Eet niet te veel zout

Eet niet te veel zout

Veel Nederlanders eten te veel zout. Soms eet je te veel zout zonder dat je het weet. Voeg jij bijvoorbeeld extra zout toe aan het eten?

Nederlanders eten te veel zout
Volgens het onderzoek van het RIVM eten Nederlanders te veel zout. De Gezondheidsraad adviseert om niet meer dan 6 gram per dag aan keukenzout binnen te krijgen. Toch eten volwassen mannen gemiddeld 9,9 gram zout per dag en vrouwen 7,5 gram.

Waarom heb je zout nodig?
Ons lichaam heeft zout nodig in de vorm van natrium. We kunnen niet zonder. Natrium speelt samen met kalium een rol bij het behoud van een goede vochtbalans in het lichaam.

Wat is het verschil tussen zout en natrium
Zout en natrium zijn niet hetzelfde. Zout bestaat uit natrium en chloride. Één gram natrium is ongeveer 2,5 gram (keuken)zout. Als er dus natrium op een etiket staat kun je dit aantal dus het beste met 2,5 vermenigvuldigen om een goed beeld te krijgen van de hoeveelheid (keuken)zout in een product.

Waar zit zout in?
Natrium komt in bijna alle voedingsmiddelen en dranken voor. Het wordt vaak toegevoegd aan producten als kant-en-klaar maaltijden, of aan groenten in blik en glas om de houdbaarheid te verlengen of als smaakmaker. Ook snacks bevatten over het algemeen erg veel zout. Een tekort heb je dus niet snel, sterker nog, we krijgen eerder te veel binnen. Zo bevat een theelepel zout al 85% van de aanbevolen hoeveelheid, en in twee sneetjes tarwebrood zit 16% van de aanbevolen hoeveelheid.

Voorkom een te hoge zoutinname
In zout zit natrium en een teveel aan natrium kan voor een te hoge bloeddruk zorgen. Probeer daarom de hoeveelheid zout die je dagelijks eet te verminderen door:
* geen extra zout aan eten toe te voegen;
* andere kruiden te gebruiken om het eten op smaak te brengen zoals paprikapoeder;
* niet te veel zoute versnaperingen te eten zoals chips en nootjes;
* 20+ en 30+ kaas te eten. Hier zit veel minder zout in dan in normale kazen.

Check het zoutgehalte in producten
Wil je weten hoeveel zout er in producten zit, kijk dan op het etiket. Je kunt het zoutgehalte van bepaalde producten ook vinden en met elkaar vergelijken via de zoutwijzer van de Hartstichting. Zo zit er in een frikandel bijvoorbeeld 1,35 gram zout, in een gekookt ei slechts 0,19 gram en een groentespies 0,05 gram!


Lees ook:

Zwart zout, keltisch zout en himalayazout. Steeds vaker wordt er gesproken over deze ‘bijzondere’ zoutsoorten. Ze bevatten veel mineralen en zijn onbewerkt. Zijn deze dan gezonder dan het bekende zee- en keukenzout? Lees meer

We krijgen ongemerkt dagelijks teveel zout binnen. Welke producten zijn de boosdoeners en hoe kun je je zoutinname beperken? Lees meer

Weet jij het verschil tussen verse groente en groente uit blik? Zijn groentes uit blik net zo gezond als verse groentes? Lees meer

Geef een reactie op: Eet niet te veel zout

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.