Waarom vruchtensap geen goed idee is

Waarom vruchtensap geen goed idee is
Lisa
4-11-2019
2 Reacties

Waarom vruchtensap geen goed idee is

Een glas vers geperst sap in de ochtend? Klinkt gezond, maar toch staat sap niet in de Schijf van Vijf. Vruchtensappen, zowel vers geperst als uit een pak of fles, bevatten namelijk aardig wat suiker. Hierdoor verhogen ze de kans op overgewicht, diabetes type 2 en de kans op gaatjes in het gebit. Dat geldt ook voor energiedranken.


Veel mensen denken dat suikers uit vruchten beter zijn dan toegevoegde suikers. Maar voor je lichaam geldt: ‘’suiker is suiker’’. Suiker uit sinaasappelsap is dus niet gezonder dan suiker uit een glas cola. In beide dranken zit (per 100 ml) ongeveer 4 klontjes suiker (15 gram suiker). Er zijn sappen waar nog extra suiker aan is toegevoegd door de fabrikant. Voorbeelden zijn vruchtendrank, vruchtennectar en dubbeldrank. Dranken met deze namen zijn geen 100% vruchtensap, maar ze zijn aangelengd met water, toegevoegde suiker en vaak ook citroenzuur, aroma’s en andere hulpstoffen. Zo komt het dat een glas dubbeldrank of multivitaminedrank wel 5 klontjes suiker bevat per 100 ml.


Oppeppende energiedranken

Energiedranken zijn frisdranken met suiker, maar ook met stoffen als cafeïne, taurine en glucurono-lacton. Ze hebben een oppeppend effect en bevatten ongeveer net zoveel suiker als frisdrank.


Suikerdip

Na het drinken van frisdrank, sap of energiedrank wordt de suiker snel opgenomen in je bloed. Daardoor stijgt de bloedglucosespiegel tijdelijk heel snel. Dat geeft een fijn energiek gevoel, maar dan komt het hormoon insuline in actie om de piek in de suikerspiegel aan te pakken. Insuline zorgt dat de glucose snel uit het bloed verdwijnt, waardoor de bloedglucosespiegel weer daalt. Hoe sterk die daling is, verschilt per persoon. Bij een sterke daling is het energieke gevoel weer helemaal verdwenen en krijgt iemand snel zin om weer wat te snoepen. Dit is de zogenoemde “suikerdip”. Door geen dranken met suiker te gebruiken, heb je geen last van de bijbehorende suikerpieken en suikerdips.


Dranken met weinig of geen suikers

Bouillon, (mineraal)water, thee en koffie zijn betere keuzes. Of houd het puur en voeg een paar schijfjes limoen en munt toe aan een kan water. Ook schijfjes sinaasappel, aardbei of granaatappelpitjes geven smaak aan je kraanwater en nauwelijks suikers.


Waarom fruit wel gezond is en fruitsap niet

Een enkele keer een klein glaasje sap kan wel, maar kies bij voorkeur voor een stuk fruit. Fruit staat bekend om de verschillende vitaminen en mineralen die er in zitten en om het vezelgehalte. Juist die vezels verlies je voor een deel als je fruit perst. Daarnaast verzadigt een sinaasappel je langer dan een glas sinaasappelsap. Doordat vloeibare suikers minder goed verzadigen, neem je er sneller meer van, heb je ook eerder zin in een tussendoortje en neemt de kans op overgewicht toe. Het is dus gezonder om echt je tanden in een stuk fruit te zetten dan om het te drinken.

Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{ product.name }}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Vitamine D: een must in de winter!

Vitamine D wordt ook wel de zonnevitamine genoemd en is daarom extra belangrijk in de winter. Want dan moeten we de zon ontberen en maakt ons lichaam geen vitamine D aan. Waar zit het in en wie heeft extra nodig?

Lees meer Lees meer

Is geperst en gepureerd fruit net zo gezond als een stuk fruit?

Elke dag heb je twee stuks fruit nodig. Het is verleidelijk je dagelijkse portie fruit te persen of er een smoothie mee te maken. Het is makkelijk te consumeren en je kunt het meenemen voor onderweg. De fruitpolitie trekt hier toch even aan de bel.

Lees meer Lees meer

Recept: Hollandse bruine bonensoep

Zet deze Hollandse bruine bonensoep maar op de eetplanning van aankomende week. Dit gerecht zal zeker in de smaak vallen. Lekker, voedzaam en een makkelijke winterse, vegetarische maaltijd.

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"Waarom vruchtensap geen goed idee is"
Deze naam wordt op onze site getoond bij de opmerking of vraag
E-mailadres wordt niet getoond bij de opmerking of vraag
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Reacties

Reactie van Jacqueline Koekkoek, geplaatst op 8-11-2019
Ik snap dat als je 250 ml(glas) drinkt, dat daar veel natuurlijke suikers inzitten, Zelf ben ik van mening dat als je 1 sinaasappel pp uitperst, ook vitamine C, binnenkrijgt. In combinatie met een smoothie, en groente, beter sap uit een pak. M.vr.gr Jacqueline
Reactie van Liedy, geplaatst op 6-11-2019
Sinds ik jaaaren geleden een bepaald dieet volgde, waarbij ik op mijn nuchtere maag met een sinaasappel of grapefruit (dus niet uitgeperst!) moest beginnen, kon ik de grootverpakkingen Rennies van mijn boodschappenlijstje schrappen. Ik begin dus elke dag met een sinaasappel, met geweldig resultaat.