Terug naar overzicht

7 tips voor een gezondere kerst

7 tips voor een gezondere kerst
Lisa
4-12-2019
1 Reactie
7 tips voor een gezondere kerst

De kerstperiode doorkomen met buikpijn en misselijkheid, kan niet de bedoeling zijn. Beperk de kerstschade door één of meerdere van deze tips te gebruiken en geniet van een minder ongezonde kerst.

1. Eet langzaam en bewust

Door haastig te eten, krijgt je lichaam het sein van verzadiging niet goed door. Hierdoor blijf je eten en ga je overeten. Eet daarom langzaam en bewust. Zo voel je beter aan hoeveel voedsel je lichaam nog nodig heeft. Kerst vieren met buikpijn of misselijkheid willen we uiteraard tegengaan.

2. Doe rustig aan met de drank

De kerstperiode staat bekend om lekker eten en drinken. Toch is het verstandig om met de drank eens wat rustiger aan te doen. Sla het alcoholische drankje tussen de borrel over en begin pas aan een glas wijn tijdens het eten. Een andere optie is om tussendoor een glas water te drinken.

3. Ga naar buiten

De hele dag binnen zitten, is niet goed voor je. Ook met kerst niet. Maak een ommetje met een familielid of ga er in je eentje op uit. Frisse lucht en beweging is goed voor de spijsvertering en je bent ook meteen bezig met het verbranden de kerstcalorieën.

4. Serveer eens iets anders

Kerstvoedsel is veelal vettig of zit vol suikers. Maar waarom? Gegrilde groenten, gezonde wortelcake of een versgeperst groen sapje zijn ook lekker! Een mix van gezonde en minder gezonde gerechten maakt het kerstfeest er niet minder leuk op. Probeer het eens.

5. Begin de dag gezond

Een gezonde start van de dag zorgt ervoor dat je al een gedeelte van de benodigde vitaminen en mineralen voor de dag binnenkrijgt. Ga voor volkoren producten, serveer vers fruit en probeer met deze maaltijd alvast zoveel mogelijk groenten naar binnen te krijgen.

6. Schep slim op

Kan je zelf kiezen wat je op je bord legt? Schep dan slim op. Ga voor een bord waarbij groente de overhand neemt. Vul dit aan met een zetmeelproduct als aardappel, pasta of rijst en pak er een klein stukje vlees of vis bij.

7. Zorg voor balans

Balans is het toverwoord. De kerstdagen zijn leuk, maar het hakt er wel in. Ga eens voor een lichte lunch of laat tijdens het ontbijt het kerstbrood links liggen. Zo kan je extra genieten van een uitbundig kerstdiner.

Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{ product.name }}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}} € {{product.ab_price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Maak gebruik van het lekkere weer

Wat is het een heerlijk weertje! Het perfecte moment om erop uit te gaan. In de huidige situatie neemt dat beperkingen met zich mee. Maar het is niet onmogelijk! Wij helpen je graag met een aantal ideeën.

Lees meer Lees meer

Verse groente is minder vers dan je denkt

Vers groenten en fruit de gezondste keuze? Blik, pot en diepvries doen vaak niet onder voor vers. Wij leggen het graag uit.

Lees meer Lees meer

Zorg goed voor jezelf

Denk aan jezelf! Om goed te kunnen functioneren, moet je voor jezelf zorgen. Selfcare en selflove zijn belangrijker dan je misschien denkt. Wij zetten 20 manieren op een rijtje om jezelf weer op te laden.

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"7 tips voor een gezondere kerst"
Deze naam wordt op onze site getoond bij de opmerking of vraag
E-mailadres wordt niet getoond bij de opmerking of vraag
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Reactie

Reactie van JACOB POOL, geplaatst op 12-12-2019
Goede tips, lekker eten en drinken hoort erbij tijdens Kerst, maar zal proberen met mate te doen en voor mij de beste tip, tussendoor ook fruit eten, want dat vergeet je gemakkelijk tijdens zulke dagen.