Terug naar overzicht

Snelwandelen is net zo gezond als hardlopen

Snelwandelen is net zo gezond als hardlopen
Flinndal
5-4-2013
0 Reacties

Snelwandelen is net zo gezond als hardlopen

Uit nieuwe studies is gebleken dat snelwandelen of stevig doorlopen net zo goed werkt om de bloeddruk, cholesterol en kans op diabetes te verlagen als hardlopen.

Het gaat om de afstand die wordt afgelegd
Het gaat om de afstand die je loopt of rent en niet om hoe lang je erover doet aldus Paul Williams, een van de wetenschappers bij het Lawrence Berkely National Laboratory in Berkely, Calif. Meer dan 33.000 hardlopers en bijna 16.000 wandelaars waren betrokken bij het onderzoek.

Wandelen of hardlopen
Het maakt niet uit waar je voor kiest. Sommige mensen vinden hardlopen leuk en andere mensen geven de voorkeur aan wandelen. Als je dezelfde hoeveelheid energie verbrandt behaal je ook dezelfde resultaten. Het gaat dus niet om de intensiteit van de activiteit maar echt om de hoeveelheid energie die je verbrandt.

Het voordeel van hardlopen is dat je twee keer zo snel gaat en dus twee keer zo snel een bepaalde afstand aflegt als het vergelijkt met wandelen. Als je hardloopt kost het je dus minder tijd om dezelfde afstand af te leggen. En dat kan voor sommige mensen een reden zijn om niet te gaan wandelen. Na zes jaar onderzoek bleek dat zowel hardlopen als wandelen leidde tot minder kans op hoge bloeddruk, cholesterol en diabetes.

Resultaten uit het onderzoek
Hardlopen verminderde de kans op een hoge bloeddruk met 4,2% en wandelen met 7,2%.
Hardlopen verminderde de kans op een hoog cholesterol met 4,3% en wandelen met 7%.
Hardlopen verminderde de kans op diabetes met 12,1% en wandelen met 12,3%.
Hardlopen verminderde de kans op een hartziekte met 4,5% en wandelen met 9,3%.

Bron: WebMD

Aanbevolen producten

Creatine (100 % Creapure®)
Creatine (100 % Creapure®)
5 sterren
(5)
Vanaf € 9,95
Bekijk product

Lees ook

Makkelijke oefeningen voor tijdens het thuiswerken

Makkelijke oefeningen voor tijdens het thuiswerken

Werk je de hele dag thuis achter je computer? Dan zit je het merendeel van de dag stil op een stoel. En daar wordt je lichaam niet blij van. Zorg er daarom voor dat je wel genoeg blijft bewegen. Naast een kop koffie halen of buiten een ommetje maken, kan je ook andere, supermakkelijke oefeningen doen om spieren in beweging te houden.

Lees meer Lees meer
Flinndal introduceert Rootine in de EU

Flinndal introduceert Rootine in de EU

Rootine heeft een innovatieve methode ontwikkeld om vitaminen samen te stellen die 100% gepersonaliseerd zijn. De specifieke behoefte van jouw lichaam wordt in kaart gebracht door een lifestyle check of een DNA-test. Op basis van deze data wordt jouw dagelijkse vitaminen dosering bepaald

Lees meer Lees meer
5 vragen over omega 3

5 vragen over omega 3

Wist je dat omega 3 goed is voor het hart, de hersenen, ogen en bloeddruk? Het lichaam is helaas niet of slechts in beperkte mate in staat omega 3 vetzuren zelf aan te maken. Meer weten over omega 3? In dit blogartikel behandelen wij 5 meestgestelde vragen over omega 3.

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"Snelwandelen is net zo gezond als hardlopen"
Deze naam wordt op onze site getoond bij de opmerking of vraag
E-mailadres wordt niet getoond bij de opmerking of vraag
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Reacties

Dit blogartikel heeft nog geen reacties