en eiwitten (stofwisseling) wordt zuurstof verbruikt. Hierdoor ontstaan vrije radicalen. Het is niet erg om wat vrije radicalen in je lichaam te hebben, maar in een grote hoeveelheid kunnen ze wel schadelijk zijn. Antioxidanten, zoals vitamine C, ruimen de vrije radicalen op en beschermen de lichaamscellen.


Wist je dat..

De kleur van de blauwe bes wordt bepaald door het stofje anthocyaan. Anthocyaan is een kleurstof en vind je in veel groenten- en fruitsoorten, waaronder ook avocado’s, sinaasappels, olijven, mango’s en rode kool. Er zijn verschillende soorten anthocyanen, die dezelfde werking hebben als antioxidanten. De kleur van het voedingsmiddel wordt bepaald door de structuur en door de zuurgraad het product. Dit is de reden waarom blauwe bes blauw is en een mango meer oranje. 


Andere voedingsstoffen

Blauwe bessen bevatten vitamine C en verschillende mineralen, natrium, kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium, koper en zink en is daarmee terecht een superfood te noemen. Ook na het drogen van de besjes, blijven de voedingsstoffen behouden. Ze bevatten weinig calorieën (ongeveer 75 kcal per 100 gram) en bestaan voor zo’n 85% uit water.

De bessen zijn lekker door een salade met bijvoorbeeld geitenkaas, uit het vuistje of in een smoothie. Hieronder vind je een lekker recept, die je natuurlijk kunt aanpassen naar eigen smaak.

Ingrediënten voor 1 smoothie


Bereiding:

Doe alle ingrediënten in een blender en mixen maar. Is de smoothie te dik? Voeg dat een beetje water toe en mix het geheel opnieuw kort door.

Het hele superfoods assortiment bestaat uit onbewerkte, biologische pure voedingsmiddelen uit granen, planten, algen, zaden, bessen, vruchten of groenten. Vrij van pesticides, chemicaliën, vul-, kleur-, smaak- & bewaarstoffen of enig ander synthetisch of niet natuurlijk additief.



Lees ook:

Sinds kort heeft Flinndal een aantal superfoods van het merk Purasana opgenomen in het assortiment. Graag leggen we uit wat superfoods zijn en waarom we ze hebben toegevoegd aan het assortiment. Lees meer

In de Ultra bessen mix vind je gojibessen, cranberry’s en moerbeien. Dit maakt het een krachtige mix en een gezonde keuze. De smaken van deze drie besjes vullen elkaar goed aan en ze zitten ook nog eens boordevol voedingsstoffen! Lees meer

Green Mix poeder is een combinatie van vier verschillende superfoods: chlorella, spirulina, tarwegras en gerstegras. Lees alles over deze krachtige groene mix en maak zelf een lekkere shake of tzatziki met deze mix. Lees meer

Geef een reactie op: Blauwe bes: vol met antioxidanten

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.