Bewegen is belangrijk

Bewegen is belangrijk
Inge
2-6-2014
0 Reacties

9


De auto staat voor de deur, je pakt sneller de roltrap in plaats van de gewone trap en soms gaan deuren zelfs automatisch open. Het kost steeds minder moeite om ergens te komen. Wil je dagelijks voldoende beweging, dan moet je zelf aan de slag.


Beweegnorm

Sporten wordt vaak gestimuleerd, soms zelfs op het werk. Maar sporten doen we niet altijd voldoende. We hebben er even een periode geen tijd voor en voor je het weet is de drempel om weer te gaan sporten zo hoog dat je het niet meer oppakt.

De beweegnorm is voor volwassenen vastgesteld op 30 minuten matig intensief bewegen. Dat betekent dat je tijdens het bewegen een verhoogde hartslag hebt maar nog wel een gesprek kunt voeren. Of je drie keer 10 minuten fietst of echt een half uur lang een flinke wandeling maakt, dat maakt niet uit. Zolang je de 30 minuten per dag maar haalt.


Negen belangrijke redenen om voldoende te blijven bewegen:


  1. Het geeft meer energie
  2. Brengt sociale contacten
  3. Minder kans op vallen (vooral bij ouderen)
  4. Verbetert het evenwichtsgevoel
  5. Verbetert de conditie
  6. Helpt je sneller in slaap vallen
  7. Vermindert kans op hoge bloeddruk
  8. Helpt lichaamsgewicht op peil houden
  9. Goed voor de motoriek


Bewegen brengt ook voordelen op latere leeftijd

Botten zijn belangrijk, ze geven stevigheid aan het lichaam en zijn aanhechtingsplaats voor de spieren. Beweging helpt de botten groot en sterk te houden. Het is zelfs zo dat als je als kind veel beweegt, je daar op latere leeftijd nog steeds profijt van hebt. Maar ook op latere leeftijd is het van belang om voldoende te bewegen. Dit vermindert de botafbraak en helpt je zo mobiel te houden. 

Vooral voor mensen van 55 jaar en ouder is lichamelijke beweging belangrijk. Uit onderzoek van Stichting Consument en Veiligheid is gebleken dat een derde van de senioren van 55 jaar en ouder minstens één keer per jaar valt. Van de ouderen die vallen belandt ongeveer 10% op de eerste hulpafdeling wat neerkomt op ongeveer 100.000 bezoeken per jaar. 

Zoek daarom een sport uit die bij je past, want sporten is voor iedereen, er zijn voldoende sporten die leuk zijn voor jong en oud. We lichten er drie toe:


Zwemmen

Een sport die heel populair is bij jong en oud is zwemmen. Zwemmen is een goede manier om de conditie op peil te houden en is goed voor de spieren. Je kunt zelf vrij zwemmen of banenzwemmen, maar er wordt vaak ook een lesgegeven. Om de gezelligheid te verhogen wordt er vaak op muziek gezwommen. Dat maakt het sporten nog leuker.

Naast zwemmen is er ook veel animo voor aquajoggen. Het is zoals de naam al zegt ‘lopen’ op het water. Je hebt een drijfriem om en je krijgt verschillende oefeningen in het diepe gedeelte van het zwembad. Alle oefeningen doe je zonder de bodem te raken. Aquajoggen is een goede manier om spieren en gewrichten soepel te houden. De oefeningen zijn in het water vaak makkelijk uit te voeren en daarmee werk je aan extra spierkracht, conditie en coördinatie.


Yoga

Yoga is ook een heel ontspannende manier om soepel te blijven. Er zijn verschillende soorten yoga dus je doet er verstandig aan om je eerst te laten informeren naar de verschillende vormen. Op ons eerder blogbericht vind je bijvoorbeeld meer informatie over de vier populairste vormen van yoga. Yoga kan ertoe bijdragen dat de spieren worden opgerekt en de bloedcirculatie wordt bevorderd.


blog_afbeeldignen_groot_populaire_sporten_cc9721ed.jpg


Fitness

Vind je het fijn om lekker alleen een uurtje te sporten wanneer je zelf tijd en zin hebt, dan is de sportschool iets voor jou. De sportschool heeft diverse apparaten om je conditie maar ook je spieren te trainen. Zo zijn de crosstrainer, step en hardloopband populaire apparaten. Met een crosstrainer train je je hele lichaam en gebruik je je armen net zoveel als je benen. Zoals veel apparaten heeft een crosstrainer verschillende programma’s waarbij je kunt aangeven hoe zwaar je wilt trainen maar ook hoeveel calorieën je wilt verbranden.

Ook de ‘stepper’ is een apparaat waarmee je conditie opbouwt en de spieren in je benen en billen traint. Tijdens het steppen verbrand je wel minder calorieën dan tijdens het trainen met een crosstrainer. Dat komt omdat je met een crosstrainer het hele lichaam traint en bij een stepper voornamelijk de beenspieren. In sportscholen heb je verschillende apparaten zodat je veel kunt afwisselen. Zo kun je naast het hardlopen ook nog roeien of spinnen. Bij veel sportscholen is het mogelijk om uitleg te vragen over de verschillende apparaten en hun nut. Zo weet je precies hoe ze werken en wat je precies traint.


Flinndal Calcium Kauwtablet

Calcium is een belangrijk mineraal in de botten. Dit helpt ook om je botten en spieren sterk te houden. Calcium zit vooral in zuivelproducten en ook in mindere mate in groenten. Mocht je niet van zuivel houden, dan kun je de calciuminname ook op peil houden met een supplement. Flinndal Calcium Kauwtablet bevat 200 mg calcium uit het goed opneembare calciumcitraat. Het bevat ook een klein beetje vitamine D, omdat dit de opname van calcium in de botten verhoogt. 

afbeeldingen_middel_inge_d2fda42d.jpg

Wie ben ik?

Mijn naam is Inge Hendriks. Ik ben sinds 2007 werkzaam voor Flinndal. Voeding is mijn passie. Ik heb diverse opleidingen gevolgd op dit gebied. Naast mijn werk voor Flinndal heb ik mijn eigen website (www.leeffit.nl), voor online advies over gezonde voeding en leefstijl. Daarnaast ben ik wekelijks als vaste gast aan tafel te zien bij Myrna Plus op RTL4. 

Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{product.name}}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Recept: Hollandse bruine bonensoep

Zet deze Hollandse bruine bonensoep maar op de eetplanning van aankomende week. Dit gerecht zal zeker in de smaak vallen. Lekker, voedzaam en een makkelijke winterse, vegetarische maaltijd.

Lees meer Lees meer

Warm de winter door

Krijg jij alleen al bij het denken aan de winter blauwe lippen en koude voeten? Je kunt je prima wapenen tegen de kou die voor de deur staat. Maar hoe doe je dat precies? Wij vertellen het je graag.

Lees meer Lees meer

7 tips voor een gezondere kerst

De kerstperiode doorkomen met buikpijn en misselijkheid, kan niet de bedoeling zijn. Beperk de schade door één of meerdere van deze tips te gebruiken en geniet van een minder ongezonde kerst.

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"Bewegen is belangrijk"
E-mailadres wordt niet getoond bij de review
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Jouw instellingen

Wij staan voor je klaar

Wij staan u graag te woord via de onderstaande kanalen

Onze openingstijden zijn van 09:00 tot 19:00 op werkdagen en van 10:00 tot 16:00 op zaterdag.

Mijn Flinndal

Naar Mijn Flinndal omgeving

Bel ons

Wachttijd: < 5 minuten

0800-7080 (gratis)

WhatsApp

Wachttijd: < 25 minuten

06-57592195

E-mail

Wachttijd: 1 werkdag

Ga naar het contactformulier

Facebook Messenger

Wachttijd: < 25 minuten

Ga naar Facebook Messenger

Mijn Flinndal

Regel zelf zaken zoals het wijzigen van persoonlijke gegevens of Flinndal Herhaalgemak zendingen.

Bel ons

Gemiddelde wachttijd: < 5 minuten

0800-7080

WhatsApp

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten

06-57592195

E-mail

Gemiddelde wachttijd: 1 werkdag

Neem contact op via het contactformulier

Facebook Messenger

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten

Stuur ons een bericht via Facebook Messenger

Product toegevoegd

Product toegevoegd

Naar winkelwagen »

Andere klanten kochten ook:

{% for product in products %}
{{product.name}}

{{product.unique_selling_point}}

€ {{product.price | money_eu}}
{% endfor %}