Het nut van zink

Het nut van zink
Flinndal
28-8-2013
0 Reacties

Het nut van zink

Zink is een belangrijk mineraal. Dat bleek ook nog eens bij de evaluatie van alle gezondheidsclaims over voedingsstoffen die onlangs door de EFSA (European Food Safety Authority) uitgevoerd is.Een hele lijst aan gezondheidsclaims over zink zijn 100% wetenschappelijk bewezen verklaard.

Waar is zink goed voor?
Hieronder leggen we uit bij welke processen in je lichaam zink een rol speelt:

Weerstand
Zink is onder andere betrokken bij de opbouw van T-cellen in het bloed. Deze zijn in staat om bacteriën te doden. Dat helpt voor een goede weerstand.

Cellen en DNA
Zink speelt een rol bij de celdeling en bij de opbouw en opslag van DNA. Het is daarmee ook van belang voor de erfelijkheid.

Antioxidant
Zink is een belangrijke antioxidant. Antioxidanten helpen om de lichaamscellen te beschermen tegen schadelijke invloeden.

Botten
Zink is betrokken bij de botvorming en draagt dus bij aan het behoud van sterke botten.

Hersenen
Zink heeft een positieve invloed op het geheugen en op het concentratievermogen.

Vruchtbaarheid
Zink is nodig voor de productie van sperma en daarnaast zorgt het ervoor dat er genoeg testosteron (een hormoon) in het lichaam voorkomt. Zink speelt dus een rol bij de vruchtbaarheid van mannen.

Stofwisseling
Zink is een onderdeel van verschillende enzymen die betrokken zijn bij de stofwisseling van vet, eiwit en koolhydraten.

Ogen
Zink is betrokken bij de opname en het transport van vitamine A, wat van belang is voor het gezichtsvermogen.

Huid en nagels
Zink draagt bij aan de vorming van eiwitten zoals keratine en collageen. Deze zijn te vinden in de huid en nagels.

Hoeveel heb je nodig en waar zit het in?
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zink voor volwassenen is 10 mg per dag. Uit de laatste voedselconsumptiepeiling van het RIVM, blijkt dat veel Nederlanders te weinig zink binnenkrijgen uit de voeding.

Je vindt zink vooral in (rood) vlees, vis, bruinbrood, peulvruchten en rijst. Daarnaast zit er ook zink in schaaldieren, eierdooiers, pompoenzaden, knoflook, champignons en olijven.

Mocht je deze producten niet of niet zo vaak eten, dan kan aanvulling op je voeding een goed idee zijn. Flinndal Multi bevat precies 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan zink.
Omdat we kwaliteit belangrijk vinden hebben we gekozen zinkcitraat, dat is een goed door je lichaam opneembare vorm van zink.

Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{ product.name }}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Zo verhoog je jouw weerstand

Wil jij je weerstand verhogen of op peil houden? Wij vertellen jou op welke 5 gebieden er winst te behalen valt!

Lees meer Lees meer

Sport jezelf relaxed en gelukkig

Sporten is goed voor je spieren, je botten en het in balans houden van je gewicht. Tel daarbij op dat sport je gelukkiger en minder gestrest maakt en er is geen énkel excuus meer om niet regelmatig aan de bak te gaan!

Lees meer Lees meer

Verbeter de kwaliteit van je slaap

Een goede nachtrust is voor iedereen van belang. Dit is nodig om lichaam en geest te laten herstellen van alle gebeurtenissen en prikkels van de dag. Verbeter de kwaliteit van je slaap met Flinndal Nachtrust Forte.

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"Het nut van zink"
Deze naam wordt op onze site getoond bij de opmerking of vraag
E-mailadres wordt niet getoond bij de opmerking of vraag
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Reacties

Dit blogartikel heeft nog geen reacties