Alles over noten


noten

Noten heb je in verschillende soorten en maten. Ongebrand, gebrand, gezouten of geroosterd… wat is een gezonde noot, welke voedingsstoffen vind je in noten en waar komt een noot eigenlijk vandaan? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over noten.


Wat is een noot

Noten groeien aan bomen. Het zijn droge vruchten, omhuld door een vruchtwand. Deze vruchtwand is een harde, houtachtige dop, waar meestal 1 noot in zit. Voorbeelden van noten zijn hazelnoten, walnoten, pecannoten, pistachenoten, cashewnoten en paranoten.

Wist je dat de pinda eigenlijk een peulvrucht is en de amandelen officieel horen bij fruit? Toch worden deze wel tot de noten gerekend, omdat hun eigenschappen overeenkomen met die van noten.


Ongebrand, gebrand of geroosterd?

In de winkel vind je verschillende noten. Wat betekent ongebrand, gebrand of geroosterd?


Ongebrande noten
Ongebrande noten zijn rauwe noten. Ze zijn niet bewerkt en daarom een gezonde keuze. Voorbeelden van noten die voornamelijk ongebrand te koop zijn, zijn paranoten of walnoten.

Gebrande noten
Gebrande noten worden gefrituurd in olie. Hierdoor bevatten ze iets minder voedingsstoffen dan de ongebrande variant. Toch is ook de gebrande noot nog steeds een gezonde keuze. Ze bevatten van nature namelijk veel gezonde onverzadigde vetten en nemen hierdoor vrijwel geen olie meer op. Gebrande noten bevatten hierdoor ongeveer evenveel vet als de ongebrande variant.

Geroosterde noten
Geroosterde noten zijn geroosterd met droge lucht. Hier wordt geen olie voor gebruikt en zijn daarom ook een gezonde keuze.

Zout of ongezout?
Verder wordt er nog onderscheid gemaakt tussen gezouten of ongezouten. Zoals de naam al zegt, wordt er bij gezouten noten zout over de noten gestrooid voor de smaak. Dit is helaas niet voordelig voor onze gezondheid, omdat we door alles wat we gedurende de dag eten al snel teveel zout binnenkrijgen. Het advies van de Gezondheidsraad is dan ook om altijd te kiezen voor ongezouten noten.


Hoe gezond is een noot?

In noten vind je veel onverzadigd vet. Deze vetten helpen onder andere het cholesterolgehalte op peil te houden, onze hart- en bloedvaten in goede conditie te houden en zijn belangrijk voor een gezond hormoonsysteem en goede weerstand. Daarnaast bevatten noten ook vitaminen en mineralen zoals vitamine B6, B11, E, ijzer, calcium, magnesium, zink en eiwitten.

Noten vind je vanwege hun goede voedingsstoffen in de Schijf van Vijf. Het advies is om elke dag een handje (ongeveer 25 gram) ongezouten noten te eten.

Voedingsstof
Walnoten
Amandelen
Pecannoten
Paranoten
Cashewnoten
Vitamine B1 (mg) 0,45 0,22 0,90 1 0,63
Vitamine B2 (mg) 0,30 0,6 0,15 0,04 0,26
Vitamine B6 (mg) 0,45 0,06 0,20 0,11 0,35
Vitamine B11 (mg) 50 30 40 15 50
Vitamine C (mg) 4 0 2 0,7 0
Vitamine E (mg 3,1 21,8 1,5 7,2 1,9
Natrium (mg) 2 5 5 2 14
Kalium (mg) 540 850 600 600 550
Calcium (mg) 90 250 75 130 31
Fosfor (mg) 400 450 290 650 370
IJzer (mg) 2 4,1 2,5 3,4 2,8
Magnesium (mg) 160 150 130 410 140
Koper (mg) 1,2 0,8 1 1,3 3,7
Zink (mg) 2,5 2,1 5,2 4 4,8
Eiwit (gram) 14,4 19,5 8,5 14 18,5
Onverzadigd vet (gram) 57,5 48,2 73,5 52 47
Vezels (gram) 8 10,6 4,5 6,7 7,5

Noten als vleesvervanger

Noten bevatten veel eiwitten en zijn hierdoor een goede vleesvervanger voor vegetariërs en veganisten. Bovendien hebben eiwitten geen invloed op de bloedsuikerspiegel en zorgen ze daardoor voor een verzadigd gevoel. Een goed tussendoortje dus!

Wist je dat?

Noten al worden gegeten sinds de prehistorie? Doordat noten makkelijk te oogsten zijn, waren ze een belangrijk onderdeel van de jager/verzamelaar cultuur en spelen ze nog steeds een belangrijke rol in de hedendaagse keuken. Ze worden in elk land en door elke cultuur gegeten.





Lees ook:

Een handje noten per dag is goed voor je gezondheid. Ze bevatten veel gezonde vetten, mineralen, antioxidanten, eiwitten en vitaminen. Hoewel alle noten gezond zijn, is de ene noot net iets gezonder dan de andere. Wij hebben een top 5 voor je samengesteld met de gezondste noten. Lees meer

Melk drinken wordt voor steeds minder mensen logisch. Reden voor het magazine gezondNU om één van de belangrijkste criticasters van melk, auteur Alissa Hamilton, te ondervragen. Lees meer

Welke groenten en welk fruit is vezelrijk en juist eiwitrijk? Een overzicht van groente en fruit met veel eiwitten en of vezels. Voor een gezond gewicht. Lees meer

Geef een reactie op: Alles over noten

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

09 september 2017 door: [mevr.] J.Hovinga
ik eet elke dag een paar noten in m'n musli en soms in m'n warm eten als vlees-vervanger, ben vegetarier
09 september 2017 door: Anna Haagen
Eet iedere dag Amandelen en ook wel is Cashew noten tussen door

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.