10 vezelrijke bronnen


Fermenteren

Vezels of voedingsvezels dragen bij aan een gezonde spijsvertering en darmwerking. Maar wat doen ze precies? Waarom zijn ze zo belangrijk? En in welke voeding vind je de meeste vezels? In dit blog leggen we uit wat vezels in ons lichaam doen en zetten we de 10 belangrijkste bronnen van vezels voor je op een rijtje.


Wat zijn vezels?

Vezels of voedingsvezels is de verzamelnaam voor niet-verteerbare koolhydraten. Terwijl het lichaam de verteerbare koolhydraten gebruikt als energie, worden vezels niet door het lichaam opgenomen. Daardoor spelen ze een belangrijke rol bij de spijsvertering en dragen ze bij aan een gezonde darmwerking. Zo zorgen vezels bijvoorbeeld voor een verzadigd gevoel na het eten en dienen ze als voeding voor de gezonde bacteriën in onze darmen. Daarnaast houden ze het vocht vast in de darmen, waardoor de stoelgang soepel wordt.


Fermenteerbare en niet-fermenteerbare vezels

Vezels kunnen worden onderverdeeld in twee categorieën: fermenteerbare en niet-fermenteerbare. Fermenteerbare vezels worden in de dikke darm afgebroken door de bacteriën die daar aanwezig zijn. Je kan deze vezels dus zien als voeding voor de goede bacteriën in onze darmen. Dit afbraakproces wordt ook wel fermentatie genoemd, vandaar de naam.

Niet-fermenteerbare vezels worden daarentegen niet afgebroken in de darmen. Deze vezels nemen water op, waardoor ze het volume van de darminhoud vergroten. Hierdoor krijg je een verzadigd gevoel na het eten. Ook zorgt dit ervoor dat de stoelgang soepel blijft en dus beter door de darm kan passeren. Omdat de niet-fermenteerbare vezels vocht opnemen, is het belangrijk om veel te drinken. Doe je dat niet, dan wordt de stoelgang net minder soepel en werken de vezels dus averechts. Het Voedingscentrum adviseert om per dag 1,5 tot 2 liter vocht te drinken, het liefst water.


In welke producten zitten de meeste vezels?

De meeste vezels zitten in de celwand van planten, daarom vind je ze niet terug in dierlijke producten. Vezels zitten vooral in plantaardige producten zoals groenten en fruit, brood, peulvruchten, noten en aardappelen. Geraffineerde producten zoals witte rijst, witbrood en witte pasta bevatten dan weer heel weinig vezels. Dat komt omdat een groot deel van de vezels wordt verwijderd door het pellen van rijst of het malen van graan tot bloem. Daarom kun je beter kiezen voor volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst.


10 bronnen van vezels

Hieronder vind je de 10 voedingsmiddelen die veel vezels bevatten. De hoeveelheden vezels zijn weergegeven per 100 gram van elk voedingsmiddel.

Voedingsmiddel Vezels per 100 gram
Chiazaad 34.4 gram
Amandelen 12.5 gram
Pure chocolade (70-95%)10.9 gram
Haver 10.6 gram
Spliterwten 8.3 gram
Linzen 7.9 gram
Avocado's 6.7 gram
Kidneybonen 6.4 gram
Artisjok 5.4 gram
Peren 3.1 gram



Lees ook:

Voedingsvezels, wat zijn het maar vooral, wat doen ze precies? Voedingsvezels is een verzamelnaam voor onverteerbare koolhydraten uit voeding. Lees meer

Er wordt weleens lacherig over gedaan, maar poep is een serieuze zaak. Je ontlasting zegt namelijk veel over het functioneren van de spijsvertering. Waar moet je allemaal op letten? Lees meer

Vanaf 6 gram per dag hebben vezels een gunstige invloed op de stoelgang, maar meer is beter, want vezels zijn van belang voor een gezonde spijsvertering. Welke groenten kun je eten om je vezelinname te verhogen? Lees meer

Geef een reactie op: 10 vezelrijke bronnen

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.