Bronnen van omega-3

Bronnen van omega-3
Flinndal
6-2-2014
0 Reacties

Omega-3 Bronnen

De bekendste omega-3 vetzuren zijn EPA en DHA. Maar waar zitten deze omega-3 vetzuren allemaal in?

1 Vette vis
EPA en DHA komen bijna alleen voor in vis, schelp- en schaaldieren. Ze worden daarom ook aangeduid als visvetzuren. Je vindt ze vooral in vette vissoorten zoals sardines, ansjovis, paling, haring, makreel, zalm en forel.

2. Chiazaad
Chiazaden hebben een neutrale smaak waardoor je ze in veel gerechten kunt verwerken. Chiazaden zitten boordevol vezels en bevatten ook meer omega-3 vetzuren dan bijvoorbeeld zalm. Vooral voor mensen die geen vis eten is chiazaad een goede bron om toch aan voldoende omega 3 vetzuren te komen.

3. Lijnzaadolie
Het omega-3 vetzuur ALA komt veel voor in plantaardige producten of oliën zoals lijnzaadolie of sojaolie. Lijnzaadolie is afkomstig van de vlasplant en is rijk aan onder andere omega-3, -6 en -9.
Lijnzaadolie heeft een lekkere smaak en kan aan veel gerechten worden toegevoegd. Het lichaam zet ALA (hoewel in beperkte mate) om in de omega-3 vetzuren EPA en DHA.

4. Walnoten
Walnoten staan bekend als een product met redelijk veel calorieën. Maar ze bevatten ook veel goede voedingsstoffen zoals magnesium, kalium, koper, zink, vezels en omega-3 vetten. Ook in walnoten vind je het omega-3 vetzuur ALA dat je lichaam in beperkte mate omzet in EPA en DHA.

5. Spinazie
Naast vis is omega-3 ook te vinden in groene groentes zoals spinazie. Spinazie is lekker gezond, naast omega-3 vetzuren bevat het namelijk ook ijzer, vitamine C, calcium, kalium en vitamine A.

6. Veldsla
Veldsla is een kleine bladgroente met een nootachtige smaak die, net als walnoten en lijnzaadolie het omega-3 vetzuur ALA, bevat.

7. Postelein

Postelein is een plantje dat oorspronkelijk uit India en het Midden-Oosten komt. Het heeft een licht zure en zoute smaak en je kunt het gekookt en vers eten. Deze plant bevat ALA, een stof die door het lichaam zelf in beperkte mate omgezet kan worden naar de omega-3 vetzuren EPA en DHA.

8. Peterselie Omega-3-peterselie
Peterselie is een bekende smaakmaker die veel gebruikt wordt in sauzen, soepen of als garnering. Peterselie bevat veel vitamine A, B en C maar ook omega-3 vetzuren, ijzer, calcium, kalium en fosfor.

Geen vis, toch omega-3
Als je geen viseter bent is het dus mogelijk om toch aan voldoende omega-3 vetzuren te komen. Er zijn meer dan genoeg bronnen waar deze onverzadigde vetten in te vinden zijn. Als je een extra aanvulling nodig hebt, dan is er ook nog Flinndal Omega-3 Forte. Voor vegetariërs hebben we Flinndal Omega-3 Plantaardig in het assortiment en voor kinderen Flinndal Omega-3 Junior. Een complete aanvulling op de voeding met EPA en DHA voor het hart en DHA voor de hersenen en de ogen.

Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{ product.name }}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Vitamine D: een must in de winter!

Vitamine D wordt ook wel de zonnevitamine genoemd en is daarom extra belangrijk in de winter. Want dan moeten we de zon ontberen en maakt ons lichaam geen vitamine D aan. Waar zit het in en wie heeft extra nodig?

Lees meer Lees meer

Is geperst en gepureerd fruit net zo gezond als een stuk fruit?

Elke dag heb je twee stuks fruit nodig. Het is verleidelijk je dagelijkse portie fruit te persen of er een smoothie mee te maken. Het is makkelijk te consumeren en je kunt het meenemen voor onderweg. De fruitpolitie trekt hier toch even aan de bel.

Lees meer Lees meer

Recept: Hollandse bruine bonensoep

Zet deze Hollandse bruine bonensoep maar op de eetplanning van aankomende week. Dit gerecht zal zeker in de smaak vallen. Lekker, voedzaam en een makkelijke winterse, vegetarische maaltijd.

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"Bronnen van omega-3"
Deze naam wordt op onze site getoond bij de opmerking of vraag
E-mailadres wordt niet getoond bij de opmerking of vraag
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Reacties

Dit blogartikel heeft nog geen reacties