Terug naar overzicht

Voedingsstoffen voor gewrichten, spieren en botten

Voedingsstoffen voor gewrichten, spieren en botten
Flinndal
19-4-2016
1 Reactie

Fietsen en wandelen voor je botten en gewrichten

Wanneer je beweegt, gebruik je onder andere je gewrichten, spieren en botten. Bij een flinke wandeling of fietstocht kan je soms wel wat extra voedingsstoffen gebruiken. Wij hebben vier belangrijke voedingsstoffen voor gewrichten, spieren en botten op een rijtje gezet, zodat jij de volgende wandel- of fietstocht goed van start kunt gaan!


1. Curcumine: voor de gewrichten

Curcumine is een werkzame stof uit de Kurkuma plant (ook wel geelwortel genoemd) en wordt in landen zoals India en China al eeuwenlang gebruikt als een medicijn. Van curcumine is bekend dat dit helpt om de gewrichten soepel te houden. Daarom heeft Flinndal aan Flinndal Glucosamine 300 mg curcumine toegevoegd.

In Nederland kennen we kurkuma vooral als een kruid, te koop bij de supermarkt, dat wordt gebruikt om bijvoorbeeld rijst op smaak te brengen. Ook lekker in groentegerechten of smoothies.


2. Magnesium: voor de spieren en zenuwstelsel

Magnesium helpt bij de energiestofwisseling, de overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van de spieren. Ook helpt magnesium bij het ontspannen van de spieren.

Naast het behoud van sterke en soepele spieren en het vrijmaken van energie, helpt magnesium ook botten en tanden sterk te houden en heeft het een gunstige invloed op het concentratievermogen en het geheugen.

Magnesium vind je in graanproducten zoals tarwebrood, in sojabonen, noten en groene groenten zoals spinazie.

Producten voor botten, spieren en gewrichten

3. Calcium: voor de botten, spieren en zenuwstelsel

Calcium is nodig voor de instandhouding van normale botten. Het speelt een rol bij de botaanmaak en helpt botten sterk te houden. Hoe meer calcium er op jonge leeftijd in de botten zit, hoe langer de botten stevig blijven. Calcium is net als magnesium ook goed voor het zenuwstelsel en de spieren. Het helpt zenuwprikkels door te geven en ondersteunt de spieren bij het aanspannen.

Bij het ouder worden neemt de opname van calcium en de aanmaak van vitamine D af. Bij vrouwen in de overgang wordt calcium bijvoorbeeld minder goed opgenomen vanwege de hormonale schommelingen. Daarom adviseert de Gezondheidsraad vrouwen vanaf 50 jaar 10 mcg en mannen en vrouwen vanaf 70 jaar 20 mcg vitamine D in te nemen, wat helpt om de opname van calcium in balans te houden.

Calcium vind je vooral in zuivelproducten zoals melk, yoghurt en kaas. Daarnaast zit het ook in noten, peulvruchten en groene groenten zoals broccoli, Chinese kool en postelein.

4. Vitamine D: voor botten en spieren

Vitamine D verhoogt de opname van calcium in de botten en is van belang voor het behoud van sterke botten. Daarom is het goed om calcium en vitamine D samen in te nemen, zodat ze elkaars werking kunnen versterken. Vitamine D draagt ook bij aan de spierfunctie en helpt de spieren sterk te houden.

De meeste vitamine D maakt je huid zelf aan onder invloed van zonlicht. Slechts een klein deel halen we uit voedingsmiddelen zoals vette vis.


Wist je dat?

  • Wist je dat de sterkste spier in het lichaam de tong is? (Het sterkste bot is overigens de kaak)
  • Mannen gemiddeld 30% meer spieren hebben dan vrouwen?
  • Het kleinste spiertje in ons lichaam in het middenoor zit? (dit heet de Stapedius)
  • De spieren in je ogen dagelijks wel 100.000 keer bewegen?

Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{ product.name }}
{{ product.name }}
{{ product.rating }} sterren
({{ product.review_count }})
Vanaf € {{ product.price | money_eu }} € {{ product.ab_price | money_eu }}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

7 tips voor een gezonde bloeddruk

7 tips voor een gezonde bloeddruk

2,8 miljoen Nederlanders kampen met een te hoge bloeddruk (RIVM, 2018). Dat blijkt uit gegevens die huisartsen jaarlijks verzamelen. Dat is een behoorlijk getal! Gelukkig heeft gezond leven invloed op je bloeddruk. Wat kun je doen om je bloeddruk gezond te houden? In deze blog delen we 7 tips om een hoge bloeddruk te voorkomen.

Lees meer Lees meer
Maak gebruik van het lekkere weer

Maak gebruik van het lekkere weer

Wat is het een heerlijk weertje! Het perfecte moment om erop uit te gaan. In de huidige situatie neemt dat beperkingen met zich mee. Maar het is niet onmogelijk! Wij helpen je graag met een aantal ideeën.

Lees meer Lees meer
Verse groente is minder vers dan je denkt

Verse groente is minder vers dan je denkt

Vers groenten en fruit de gezondste keuze? Blik, pot en diepvries doen vaak niet onder voor vers. Wij leggen het graag uit.

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"Voedingsstoffen voor gewrichten, spieren en botten"
Deze naam wordt op onze site getoond bij de opmerking of vraag
E-mailadres wordt niet getoond bij de opmerking of vraag
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Reactie

Reactie van Mevrouw Paulien van Jaaren, geplaatst op 8-7-2016
Ik vind het fijn dat jullie constant bezig om te vernieuwen, met dit product kan iedereen het gebruiken. Goed voor je gezondheid en voor de meeste mensen goed betaalbaar. Mij complimenten en ga zo door.