Het nut van vitamine B3

Het nut van vitamine B3

Eerder heb je kunnen lezen over het nut van vitamine  B1 en B2. Vitamine B3 is het volgende onderwerp in de rij B-vitaminen!

Vitamine B3 en energie

Het is misschien al duidelijk geworden na de berichten over vitamine B1 en B2, maar de B vitaminen zijn erg belangrijk voor de energiehuishouding. Zo ook vitamine B3. Vitamine B3 wordt ook wel niacine genoemd en is een in water oplosbare vitamine. In voeding wordt niacine vaker nicotinezuur genoemd. Hoewel de naam misschien anders doet vermoeden, heeft deze vitamine helemaal niets te maken met de nicotine uit sigaretten. Het draagt bij aan de aanmaak van vetzuren in het lichaam, en zo aan de energievoorziening. Voor een fit en vitaal gevoel.

Lichaam en geest

Vitamine B3 zorgt ook mede voor het goed functioneren van het zenuwstelsel. Het helpt daarnaast bij de normale werking van de slijmvliezen en is van belang voor het behoud van een normale huid.

Niacine draagt bij aan de leerprestatie en –vermogen en tevens bij aan de vermindering van vermoeidheid en moeheid.

Tekorten

Vitamine B3 tekorten komen in Nederland bijna niet voor. Eten bevat in de westerse landen ruimschoots niacine. Het lichaam is ook in staat om zelf niacine aan te maken uit het aminozuur tryptofaan, dat een bestanddeel is van alle eiwitten in de voeding. Wel is het zo dat bepaalde stoffen zoals alcohol, de anticonceptiepil en antibiotica, de vitamine B3 in je lichaam afbreken zonder dat ze hun functie hebben kunnen uitoefenen. Dit geldt ook voor bewerkte voedingsmiddelen, zoals wit brood, snoep en gebak, dus een aanvulling op de voeding in de vorm van een Multivitamine of B-complex kan zinvol zijn!

Waar zit vitamine B3 in?

Niacine komt voor in vlees, vis, volkoren graanproducten, groente, aardappelen en ontbijtgranen. Het is een in water oplosbare vitamine en net als bij vitamine B2, is het verstandig groenten of aardappelen in zo weinig mogelijk water te koken en niet te klein te snijden. Zo behoud je de meeste voedingsstoffen.

Wie ben ik?
Voedingsdeskundige AnnaMijn naam is Anna Visser en ik werk vanaf 2009 op de Servicedesk van Flinndal. In 2013 ben ik opgeleid tot voedingsdeskundige en dat bevalt me uitstekend! Ik vind het leuk om mijn ervaring op de Servicedesk en mijn kennis over voeding te combineren, om onze klanten zo professioneel en volledig mogelijk te adviseren.

Experimenteren met gezonde ingrediënten en iets bijzonders maken van restjes in de koelkast zijn een echte passie geworden.
Dus: gezonde eettips nodig? Ik help je graag! voedingsdeskundige@flinndal.nl.


Lees ook:

Er zijn veel verschillende B vitaminen in het B-Complex. Omdat ze ieder een eigen rol vervullen zullen we ze één voor één behandelen, te beginnen bij vitamine B1. Lees meer

Vitamine B zorgen voor de energieproductie. Tijdens het afslanken is het dus lekker om voor een verantwoord en energiek tussendoortje te kiezen zoals de Flinndal energiegrepen met vitamine B. Lees meer

Vitamine B5 wordt ook wel pantotheenzuur genoemd en is belangrijk voor de energiehuishouding van het lichaam. Ook deze vitamine is onmisbaar in het vitamine B-complex. Lees meer

Geef een reactie op: Het nut van vitamine B3

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.