Conditie opbouwen, hoe doe je dat

conditie-opbouwen_3abd9e15.jpg

De sporters die meedoen aan de Olympische Spelen weten het, om goed te presteren moet je veel trainen, gezond en gevarieerd eten en werken aan een goede conditie. Maar wat is conditie precies?

Dit jaar worden de Olympische Winterspelen van 7 t/m 23 februari gehouden in Rusland. Leuk om naar te kijken en te speculeren hoeveel gouden plakken Nederland dit jaar mee naar huis neemt. Maar hoe zit het met jouw conditie?

Wat is conditie?
Conditie wordt bepaald aan de hand van vijf eigenschappen. Deze eigenschappen zijn: lenigheid, (spier)kracht, uithoudingsvermogen, coördinatie en snelheid.
Je hebt een slechte conditie als al deze vijf eigenschappen slecht ontwikkeld zijn.

Hoe werkt conditie
Je conditie of uithoudingsvermogen hebben ook te maken met de conditie van je hart en longen. Als je hart en longen goed werken dan nemen ze meer zuurstof op. De zuurstof komt in het bloed terecht dat vervolgens getransporteerd wordt naar de spieren.
En hoe sterker je hart, des te krachtiger het bloed door je lichaam wordt gepompt waardoor je spieren meer zuurstof opnemen. Als spieren meer zuurstof opnemen zijn ze langer in staat om een bepaalde oefening vol te houden zonder vermoeid te raken. En zo merk je dat je een goede conditie hebt.

Voordelen van een goede conditie
- Een goede conditie verbetert de opname van zuurstof
- Zorgt dat je oefeningen langer volhoudt
- Zorgt dat de stofwisseling sneller gaat werken
- Helpt bij de afvoer van afvalstoffen (melkzuur)

Conditie opbouwen door cardiotrainingfitness-conditie_80572e4f.jpg
Slechts een aantal mensen bereiken de Olympische Spelen met hun sport, maar conditie is iets dat je zelf gemakkelijk kunt opbouwen en waar je geen topsporter voor hoeft te zijn. Conditie is iets dat je van nature hebt maar je kunt deze ook verbeteren door te bewegen en te sporten. Let er wel op dat je niet te fanatiek aan de slag gaat. Als je net begint met sporten zijn je spieren zijn niet gewend aan de bewegingen waardoor je kans hebt op een overbelastingsblessure. Bouw het dus rustig op.

Cardiotraining
Cardiotraining zijn langdurige oefeningen op een matige intensiteit waarmee je je uithoudingsvermogen traint. Door op deze manier te trainen verhoogt het zuurstofgehalte in je bloed. Voordat je aan een cardiotraining begint moet je weten wat je maximale hartritme is. Dit ritme kun je uitrekenen met de volgende rekensom: 220 minus je leeftijd. Als je bijvoorbeeld 35 jaar bent dan is je maximale hartritme 220 – 35 = 185. Met een cardiotraining zit je tussen de 55 en 75% van je maximale hartritme.
Probeer tijdens deze oefeningen ook de intensiteit af te wisselen. Een interval training is een goede manier om conditie op te bouwen. Probeer met hardlopen bijvoorbeeld 1 minuut te versnellen en vervolgens 2 minuten te herstellen door langzamer te lopen. Op die manier train je je hart om zich snel aan te passen wanneer er meer zuurstof nodig is voor het lichaam.

En geef natuurlijk niet te snel op. Resultaat heb je niet na een keer trainen. Houd vol en voor je het weet heb je een goede conditie. Wat doe jij om je conditie op peil te houden?


Lees ook:

Sporten als goed voornemen, je hoort het vaak. Maar heb je wel eens van deze sporten gehoord? Ga origineel sportief het nieuwe jaar in met deze sporttips. Lees meer

Koffie als positieve invloed op sportprestaties. Het is wellicht niet het eerste waar je aan denkt. Lees hier meer over de positieve invloed van koffie. Lees meer

Voorkom overbelaste spieren of blessures tijdens het sporten. Lees hier vijf tips wat je kunt doen om blessures tijdens het sporten kunt voorkomen. Lees meer

Geef een reactie op: Conditie opbouwen, hoe doe je dat

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.