Omega 3 vetzuren tijdens de zwangerschap ongezond?

Omega 3 vetzuren tijdens de zwangerschap ongezond?
Inge
13-8-2015
0 Reacties

omega 3.jpg


In een onlangs gepubliceerd nieuwsbericht op Nu.nl wordt gesteld dat omega 3 vetten tijdens de zwangerschap niet goed zouden zijn. Teveel omega 3 vetzuren zouden het risico op hart- en vaatziekten kunnen verhogen. Hoeveel “teveel” dan is, wordt niet vermeld.


Wij stellen onze vraagtekens bij de conclusies die in dit bericht worden getrokken. Door middel van wetenschappelijk onderzoek wordt immers al jarenlang de gunstige invloed van omega-3 vetzuren op de gezondheid aangetoond, zeker ook tijdens de zwangerschap op het ongeboren kind. Bij een dagelijkse inname van 200 mg DHA in aanvulling op de ADH voor omega-3 vetzuren voor volwassenen (250 mg DHA en EPA) is het omega 3 vetzuur DHA goed voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen van de baby. Deze gezondheidsclaim is uitgebreid onderzocht en voor 100% wetenschappelijk bewezen geacht door de EFSA (European Food Safety Authority).


Verder hebben wij het onderzoek doorgespit en nergens kunnen wij de conclusie vinden zoals deze door nu.nl opgetekend is. In het onderzoek is te lezen dat een veranderde vetstofwisseling (bijvoorbeeld als gevolg van een verhoogde inname van omega 3 vetzuren) kan leiden tot een ophoping van vetten in de bloedcirculatie van de moeder, die zo bij de baby terecht zouden kunnen komen wat mogelijk het risico op lipide(vet)stoornissen kan verhogen. 


Wij raden daarom iedereen die zwanger is niet te schrikken van dit bericht en de omega 3 vetzuren zeker niet te laten staan! De Gezondheidsraad adviseert één keer per week vis te eten, bij voorkeur vette vis, zoals zalm, makreel, haring of ansjovis. Lukt dit niet, dan is Flinndal Omega 3 Forte een goede aanvulling op de voeding. Speciaal voor zwangere vrouwen is er Flinndal Multi Zwanger, wat ook het belangrijke visvetzuur DHA bevat. 


Inge voedingsdeskundige Flinndal

Wie ben ik?

Mijn naam is Inge Hendriks. Ik ben sinds 2007 werkzaam voor Flinndal. Voeding is mijn passie. Ik heb diverse opleidingen gevolgd op dit gebied. Naast mijn werk voor Flinndal heb ik mijn eigen website (www.leeffit.nl), voor online advies over gezonde voeding en leefstijl.


Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{ product.name }}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Vitamine D: een must in de winter!

Vitamine D wordt ook wel de zonnevitamine genoemd en is daarom extra belangrijk in de winter. Want dan moeten we de zon ontberen en maakt ons lichaam geen vitamine D aan. Waar zit het in en wie heeft extra nodig?

Lees meer Lees meer

Is geperst en gepureerd fruit net zo gezond als een stuk fruit?

Elke dag heb je twee stuks fruit nodig. Het is verleidelijk je dagelijkse portie fruit te persen of er een smoothie mee te maken. Het is makkelijk te consumeren en je kunt het meenemen voor onderweg. De fruitpolitie trekt hier toch even aan de bel.

Lees meer Lees meer

Recept: Hollandse bruine bonensoep

Zet deze Hollandse bruine bonensoep maar op de eetplanning van aankomende week. Dit gerecht zal zeker in de smaak vallen. Lekker, voedzaam en een makkelijke winterse, vegetarische maaltijd.

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"Omega 3 vetzuren tijdens de zwangerschap ongezond?"
Deze naam wordt op onze site getoond bij de opmerking of vraag
E-mailadres wordt niet getoond bij de opmerking of vraag
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Reacties

Dit blogartikel heeft nog geen reacties