De relatie tussen maagzuur en vitamine B12

b12.jpg

Wat heeft maagzuur met vitamine B12 te maken?

Hoewel je het misschien niet direct zou verwachten is een gezonde productie van het maagsap, waaronder maagzuur, van groot belang voor een goede opname van vitamine B12. Hieronder leggen we uit hoe dat precies zit.

Wat is maagzuur?

Maagzuur is een zeer nuttige stof. Het maakt deel uit van het maagsap en wordt aangemaakt door het slijmvlies van de maagwand.

Wat doet het?

Door de zuurgraad van het maagzuur worden bacteriën gedood en kan het voedsel in de maag goed verteerd worden. Het breekt de grotere voedselbrokken af tot kleine voedseldeeltjes.

Merk je iets van maagzuur?

Een gezonde maag is goed tegen het zuur bestand, want de maagwand is bekleed met een dikke slijmlaag. De slokdarm bijvoorbeeld is dit niet, dus vandaar dat het erg branderig / zuur voelt als je over moet geven.

Ook voel je dit als je last hebt van brandend maagzuur. Hierbij kan het maagzuur naar boven (in de slokdarm) komen. Als je hier last van hebt merk je dit vaak als je net gegeten hebt en bijvoorbeeld voorover bukt. Het beste is dan om na het eten even rechtop te blijven zitten en vooral ook niet teveel en te vet te eten. Als je hier met name ’s nachts last van hebt, kan het helpen om je hoofdeinde van je bed iets hoger te plaatsen.

Medicijnen slikken of voeding aanpassen?

Veel mensen slikken ook medicijnen tegen brandend maagzuur. Het is natuurlijk fijn als dit helpt om de klachten te verlichten. Het is echter wel verstandig om ook eens goed naar je voedingspatroon te kijken, zodat je niet jarenlang medicijnen hoeft te gebruiken. Probeer eens te achterhalen na welke voedingsmiddelen je meestal klachten krijgt. Koffie, alcohol en pittige gerechten zijn voorbeelden van voedingsmiddelen die de maagzuurproductie stimuleren.

Zodra je erachter bent welke voedingsmiddelen de klachten veroorzaken, probeer ze dan een paar dagen uit je voeding weg te laten. Verminderen de problemen, dan kun je (eventueel samen met een diëtist) een alternatief voor dit voedingsmiddel vinden en is het wellicht overbodig om je medicijnen nog langer te gebruiken. Stop echter nooit zomaar met een medicijn zonder je huisarts te raadplegen.

Maagzuurremmers en aanmaak intrinsic factor

Medicijnen als maagzuurremmers hebben namelijk ook nog een vervelende consequentie waar je misschien niet zo snel op gewezen wordt. Ze gaan de productie van maagsap (waarin maagzuur) door het maagslijmvlies dan wel tegen, zodat je minder last hebt van overtollig maagzuur. Maar in dat maagsap zit ook nog een ander stofje, de zogenaamde intrinsic factor. Dit stofje is erg belangrijk, want het is nodig voor de opname van vitamine B12.

Uit onderzoek blijkt dat jarenlang gebruik van maagzuurremmers ervoor kan zorgen dat het maagslijmvlies beschadigd raakt en daardoor geen intrinsic factor meer produceert. Dit kan leiden tot een vitamine B12 tekort. En een vitamine B12 tekort kan weer ernstige klachten geven.

Wat doet vitamine B12?

Vitamine B12 vervult een groot aantal functies in het lichaam. Zo is het van belang voor:

De energiehuishouding
Vitamine B12 bevordert de energiestofwisseling in het lichaam, want het helpt energie vrij te maken uit eiwitten, koolhydraten en vetten die je via de voeding binnenkrijgt. Vitamine B12 helpt ook vermoeidheid te verminderen en draagt bij aan een fit gevoel.

De psychologische functies
Goed voor het geheugen, concentratievermogen en de leerprestatie. Ook goed voor de gemoedstoestand.

De weerstand
Ondersteunt het immuunsysteem en zorgt mede voor een goede weerstand.

Het zenuwstelsel
Goed voor het zenuwstelsel.

Het bloed
Draagt bij aan de vorming van rode bloedcellen.

De celdeling
Speelt een rol in de celdeling, zodat weefsels gevormd kunnen worden.

Wat te doen bij een vitamine B12 tekort?

Heb je het idee dat je een vitamine B12 tekort zou kunnen hebben, dan kan een bloedtest bij de huisarts uitsluitsel geven. Is er inderdaad sprake van een tekort, dan is het is zinvol om een hoog gedoseerd vitamine B12 supplement te slikken en zo het vitamine B12 niveau in je lichaam weer op peil te brengen.

Inge voedingsdeskundige Flinndal

Wie ben ik?

Mijn naam is Inge Hendriks. Ik ben sinds 2007 werkzaam voor Flinndal. Voeding is mijn passie. Ik heb diverse opleidingen gevolgd op dit gebied. Naast mijn werk voor Flinndal heb ik mijn eigen website (www.leeffit.nl), voor online advies over gezonde voeding en leefstijl.



Lees ook:

In verschillende media wordt het nut van voedingssupplementen ten onrechte in twijfel getrokken. Flinndal reageert hierop in dit blogartikel. Lees meer

De laatste tijd val ik bij het kijken van programma’s als Tros Radar van de ene verbazing in de andere. Er lijkt een ware hetze gaande tegen voedingssupplementen. Ook de Consumentenbond en het Voedingscentrum doen een duit in het zakje. Lees meer

Namens Flinndal heb ik op het CIOS een gastcollege gegeven over sportvoeding en supplementen aan drie verschillende groepen van ongeveer 60 leerlingen. Het CIOS in Haarlem is een sportopleiding op MBO-niveau waar studenten worden klaargestoomd om sportinstructeur te worden. Lees meer

Geef een reactie op: De relatie tussen maagzuur en vitamine B12

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.