7 manieren om eten gezond te bereiden

7 manieren om eten gezond te bereiden
Flinndal
3-9-2014
0 Reacties

7 manieren om eten te bereiden.jpg


Wanneer je gaat koken, kan je een keuze maken uit tal van verschillende bereidingsmethodes. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor koken, roerbakken of grillen. Maar wist je dat de manier van bereiden bepalend is voor de hoeveelheid voedingsstoffen die uiteindelijk over blijven?


Kook bewust, zo krijg jij voldoende voedingsstoffen binnen

Hoge temperaturen en een lange bereidingstijd kunnen ervoor zorgen dat de voedingswaarde afneemt. Ook het gebruik van veel water kan ervoor zorgen dat voedingsstoffen verloren gaan. Maar welke methodes moet je dan kiezen om gezond te eten? Wij hebben de 7 beste bereidingsmethodes voor je op een rijtje gezet.


1. Koken

Koken is het gaar maken van eten in kokend water. Groentes of aardappelen koken is gezond, omdat je geen boter of olie hoeft toe te voegen. Het is dus vetarm. Maar groenten verliezen wel voedingstoffen als je deze te lang kookt. Met name vitamine C lost gemakkelijk op in kokend water. Kook groenten daarom niet langer dan nodig en gebruik niet teveel water. 


2. Roerbakken

Roerbakken is het al omscheppend klaarmaken van verschillende ingredienten. Het is gezond, omdat het eten snel gaar wordt. En door eten te roerbakken zorg je ervoor dat het dichtschroeit. Dit is gunstig, want voedingsstoffen blijven zo bewaard en er wordt weinig vet opgenomen. Ook de smaak en kleur blijven goed.


3. Grillen

grillenMet grillen maak je eten klaar, zonder toevoeging van boter of olie. Grillen wordt vaak gebruikt voor vlees of vis. Maar wist je dat je groenten ook prima kunt grillen? Dip je groenten in een heerlijke en gezonde marinade. Meng bijvoorbeeld eens sojasaus met chilisaus en voeg een teentje knoflook toe. 

Door marinades toe te voegen worden je groenten niet alleen lekkerder, het zorgt er ook voor dat ze minder snel aanbranden. Zet het vuur niet te hoog en wacht rustig tot het eten gaar is.


4. Stomen

Stomen is ideaal als je vitamines wilt behouden, maar ook de kleur en structuur van verse groenten blijft goed. Dit komt doordat de groenten nauwelijks in aanraking komen met vloeistof zoals water, maar met de stoom. Een gezonde manier om eens te proberen dus. Je zult zien dat het helemaal niet moeilijk is en je groentes heerlijk zullen smaken.


5. In de oven

In de oven kan je veel verschillende maaltijden bereiden zoals vlees, gevogelte, vis, aardappelen en groentes. Je hebt weinig of geen olie nodig dus het is vetarm.

Wil je een keer wat nieuws proberen? Bereid vlees dan eens in een braadzak. Je hoeft geen vet toe te voegen en het vlees blijft lekker mals.


6. Droogbakken

Bakken is het klaarmaken van eten in een pan op heet vuur, zonder toevoeging van water of een andere vloeistof. Maar als je gaat bakken, voeg je automatisch snel wel wat olie of boter toe. Dit is niet altijd nodig. Sommige producten hebben van zichzelf al genoeg vet, zoals rood vlees, (mager) gehakt of vette vis. Niet nodig dus om extra olie of boter toe te voegen. Dit scheelt calorieën.


7. Pocheren

blogafbeelding_in_tekst_pocheren_ff6a5f38.jpg Pocheren is vooral bekend van het gepocheerde eitje. Bij pocheren wordt het voedsel zachtjes gaar in water, bouillon of magere melk. Niet alleen eieren kan je pocheren, ook kip of vis kan je pocheren. Je moet het aan het begin misschien een beetje onder de knie krijgen, maar het zorgt ervoor dat je gezond en vetarm kunt eten.


Ken jij nog meer gezonde manieren om voeding klaar te maken? Of heb je een heerlijk recept wat je graag wilt delen? Laat het ons weten. 



Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{ product.name }}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Recept: Hollandse bruine bonensoep

Zet deze Hollandse bruine bonensoep maar op de eetplanning van aankomende week. Dit gerecht zal zeker in de smaak vallen. Lekker, voedzaam en een makkelijke winterse, vegetarische maaltijd.

Lees meer Lees meer

Warm de winter door

Krijg jij alleen al bij het denken aan de winter blauwe lippen en koude voeten? Je kunt je prima wapenen tegen de kou die voor de deur staat. Maar hoe doe je dat precies? Wij vertellen het je graag.

Lees meer Lees meer

7 tips voor een gezondere kerst

De kerstperiode doorkomen met buikpijn en misselijkheid, kan niet de bedoeling zijn. Beperk de schade door één of meerdere van deze tips te gebruiken en geniet van een minder ongezonde kerst.

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"7 manieren om eten gezond te bereiden"
Deze naam wordt op onze site getoond bij de opmerking of vraag
E-mailadres wordt niet getoond bij de opmerking of vraag
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Reacties

Dit blogartikel heeft nog geen reacties

Jouw instellingen

Wij staan voor je klaar

Wij staan u graag te woord via de onderstaande kanalen

Wij zijn bereikbaar van 09:00 tot 19:00 op werkdagen en van 10:00 tot 16:00 op zaterdag.

Mijn Flinndal

Regel zelf zaken zoals het wijzigen van persoonlijke gegevens of Flinndal Herhaalgemak zendingen.

Bel ons

Gemiddelde wachttijd: < 5 minuten

0800-7080

Gemiddelde wachttijd: < 5 minuten

0800-7080

Bel ons via je browser (gratis)

Gemiddelde wachttijd: < 5 minuten

BELLEN

Gemiddelde wachttijd: < 5 minuten

BELLEN

WhatsApp

Wachttijd: < 25 minuten

06-57592195

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten

06-57592195

E-mail

Gemiddelde wachttijd: 1 werkdag

Neem contact op via het contactformulier

Gemiddelde wachttijd: 1 werkdag

Neem contact op via het contactformulier

Facebook Messenger

Gem. Wachttijd:< 25 minuten

Ga naar Facebook Messenger

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten

Stuur ons een bericht via Facebook Messenger

Product toegevoegd

Product toegevoegd

Naar winkelwagen »

Andere klanten kochten ook:

{% for product in products %}
{{ product.collection }}
{{product.name}}

{{product.unique_selling_point}}

€ {{product.price | money_eu}}
{% endfor %}