Weg met spanning en stress

Weg met spanning en stress
Inge
23-6-2014
0 Reacties

Wat is stress en ontspanning


Stress is een soort spanning of druk die je voelt tijdens bepaalde situaties of gedurende bepaalde periodes. Spanning hoeft niet perse slecht te zijn. In sommige situaties is een ‘gezonde spanning’ juist goed. Denk aan de spanning die je voelt tijdens een examen, sollicitatiegesprek of presentatie. Deze spanning zorg ervoor dat je extra alert bent of juist geconcentreerd kan werken.

Spanning of stress is een verschijnsel dat ons vroeger hielp snel te reageren in noodsituaties: vluchten of vechten. Tegenwoordig komen we gelukkig zelden in dit soort noodsituaties terecht maar tijdens spanning wordt het verschijnsel wel weer actief. Het hormoon adrenaline en de stof cortisol worden beide getriggerd in periodes van spanning.

  • Je bloeddruk gaat omhoog
  • Je hartslag stijgt
  • De ademhaling wordt sneller omdat de longblaasjes verwijden
  • Het bloed uit je gezicht trekt weg
  • Je voelt een ‘knoop’ in je maag


Tips om te ontspannen

Als spanning te lang aanhoudt dan is het niet gezond meer. Je lichaam heeft dan meer tijd nodig om te herstellen en de spanning kan soms zorgen voor lichamelijke reacties zoals slapeloosheid, hoofdpijn of concentratieproblemen. Hoeveel spanning je aan kunt, is per persoon verschillend. 

Belangrijk in zo'n situatie is voor voldoende ontspanning te zorgen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld te bewegen, wandelen, naar de sauna te gaan, mediteren, tijd voor jezelf te nemen, vaker nee te zeggen en gezond en gevarieerd te eten. Voor iedereen werkt natuurlijk een andere manier van ontspannen, dit is een kwestie van uitproberen. 


Voeding en stress

Foliumzuur

Met voeding kun je ook een heleboel doen om weerstand te bieden tegen stress. Neem bijvoorbeeld voedingsmiddelen als banaan, kikkererwten en volkorenbrood. Deze bevatten tryptofaan, een stof die door het lichaam wordt omgezet in het zogenaamde 'feel good' hormoon, ook wel serotonine genoemd. Serotonine helpt je te ontspannen.

Daarnaast draagt ook foliumzuur bij aan de weerstand tegen stress en helpt je evenwichtig te blijven in stress-situaties. Ook is het goed voor de gemoedstoestand. Foliumzuur vind je in groente, fruit, brood, zuivel en vlees(waren). Daarnaast kun je ook kiezen voor een supplement als aanvulling op de gezonde voeding, bijvoorbeeld Flinndal Foliumzuur



Naast foliumzuur is magnesium een mineraal dat eveneens bijdraagt aan de gemoedstoestand en een gunstige invloed heeft op de geestelijke balans en energie. Magnesium krijg je vooral binnen via graanproducten, zuivel, vleeswaren en groenten. Voor extra aanvulling op de voeding is er Flinndal Magnesium. Een kauwtablet met 200 mg magnesiumcitraat, een uitstekend opneembare vorm van magnesium. Voorzien van een natuurlijke sinaasappelsmaak. 



Flinndal Foliumzuur bestellen?

Flinndal Foliumzuur bevat 400 mcg foliumzuur (200% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Goed voor het geheugen, concentratievermogen en de leerprestatie. Ook goed voor de gemoedstoestand. Foliumzuur draagt daarnaast bij aan de weerstand tegen stress en helpt je evenwichtig te blijven in stress-situaties. Meer informatie of bestellen? Kijk op onze productpagina.



afbeeldingen_middel_inge_d2fda42d.jpg

Wie ben ik?

Mijn naam is Inge Hendriks. Ik ben sinds 2007 werkzaam voor Flinndal. Voeding is mijn passie. Ik heb diverse opleidingen gevolgd op dit gebied. Naast mijn werk voor Flinndal heb ik mijn eigen website (www.leeffit.nl), voor online advies over gezonde voeding en leefstijl.Daarnaast ben ik wekelijks als vaste gast aan tafel te zien bij Myrna Plus op RTL4. 


Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{ product.name }}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Vitamine D: een must in de winter!

Vitamine D wordt ook wel de zonnevitamine genoemd en is daarom extra belangrijk in de winter. Want dan moeten we de zon ontberen en maakt ons lichaam geen vitamine D aan. Waar zit het in en wie heeft extra nodig?

Lees meer Lees meer

Is geperst en gepureerd fruit net zo gezond als een stuk fruit?

Elke dag heb je twee stuks fruit nodig. Het is verleidelijk je dagelijkse portie fruit te persen of er een smoothie mee te maken. Het is makkelijk te consumeren en je kunt het meenemen voor onderweg. De fruitpolitie trekt hier toch even aan de bel.

Lees meer Lees meer

Recept: Hollandse bruine bonensoep

Zet deze Hollandse bruine bonensoep maar op de eetplanning van aankomende week. Dit gerecht zal zeker in de smaak vallen. Lekker, voedzaam en een makkelijke winterse, vegetarische maaltijd.

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"Weg met spanning en stress"
Deze naam wordt op onze site getoond bij de opmerking of vraag
E-mailadres wordt niet getoond bij de opmerking of vraag
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Reacties

Dit blogartikel heeft nog geen reacties