Wel of geen vlees eten?

 Wel of geen vlees eten?

Het is een veel voorkomende discussie, is vlees eten gezond of niet? Steeds meer Nederlanders eten minder vlees. Soms bewust, soms onbewust.

Waarom zou je wel vlees eten?

Vlees bevat vitaminen, mineralen en dierlijke eiwitten die ons lichaam nodig heeft. In vlees vind je onder andere B-vitaminen en vitamine D. Bijvoorbeeld vitamine B12 dat helpt bij het ontwikkelen van de hersenen van kinderen en een tekort kan bloedarmoede veroorzaken. Vleessoorten zoals rundvlees en varkensvlees bevatten het mineraal zink. Zink speelt een belangrijke rol bij de weerstand, de opbouw van eiwitten en de opbouw en afbraak van koolhydraten. In de rode kleur van het vlees zit ijzer dat weer nodig is bij het transport van zuurstof. Het Voedingscentrum adviseert om dagelijks 100 tot 125 gram vlees of vleesvervangers te eten, maar een dag geen vlees is ook prima.

Wat zijn de nadelen van vlees?

Naast het feit dat vlees belangrijke eiwitten bevat heeft het ook een aantal nadelen. Zo bevat vlees verzadigde vetzuren die het slechte cholesterol verhogen. Maar ook het dierenwelzijn en de effecten op het milieu mogen niet vergeten worden. Vind je de leefomgeving en milieu belangrijk maar lastig om geen of minder vlees te eten, let dan op de keurmerken zoals het EKO keurmerk en het Beter Leven keurmerk. Deze keurmerken geven aan dat de producten biologisch zijn of dat de dieren in een betere leefomgeving hebben geleefd.

Waarom eten Nederlanders minder vlees?

Uit onderzoek blijkt dat steeds meer Nederlanders minder vlees eten. Redenen hiervan zijn:
- Beter voor eigen gezondheid
- Beter voor natuur en milieu
- Beter voor dierenwelzijn
- Variatie in eten
- Geld besparen

Alternatieven voor vlees

Mensen die niet elke dag vlees eten worden flexitariërs genoemd. 26% van de Nederlanders is bewust flexitariër en een groot deel is het onbewust. Als je geen of weinig vlees eet is het belangrijk om toch aan voldoende eiwitten, ijzer of zink te komen. Dan is een gevarieerd voedingspatroon mag dan niet ontbreken. Eet bijvoorbeeld vleesvervangers, eieren peulvruchten of vis. In deze producten vind je veel voedingsstoffen die ook in vlees zitten zoals ijzer en zink.


Lees ook:

Gezond afvallen. Verantwoord en gezond afvallen doe je met deze tips en helpen je om extra gewicht te verliezen. Lees meer

Met welke activiteiten verbrand je veel calorieën? We geven een top 5. Lees meer

Tijdens vakanties buitenshuis krijg je niet altijd voldoende vitaminen binnen. Lees meer

Geef een reactie op: Wel of geen vlees eten?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

19 mei 2014 door: herman
als je varkensvlees eet dan heb je die dag toch een b12 tekort als je niet ook nog flink wat zuivel erbij eet/drinkt. Ik gebruik nu dagelijks de Nevo voedingstabel. Deze tabel wordt door de overheid en artsen gebruikt als de bron voor alle voedingsadviezen. Varkens vlees is heel laag in B12. Wel hoog in andere B vitamines. Rundvlees is heel hoog in B12 maar weer heel laag in andere B vitamines. Vooral mensen die dit niet weten wil ik aanraden altijd zuivel te blijven gebruiken als je vlees gaat minderen. Vooral eieren en kaas zijn hele goede bronnen.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.