Het eten van vis is goed voor de hersenen

Het eten van vis is goed voor de hersenen
Flinndal
8-9-2014
0 Reacties

vis is goed voor hersenen.jpg

Alzheimer is één van de meest voorkomende vormen van dementie en wordt gekenmerkt door een afname in hersenfuncties als denken, geheugen en concentratie. Deze worden ook wel cognitieve functies genoemd. Er zijn wereldwijd ongeveer 24,3 miljoen gevallen van dementie bekend en waarschijnlijk is dit aantal over 20 jaar verdubbeld. Risicofactoren voor de ontwikkeling van alzheimer op latere leeftijd zijn bijvoorbeeld weinig beweging, roken en obesitas. Doordat deze ziekte zo slopend is, wordt er veel onderzoek gedaan naar factoren die alzheimer kunnen vertragen of zelfs voorkomen.

Zo is er recent een studie gedaan naar het effect van eetgewoonten op de cognitieve functies van ouderen. Hierbij hebben de onderzoekers specifiek gekeken naar het wel of niet wekelijks eten van vis. Dit, omdat van EPA en DHA (beide te vinden in vis) is aangetoond dat het een positief effect heeft op de hersenen. Zij wilden daarom graag onderzoeken of het regelmatig eten van vis ervoor kan zorgen dat het risico op dementie kan worden verlaagd of zelfs kan worden voorkomen.

Het belang van omega-3 vetzuren

EPA en DHA zijn allebei omega-3 vetzuren. EPA zorgt ervoor dat hersencellen minder snel afsterven. Deze hersencellen bevinden zich in de gedeeltes waar het geheugen, visuele waarneming en de taal gelokaliseerd zijn. Een te lage hoeveelheid DHA wordt juist geassocieerd met een kleiner hersenvolume en toename in de WML volumes* van de hersenen. WML is sterk geassocieerd met dementie en een afname in cognitieve vaardigheden bij ouderen.

De opzet van het onderzoek

Om het effect van visconsumptie op de cognitieve functies te meten is er onderzoek gedaan onder een groep van 260 gezonde ouderen (65+) over een periode van tien jaar. Aan het begin van de studie hebben de onderzoekers een vragenlijst afgenomen, waarbij de deelnemers moesten aangeven wat hun eetgewoontes waren. Hierbij werd er ook gevraagd naar de consumptie van vis zoals tonijn, gebakken vis, gegrilde vis, gefrituurde vis of vis sandwiches.

Uiteindelijk is er besloten om te focussen op gebakken of gegrilde vis, omdat deze twee bereidingen de hoogste concentratie omega 3 in de vis bevatten. De deelnemers werden verdeeld in twee groepen. Een groep die niet wekelijks vis at en een groep de tenminste één keer per week vis at.

De hersenen van de deelnemers werden onderzocht aan de hand van MRI scans. In het onderzoek werd de consumptie van vis gezien als een onafhankelijke variabele (x) en het hersenvolume als een afhankelijke variabele (y). 

Hersenvolume geheugen en cognitie toegenomen

Het wekelijks eten van gebakken of gegrilde vis is geassocieerd met hoger hersenvolume in de gebieden die belangrijk zijn voor de cognitieve gezondheid. Het eten van gebakken of gegrilde vis is namelijk gerelateerd aan een groter hersenvolume in de gebieden die verantwoordelijk zijn voor het geheugen (+4,3%) en de cognitie (+14,3%).

Leef gezond en eet regelmatig vis

Uit deze resultaten kunnen we dus afleiden dat het eten van vis belangrijk is voor het verminderen van het risico op dementie. Uit eerdere onderzoeken is ook gebleken dat andere factoren zoals obesitas, roken, een hoge bloeddruk en weinig beweging gerelateerd zijn aan dementie.

Wil je meer weten over dit onderzoek? Lees het volledige artikel

*WML volumes http://en.wikipedia.org/wiki/White_matter



Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{product.name}}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Tags

VisOmega 3

Lees ook

Recept: Hollandse bruine bonensoep

Zet deze Hollandse bruine bonensoep maar op de eetplanning van aankomende week. Dit gerecht zal zeker in de smaak vallen. Lekker, voedzaam en een makkelijke winterse, vegetarische maaltijd.

Lees meer Lees meer

Warm de winter door

Krijg jij alleen al bij het denken aan de winter blauwe lippen en koude voeten? Je kunt je prima wapenen tegen de kou die voor de deur staat. Maar hoe doe je dat precies? Wij vertellen het je graag.

Lees meer Lees meer

7 tips voor een gezondere kerst

De kerstperiode doorkomen met buikpijn en misselijkheid, kan niet de bedoeling zijn. Beperk de schade door één of meerdere van deze tips te gebruiken en geniet van een minder ongezonde kerst.

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"Het eten van vis is goed voor de hersenen"
E-mailadres wordt niet getoond bij de review
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Jouw instellingen

Wij staan voor je klaar

Wij staan u graag te woord via de onderstaande kanalen

Onze openingstijden zijn van 09:00 tot 19:00 op werkdagen en van 10:00 tot 16:00 op zaterdag.

Mijn Flinndal

Naar Mijn Flinndal omgeving

Bel ons

Wachttijd: < 5 minuten

0800-7080 (gratis)

WhatsApp

Wachttijd: < 25 minuten

06-57592195

E-mail

Wachttijd: 1 werkdag

Ga naar het contactformulier

Facebook Messenger

Wachttijd: < 25 minuten

Ga naar Facebook Messenger

Mijn Flinndal

Regel zelf zaken zoals het wijzigen van persoonlijke gegevens of Flinndal Herhaalgemak zendingen.

Bel ons

Gemiddelde wachttijd: < 5 minuten

0800-7080

WhatsApp

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten

06-57592195

E-mail

Gemiddelde wachttijd: 1 werkdag

Neem contact op via het contactformulier

Facebook Messenger

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten

Stuur ons een bericht via Facebook Messenger

Product toegevoegd

Product toegevoegd

Naar winkelwagen »

Andere klanten kochten ook:

{% for product in products %}
{{product.name}}

{{product.unique_selling_point}}

€ {{product.price | money_eu}}
{% endfor %}