Het nut van vitamine B6

het nut van vitamine B6

Er zijn acht B-vitaminen die samen het B-complex vormen. Deze vitaminen werken nauw samen en zonder elkaar doen ze minder goed hun werk. Een van die B-vitaminen is vitamine B6 (ook wel pyridoxine genoemd).

Vitamine B6 en de stofwisseling

Vitamine B6 is net als de andere B-vitaminen van groot belang voor onze stofwisseling. Cysteïne, een essentieel aminozuur, wordt uit eiwitten gewonnen. Vitamine B6 helpt ons om dit aminozuur uit onze voeding aan te maken.

Deze vitamine bevordert tevens de energiestofwisseling in het lichaam, want het helpt energie vrij te maken uit eiwitten, koolhydraten en vetten die je via de voeding binnenkrijgt. Vitamine B6 heeft ook een gunstige invloed op de productie en verbranding van eiwitten en koolhydraten.

Vitamine B6 voor je spieren

Deze vitamine is niet alleen belangrijk voor de (energie)stofwisseling, maar levert ook een bijdrage aan de energievoorziening in de spieren.  Net als het gehele lichaam brandstof nodig heeft in de vorm van energie, hebben de spieren dit ook nodig. Dit is natuurlijk ook van belang tijdens het sporten.

Vitamine B6 en vermoeidheid

Deze vitamine is ook erg belangrijk voor de vermindering van vermoeidheid. Net als andere B-vitaminen draagt het bij aan de energiehuishouding in het lichaam.

Andere rollen

Vitamine B6 is goed voor het zenuwstelsel, helpt bij de vorming van rode bloedcellen, draagt bij aan een goede weerstand en reguleert mede de activiteit van hormonen in het lichaam.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine B6 is voor een volwassene 1,4 mg. De maximaal veilige hoeveelheid is 25 mg per dag.

Waar zit vitamine B6 in

Vitamine B6 krijg je uit voeding vooral binnen via vlees(waren), aardappelen, brood, zuivel en groenten. Een portie vlees bevat zo’n 0,3 mg vitamine B6, een glas melk 0,06 mg, een lepel gekookte groente 0,04 en een snee bruinbrood 0,04 mg



Wie ben ik?

Voedingsdeskundige AnnaMijn naam is Anna Visser en ik werk vanaf 2009 op de Servicedesk van Flinndal. In 2013 ben ik opgeleid tot voedingsdeskundige en dat bevalt me uitstekend! Ik vind het leuk om mijn ervaring op de Servicedesk en mijn kennis over voeding te combineren, om onze klanten zo professioneel en volledig mogelijk te adviseren.

Experimenteren met gezonde ingrediënten en iets bijzonders maken van restjes in de koelkast zijn een echte passie geworden.

Dus: gezonde eettips nodig? Ik help je graag! voedingsdeskundige@flinndal.nl.




Lees ook:

Vitamine B5 wordt ook wel pantotheenzuur genoemd en is belangrijk voor de energiehuishouding van het lichaam. Ook deze vitamine is onmisbaar in het vitamine B-complex. Lees meer

Het lichaam heeft vitamine B12 hard nodig om goed te kunnen functioneren. Vitamine B12 is goed voor het geheugen, concentratievermogen en de gemoedstoestand. Lees meer

Vitamine B8 (biotine) is een van de acht B-vitamine uit het vitamine B-complex. Wat deze vitamine precies doet voor je lichaam lees je op ons blog. Lees meer

Geef een reactie op: Het nut van vitamine B6

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

03 december 2014 door: Jack van Prooijen
goed dat jullie zo snel hebben gereageerd op het onderzoek van de consumentenbond. Ben ook niet onder de indruk hiervan. Er is genoeg over dit onderwerp in de media te vinden .Belangrijk is een gezonde levenswijze en gevarieerde voeding. B6 kan overigens niet lang worden bewaard en gaat vaak verloren met inblikken, verhitten, voedselverwerkingstechnieken en alcohol. Een leuk naslagwerk over vitaminen en mineralen vond ik het Groot vitaminen boek van Earl Mindell (uitg. 1979-84 Elmar) Blijf op Flinndal vertrouwen dat ze een goed en eerlijk product leveren. ga zo door!

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.