3 gezonde sausjes

3 gezonde sausjes
Flinndal
26-6-2015
0 Reacties

Wie is er nu niet dol op sausjes? Heerlijk bij groenten, brood, vlees, vis en zelfs bij toetjes. Helaas bevatten de meeste kant-en-klare sausjes veel vetten omdat ze op basis van mayonaise of suiker zijn gemaakt. Toch is het niet heel moeilijk om een gezond sausje te maken dat nóg lekkerder is. Hieronder vind je drie recepten. Perfect voor bij de barbecue deze zomer!


Inge voedingsdeskundige Flinndal

Gezond sausje 1: Guacamole

Guacamole is een saus op basis van avocado’s. Heel gezond, want avocado’s zitten boordevol vitaminen en mineralen. Heerlijk voor bij Turks brood!

Hoe maak je het?

Guacamole maak je door twee of drie avocado’s te mengen met twee tenen knoflook, rode chilipeper naar smaak (zonder pit en in kleine stukjes), een kleine tomaat, een kleine ui en wat limoensap. Je kunt zout en peper naar smaak toevoegen.


Inge voedingsdeskundige Flinndal

Gezond sausje 2: Knoflooksaus

Knoflooksaus is vaak gemaakt op basis van mayonaise, maar je kunt deze saus ook prima maken met griekse yoghurt. Dat is gezonder en net zo lekker!

Hoe maak je het?

Meng griekse yoghurt met twee grote tenen knoflook (in kleine stukjes) en voeg peper en zout naar smaak toe. Let op! De smaak van knoflook wordt sterker als je de saus even laat staan. Kijk daarom na een paar uur altijd even of de saus naar smaak is en voeg desgewenst nog wat extra knoflook of yoghurt toe.


Inge voedingsdeskundige Flinndal

Gezond sausje 3: Chilisaus

Een gezonde variant op de kant-en-klare chilisaus en met maar drie ingrediënten! Deze saus is zonder suiker, dus iets minder zoet dan de chilisaus van de supermarkt.

Hoe maak je het?

Snipper de ui, snijd de paprika in kleine stukjes en snijd de peper in ringetjes (verwijder de pitjes). Fruit de ui en voeg daarna de paprika en peper toe. Voeg na 10 minuten water toe, zodat de groenten net niet onder water staan en breng dit aan de kook. Pureer de groenten vervolgens met een staafmixer of blender (zo glad als gewenst). Om de gewenste dikte te krijgen kun je wat extra water toevoegen (de saus wordt dan dunner) of de saus nog even laten koken (de saus wordt dan dikker).


Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{ product.name }}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Zo verhoog je jouw weerstand

Wil jij je weerstand verhogen of op peil houden? Wij vertellen jou op welke 5 gebieden er winst te behalen valt!

Lees meer Lees meer

Sport jezelf relaxed en gelukkig

Sporten is goed voor je spieren, je botten en het in balans houden van je gewicht. Tel daarbij op dat sport je gelukkiger en minder gestrest maakt en er is geen énkel excuus meer om niet regelmatig aan de bak te gaan!

Lees meer Lees meer

Verbeter de kwaliteit van je slaap

Een goede nachtrust is voor iedereen van belang. Dit is nodig om lichaam en geest te laten herstellen van alle gebeurtenissen en prikkels van de dag. Verbeter de kwaliteit van je slaap met Flinndal Nachtrust Forte.

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"3 gezonde sausjes"
Deze naam wordt op onze site getoond bij de opmerking of vraag
E-mailadres wordt niet getoond bij de opmerking of vraag
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Reacties

Dit blogartikel heeft nog geen reacties