Conditie opbouwen, hoe doe je dat

Conditie opbouwen, hoe doe je dat
Flinndal
24-1-2014
0 Reacties

conditie-opbouwen_3abd9e15.jpg

De sporters die meedoen aan de Olympische Spelen weten het, om goed te presteren moet je veel trainen, gezond en gevarieerd eten en werken aan een goede conditie. Maar wat is conditie precies?


Wat is conditie?

Conditie wordt bepaald aan de hand van vijf eigenschappen. Deze eigenschappen zijn: lenigheid, (spier)kracht, uithoudingsvermogen, coördinatie en snelheid. Je hebt een slechte conditie als al deze vijf eigenschappen slecht ontwikkeld zijn.


Hoe werkt conditie

Je conditie of uithoudingsvermogen hebben ook te maken met de conditie van je hart en longen. Als je hart en longen goed werken dan nemen ze meer zuurstof op. De zuurstof komt in het bloed terecht dat vervolgens getransporteerd wordt naar de spieren.

En hoe sterker je hart, des te krachtiger het bloed door je lichaam wordt gepompt waardoor je spieren meer zuurstof opnemen. Als spieren meer zuurstof opnemen zijn ze langer in staat om een bepaalde oefening vol te houden zonder vermoeid te raken. En zo merk je dat je een goede conditie hebt.


Voordelen van een goede conditie

- Een goede conditie verbetert de opname van zuurstof
- Zorgt dat je oefeningen langer volhoudt
- Zorgt dat de stofwisseling sneller gaat werken
- Helpt bij de afvoer van afvalstoffen (melkzuur)

Slechts een aantal mensen bereiken de Olympische Spelen met hun sport, maar conditie is iets dat je zelf gemakkelijk kunt opbouwen en waar je geen topsporter voor hoeft te zijn. Conditie is iets dat je van nature hebt maar je kunt deze ook verbeteren door te bewegen en te sporten. Let er wel op dat je niet te fanatiek aan de slag gaat. Als je net begint met sporten zijn je spieren zijn niet gewend aan de bewegingen waardoor je kans hebt op een overbelastingsblessure. Bouw het dus rustig op.


Cardiotraining

Cardiotraining zijn langdurige oefeningen op een matige intensiteit waarmee je je uithoudingsvermogen traint. Door op deze manier te trainen verhoogt het zuurstofgehalte in je bloed. Voordat je aan een cardiotraining begint moet je weten wat je maximale hartritme is. Dit ritme kun je uitrekenen met de volgende rekensom: 220 minus je leeftijd. Als je bijvoorbeeld 35 jaar bent dan is je maximale hartritme 220 – 35 = 185. Met een cardiotraining zit je tussen de 55 en 75% van je maximale hartritme.

Probeer tijdens deze oefeningen ook de intensiteit af te wisselen. Een interval training is een goede manier om conditie op te bouwen. Probeer met hardlopen bijvoorbeeld 1 minuut te versnellen en vervolgens 2 minuten te herstellen door langzamer te lopen. Op die manier train je je hart om zich snel aan te passen wanneer er meer zuurstof nodig is voor het lichaam.

En geef natuurlijk niet te snel op. Resultaat heb je niet na een keer trainen. Houd vol en voor je het weet heb je een goede conditie. Wat doe jij om je conditie op peil te houden?

Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{product.name}}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Recept: Hollandse bruine bonensoep

Zet deze Hollandse bruine bonensoep maar op de eetplanning van aankomende week. Dit gerecht zal zeker in de smaak vallen. Lekker, voedzaam en een makkelijke winterse, vegetarische maaltijd.

Lees meer Lees meer

Warm de winter door

Krijg jij alleen al bij het denken aan de winter blauwe lippen en koude voeten? Je kunt je prima wapenen tegen de kou die voor de deur staat. Maar hoe doe je dat precies? Wij vertellen het je graag.

Lees meer Lees meer

7 tips voor een gezondere kerst

De kerstperiode doorkomen met buikpijn en misselijkheid, kan niet de bedoeling zijn. Beperk de schade door één of meerdere van deze tips te gebruiken en geniet van een minder ongezonde kerst.

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"Conditie opbouwen, hoe doe je dat"
E-mailadres wordt niet getoond bij de review
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Jouw instellingen

Wij staan voor je klaar

Wij staan u graag te woord via de onderstaande kanalen

Onze openingstijden zijn van 09:00 tot 19:00 op werkdagen en van 10:00 tot 16:00 op zaterdag.

Mijn Flinndal

Naar Mijn Flinndal omgeving

Bel ons

Wachttijd: < 5 minuten

0800-7080 (gratis)

WhatsApp

Wachttijd: < 25 minuten

06-57592195

E-mail

Wachttijd: 1 werkdag

Ga naar het contactformulier

Facebook Messenger

Wachttijd: < 25 minuten

Ga naar Facebook Messenger

Mijn Flinndal

Regel zelf zaken zoals het wijzigen van persoonlijke gegevens of Flinndal Herhaalgemak zendingen.

Bel ons

Gemiddelde wachttijd: < 5 minuten

0800-7080

WhatsApp

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten

06-57592195

E-mail

Gemiddelde wachttijd: 1 werkdag

Neem contact op via het contactformulier

Facebook Messenger

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten

Stuur ons een bericht via Facebook Messenger

Product toegevoegd

Product toegevoegd

Naar winkelwagen »

Andere klanten kochten ook:

{% for product in products %}
{{product.name}}

{{product.unique_selling_point}}

€ {{product.price | money_eu}}
{% endfor %}