Lekker slapen tijdens ploegendienst

Lekker slapen tijdens ploegendienst
Flinndal
6-5-2016
0 Reacties

melatonine produchten

Wanneer je in ploegendienst werkt, wordt het bioritme verstoord. Je slaapt soms overdag en werkt in de avond. Door de wisselende diensten raakt je lichaam in de war. Hierdoor kun je problemen krijgen met slapen, onder andere door een verminderde aanmaak van melatonine in je lichaam. Wat kun je zelf doen om beter te slapen?


Het slaapproces

Om beter te begrijpen hoe je beter kunt slapen tijdens een ploegendienst, leggen we kort de verschillende fases uit die we doormaken tijdens het slapen. Tijdens het slapen beginnen we met 2 fases van lichte slaap, ook wel het begin van de slaap genoemd. Vervolgens raken we een in een diepe slaap (fase 3 en 4) om tenslotte in de droomslaap (fase 5) te komen waarin de informatie en gebeurtenissen van de dag worden verwerkt. Na deze laatste fase ontwaak je kort (vaak onbewust) en begin je weer bij fase 1.


Slaap 4 tot 5 uur achter elkaar

De bovengenoemde 5 fases vormen de slaapcyclus en doorlopen we tijdens een nachtje slapen 3 tot 5 keer. Elke cylcus duurt 90 tot 120 minuten. De eerste 4 tot 5 uur van de slaap, ook wel de eerste 3 slaapcylci genoemd, vormen de kernslaap. Tijdens de kernslaap vindt vrijwel de gehele diepe slaap plaats, samen met een groot deel van de droomslaap die belangrijk is om informatie te verwerken. 

De aanmaak van melatonine

Melatonine is een stof die van nature voorkomt in het lichaam en een belangrijke rol speelt bij het slaapproces. ’s Avonds wordt dit slaaphormoon in je hersenen door de pijnappelklier aangemaakt, zodat je slaperig wordt. Het werken in ploegendienst houdt vaak in dat periodes met vroege werktijden zich afwisselen met late werktijden. Dergelijke wisselende (slaap)schema’s kunnen een verminderde aanmaak van melatonine veroorzaken. 

Om tijdens een ploegendienst makkelijker in slaap te vallen, kun je kiezen voor een voedingssupplement met melatonine. Ook zijn er plantaardige ingrediënten zoals hop, valeriaan en citroenmelisse die bijdragen aan een betere nachtrust.

Flinndal heeft 3 producten in haar assortiment voor een goede nachtrust. Alle 3 bevatten het slaaphormoon melatonine.


1. Flinndal Melatonine

Flinndal Melatonine bevat 0,5 mg melatonine per tablet en helpt je bij het in slaap vallen (bij 2 tabletten per dag). De tabletten zijn klein en daardoor makkelijk in gebruik.

2. Flinndal Nachtrust

Flinndal Nachtrust bevat de natuurlijke plantenextracten van valeriaan, citroenmelisse en hop. Deze ingredienten helpen je te ontspannen, zodat je lekker kunt slapen en fris aan de dag kunt beginnen! Mét melatonine.

3. Flinndal Nachtrust Forte

Flinndal Nachtrust Forte bevat hop en valeriaan, net als Flinndal Nachtrust, maar dan in een hogere dosering. Ook bevat Flinndal Nachtrust Forte citroenmelisse, in dezelfde dosering als Flinndal Nachtrust. Daarnaast bevat het ook slaapmutsje. Dit draagt bij aan een optimale rust en bevordert een natuurlijke slaap. De combinatie van deze kruiden in een tablet en de toevoeging van melatonine maakt Flinndal Nachtrust Forte tot een krachtig voedingssupplement.


Kijk voor meer informatie over deze drie producten op ons productoverzicht.


Tips voor een goede nachtrust bij het werken in ploegendienst

Een goede nachtrust is belangrijk. Je hebt voldoende slaap nodig om alle gebeurtenissen en prikkels van de dag te verwerken. Zo kunnen lichaam en geest goed herstellen en laad je voldoende op voor de dag die komen gaat. De volgende tips kunnen helpen bij een goede nachtrust bij het werken in ploegendienst.

  • Probeer binnen de verschillende diensten op vaste tijden naar bed te gaan en op te staan 
  • Maak je slaapkamer zo donker mogelijk 
  • Een vast ritueel voor het slapen gaan (wekker zetten, tanden poetsen, een douche) kan helpen bij een ritme 
  • Vermijd 3 tot 4 uur voor het slapen gaan cafeïnehoudende dranken zoals koffie, cola, energy drinks en zwarte thee 
  • Rook niet voor het slapen gaan en drink geen alcohol 
  • Een dutje voor de nachtdienst kan helpen tegen vermoeidheid 


Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{ product.name }}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Vitamine D: een must in de winter!

Vitamine D wordt ook wel de zonnevitamine genoemd en is daarom extra belangrijk in de winter. Want dan moeten we de zon ontberen en maakt ons lichaam geen vitamine D aan. Waar zit het in en wie heeft extra nodig?

Lees meer Lees meer

Is geperst en gepureerd fruit net zo gezond als een stuk fruit?

Elke dag heb je twee stuks fruit nodig. Het is verleidelijk je dagelijkse portie fruit te persen of er een smoothie mee te maken. Het is makkelijk te consumeren en je kunt het meenemen voor onderweg. De fruitpolitie trekt hier toch even aan de bel.

Lees meer Lees meer

Recept: Hollandse bruine bonensoep

Zet deze Hollandse bruine bonensoep maar op de eetplanning van aankomende week. Dit gerecht zal zeker in de smaak vallen. Lekker, voedzaam en een makkelijke winterse, vegetarische maaltijd.

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"Lekker slapen tijdens ploegendienst"
Deze naam wordt op onze site getoond bij de opmerking of vraag
E-mailadres wordt niet getoond bij de opmerking of vraag
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Reacties

Dit blogartikel heeft nog geen reacties