Waarom 1 keer per week vis eten?

Waarom moet je twee keer per week vis eten

De Gezondheidsraad adviseert om 1 keer per week vette vis te eten. Dit heeft alles te maken met de omega-3 vetzuren die (vooral in) vette vis voorkomen.

Welke omega-3 vetzuren zijn er
De meest bekende omega-3 vetzuren zijn ALA (alfa-linoleenzuur), EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). EPA en DHA komen bijna alleen voor in vis en ander zeevoedsel. Vissen maken deze stofjes niet zelf aan maar halen ze weer uit de algen die ze eten. Ons lichaam maakt zelf ook EPA en DHA aan uit ALA maar hoeveel dat precies is, is onbekend.

Het effect van EPA en DHA
In vette vis vind je de meeste omega-3 vetzuren, deze vetzuren worden daarom ook visvetzuren genoemd. We krijgen de meeste omega 3 vetzuren ook binnen via vette vis. Omega-3 vetzuren zijn onverzadigde vetzuren. Deze vetzuren hebben een gunstige invloed op de gezondheid. De omega-3 vetzuren EPA en DHA hebben bij een inname vanaf 250 mg per dag een positieve invloed op de gezondheid. Zo zijn EPA en DHA goed voor het hart (vanaf 250 mg per dag). DHA ondersteunt ook de normale hersenfunctie, het is een belangrijk bestanddeel van hersenweefsel en het centrale zenuwstelsel. Hier vind je dan ook hoge concentraties. DHA vind je ook in het netvlies en is daarmee ook van belang voor een goed gezichtsvermogen (vanaf 250 mg DHA per dag).

Welke vis bevat de meeste Omega 3

Vette vis bevat veel omega 3. Vette vissen zijn zalm, paling, haring, sardines, forel of makreel. Gefrituurde vissen zoals kibbeling, lekkerbekjes of vissticks bevatten weinig EPA of DHA. Dat komt door de manier waarop ze zijn bereid. Vissen zoals tonijn, schol, schar of mosselen bevatten een gemiddelde hoeveelheid EPA en DHA. Probeer daarom minimaal één keer per week vis te eten, zodat je voldoende omega-3-vetzuren binnenkrijgt.

De meeste Nederlanders halen de aanbeveling voor vis niet. Voor die mensen is het belangrijk om vaker vis te kiezen. Het maakt niet uit of je verse vis gebruikt of vis uit de diepvries of uit blik.

Natuurlijk kun je ook altijd kiezen voor een voedingssupplement als extra aanvulling. Flinndal heeft Flinndal Omega 3 Forte, die per capsule precies de dagelijks aanbevolen hoeveelheid omega 3 bevat. Speciaal voor mensen die uit principe geen vis eten is er Omega 3 Plantaardig. Ook aan de kleintjes hebben we gedacht. Voor kinderen is er Omega-3 Junior met 195 mg Omega 3. Precies de hoeveelheid die ze zouden binnenkrijgen wanneer ze een kinderportie vis zouden eten.



Lees ook:

Hoe vaak en waarom eten mensen vis en gebruiken ze daarnaast nog visoliecapsules? Op deze vragen hebben wij geprobeerd antwoord te geven aan de hand van een klein onderzoek. En hier kwamen opvallende resultaten uit. Lees meer

Vis is gezond, bevat omega 3 en is lekker! Er zijn heel veel soorten vis en nóg meer recepten. Een goede vispan is dan ook een must. Lees meer

Haring vol met gezonde visvetzuren Haring is een vette vissoort en vol zit met omega-3 vetzuren zoals EPA en DHA. Deze onverzadigde vetzuren verlagen het cholesterolgehalte in het bloed en hebben zo een gunstige invloed op het hart. Lees meer

Geef een reactie op: Waarom 1 keer per week vis eten?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

01 oktober 2014 door: Lien Wooning
Als iedereen twee maal per week vis zou eten. Lopen de ziekenhuizen leeg.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.