7 manieren om eten gezond te bereiden


7 manieren om eten te bereiden.jpg


Wanneer je gaat koken, kan je een keuze maken uit tal van verschillende bereidingsmethodes. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor koken, roerbakken of grillen. Maar wist je dat de manier van bereiden bepalend is voor de hoeveelheid voedingsstoffen die uiteindelijk over blijven?


Kook bewust, zo krijg jij voldoende voedingsstoffen binnen

Hoge temperaturen en een lange bereidingstijd kunnen ervoor zorgen dat de voedingswaarde afneemt. Ook het gebruik van veel water kan ervoor zorgen dat voedingsstoffen verloren gaan. Maar welke methodes moet je dan kiezen om gezond te eten? Wij hebben de 7 beste bereidingsmethodes voor je op een rijtje gezet.


1. Koken

Koken is het gaar maken van eten in kokend water. Groentes of aardappelen koken is gezond, omdat je geen boter of olie hoeft toe te voegen. Het is dus vetarm. Maar groenten verliezen wel voedingstoffen als je deze te lang kookt. Met name vitamine C lost gemakkelijk op in kokend water. Kook groenten daarom niet langer dan nodig en gebruik niet teveel water. 


2. Roerbakken

Roerbakken is het al omscheppend klaarmaken van verschillende ingredienten. Het is gezond, omdat het eten snel gaar wordt. En door eten te roerbakken zorg je ervoor dat het dichtschroeit. Dit is gunstig, want voedingsstoffen blijven zo bewaard en er wordt weinig vet opgenomen. Ook de smaak en kleur blijven goed.


3. Grillen

grillenMet grillen maak je eten klaar, zonder toevoeging van boter of olie. Grillen wordt vaak gebruikt voor vlees of vis. Maar wist je dat je groenten ook prima kunt grillen? Dip je groenten in een heerlijke en gezonde marinade. Meng bijvoorbeeld eens sojasaus met chilisaus en voeg een teentje knoflook toe. 

Door marinades toe te voegen worden je groenten niet alleen lekkerder, het zorgt er ook voor dat ze minder snel aanbranden. Zet het vuur niet te hoog en wacht rustig tot het eten gaar is.


4. Stomen

Stomen is ideaal als je vitamines wilt behouden, maar ook de kleur en structuur van verse groenten blijft goed. Dit komt doordat de groenten nauwelijks in aanraking komen met vloeistof zoals water, maar met de stoom. Een gezonde manier om eens te proberen dus. Je zult zien dat het helemaal niet moeilijk is en je groentes heerlijk zullen smaken.


5. In de oven

In de oven kan je veel verschillende maaltijden bereiden zoals vlees, gevogelte, vis, aardappelen en groentes. Je hebt weinig of geen olie nodig dus het is vetarm.

Wil je een keer wat nieuws proberen? Bereid vlees dan eens in een braadzak. Je hoeft geen vet toe te voegen en het vlees blijft lekker mals.


6. Droogbakken

Bakken is het klaarmaken van eten in een pan op heet vuur, zonder toevoeging van water of een andere vloeistof. Maar als je gaat bakken, voeg je automatisch snel wel wat olie of boter toe. Dit is niet altijd nodig. Sommige producten hebben van zichzelf al genoeg vet, zoals rood vlees, (mager) gehakt of vette vis. Niet nodig dus om extra olie of boter toe te voegen. Dit scheelt calorieën.


7. Pocheren

blogafbeelding_in_tekst_pocheren_ff6a5f38.jpg Pocheren is vooral bekend van het gepocheerde eitje. Bij pocheren wordt het voedsel zachtjes gaar in water, bouillon of magere melk. Niet alleen eieren kan je pocheren, ook kip of vis kan je pocheren. Je moet het aan het begin misschien een beetje onder de knie krijgen, maar het zorgt ervoor dat je gezond en vetarm kunt eten.


Ken jij nog meer gezonde manieren om voeding klaar te maken? Of heb je een heerlijk recept wat je graag wilt delen? Laat het ons weten. 




Lees ook:

Nederland is een echt stamppotland. Een deel van de aardappelen vervangen door knolselderij is de truc om meer groenten en minder koolhydraten in de stamppot te krijgen. Bekijk het recept van deze heerlijke andijviestamppot met ham en kaas. Lees meer

Pannenkoeken zijn op ieder moment lekker om te eten. Als ontbijt, tijdens de lunch of als avondeten. Wil jij een gezonde twist aan je pannenkoek geven? Probeer dan eens een pannenkoek met superfood. Lees meer

In 30 minuten een gezond recept op tafel zetten? Chili con carne is een makkelijk recept waarbij je met kruiden een heerlijk gerecht op tafel zet. Lekker met salade, maar je kunt dit mengsel ook toevoegen aan wraps met wat zure room. Lees meer

Geef een reactie op: 7 manieren om eten gezond te bereiden

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.