9 tips om aan jouw mentale gezondheid te werken


Mentale gezondheid

We zijn veel bezig met onze fysieke gezondheid en krijgen daar ook veel adviezen over. Advies over gezond en gevarieerd eten, sporten en een goede nachtrust zijn meestal gericht op onze fysieke gezondheid. Want we willen ons graag fit voelen, strak in ons vel zitten en blaken van energie. Maar onze geestelijke gezondheid is net zo belangrijk! Wat is het verschil tussen fysieke en mentale gezondheid en wat kun je zelf doen om mentaal fit te blijven?


Wat is fysieke fitheid?

De fysieke vitaliteit is de mate waarin je lichamelijk de energie hebt om te functioneren in je werk en privé. Niet alle dagen voelt je lijf even energiek aan. Soms lijkt je wel sneller buiten adem, voelen je spieren niet prettig en wil je alleen maar op de bank blijven liggen. Zorg ervoor dat dit geen gewoonte wordt. Blijf bijvoorbeeld lekker sporten en bewegen.


Wat is mentale fitheid?

Je mentale fitheid heeft invloed op het dagelijks functioneren en de gemoedstoestand. Mentale fitheid speelt een belangrijke rol voor het geheugen en de concentratie, het leervermogen maar helpt je ook beter om te gaan met stress. Het zit niet altijd mee en een mentale fitheid helpt je tegenslagen te incasseren.


De juiste balans

Wanneer je lichamelijk en geestelijk in evenwicht bent, kun je beter omgaan met tegenslagen, genieten van wat je meemaakt en het beste uit jezelf halen. Het gaat dus om de balans tussen fysiek en mentaal.


9 tips om je mentaal fit te voelen

Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om je mentale gezondheid goed te houden of zelfs te verbeteren.


1. Denk positief

Wat we denken heeft veel invloed op hoe we ons voelen en kan zo bijdragen aan je mentale gezondheid. Houd bijvoorbeeld eens een maand bij welke leuke en positieve dingen je op een dag beleeft. Schrijf dit voor het slapen op in een boekje. Door positief te denken voor je gaat slapen, ga je ook meteen positiever de nacht in. Positieve dingen kunnen klein zijn, zoals een lekker kopje koffie, een lekkere boterham, een mooie wandeling, het zonnetje dat schijnt of een leuk gesprek met een vriend of vriendin. Probeer elke avond minstens 5 positieve dingen te benoemen en noteer aan het begin hoe je je voelt. Na 30 dagen blik je terug en noteer je ook weer hoe je je voelt. Merk je al verandering?


2. Doe elke week iets nieuws

Je brein heeft prikkels nodig om jong te blijven. Ga bijvoorbeeld eens met de trein als je normaal met de auto gaat. Of bezoek een museum, een concert of een andere stad. Door uit je normale omgeving te stappen, ontvangen je hersenen nieuwe prikkels en worden ze uitgedaagd. Dit zorgt ervoor dat je brein beter gaat functioneren en nieuwe informatie sneller kan verwerken.


3. Doe leuke dingen

Het klinkt vanzelfsprekend, maar soms vergeten we tijd vrij te maken voor dingen die we leuk vinden. Dit kan van alles zijn, zoals lezen, naar de bioscoop gaan, in bad gaan, naar het strand gaan, yoga etc. Plan dit dan in en zorg ervoor dat je geen andere afspraken maakt op de dagen / tijdstippen dat je tijd voor jezelf hebt ingepland. Ga bij jezelf na van welke dingen je energie krijgt en welke dingen je juist energie kosten. Dingen die je energie kosten kun je dan zoveel mogelijk tot het minimale brengen en zo heb je meer aandacht voor dingen waar je blij van wordt.


4. Stop met piekeren

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar piekeren helpt niemand. Het is negatief denken en niet goed voor je mentale gezondheid. Bovendien kun je aan de situatie waarover je piekert meestal niet direct iets doen, dus laat het los en probeer ergens anders aan te denken. Meer in het nu leven kan ook helpen. Door minder bezig te zijn met dingen die zijn geweest of die nog komen, zul je merken dat je op dit huidige moment eigenlijk best gelukkig bent. Dus als je kookt, op de bank zit of aan het sporten bent, heb je dan echt iets waarover je op dat moment druk moet maken of kan je met je volle bewustzijn van het huidige moment genieten?


5. Ga puzzlen

Een puzzel maken is een goede training voor de hersenen. Dit komt doordat je actief je hersenen stimuleert om de puzzel te kunnen maken. Hierbij maakt het niet uit of het gaat om een gewone puzzel, een kruiswoordpuzzel of een sudoku. Met alle soorten puzzels daag je je hersenen uit, wat een goede invloed heeft op het geheugen.


6. Maak een wandeling of ga sporten

Beweging is goed voor de hersenen. Door te wandelen neemt de activiteit in de hippocampus (een bepaald hersengebied) toe. Dit hersengebied speelt onder andere een belangrijke rol bij het leren en onthouden. Door te wandelen kun je dus je geheugen in stand houden.


7. Eet voldoende omega 3 vetzuren

Het essentiële omega 3 vetzuur DHA is een belangrijke bouwsteen van de hersenen en is goed voor de hersenfunctie, bij een dagelijkse hoeveelheid van minimaal 250 mg. Door elke week minimaal 1 keer vette vis zoals zalm of haring op het menu te zetten, kom je aan deze hoeveelheid. Lukt het niet om elke week vis te eten? Dan kun je ook kiezen voor een voedingssupplement zoals Flinndal Omega-3 Forte als aanvulling op de voeding.


8. Leer iets nieuws

Als we jong zijn gaan we naar school. Vervolgens kunnen we ervoor kiezen om te studeren of te gaan werken, maar uiteindelijk houden we vaak op met leren. Zonde, want nieuwe dingen leren werkt heel bevredigend en is goed voor je hersenen. Zo blijkt uit een onderzoek dat het leren van een nieuwe taal, een opmerkelijk groei in de hersenen vertoonde.


9. Matig met alcohol

Iedereen weet dat alcohol niet goed is voor onze hersenen. Het werkt verdovend en heeft een negatieve invloed op verschillende delen van onze hersenen zoals de frontale cortex (voorste gedeelte van de hersenen) en de hippocampus (voor leren en onthouden). Uiteraard is zo nu en dan een glaasje geen probleem, maar ben je een stevige drinker dan is het verstandig om te matigen.


Voedingsstoffen zijn belangrijk

Net zoals bij veel processen in het lichaam zijn voedingsstoffen van invloed op een fysieke en mentale gezondheid. Zo is het mineraal zink goed voor het geheugen, concentratievermogen en het probleemoplossend vermogen. Het houdt de geest helder bij geestelijke inspanning. B-vitaminen spelen een grote rol bij de energiehuishouding van het lichaam. En ook magnesium draagt bij aan een goede geestelijke balans en helpt bij vermoeidheid.


Mentaal fit

Flinndal Mentaal Fit

Flinndal Mentaal Fit bevat verschillende ingrediënten die helpen bij een goed concentratievermogen, een goede doorbloeding in de hersenen en een goede hersenactiviteit:

Zink
Zink helpt bij geestelijke inspanning, is goed voor het geheugen en draagt bij aan een normaal concentratie-, leer-, en probleemoplossend vermogen. Ook helpt zink de geest helder te houden. Mangaan ondersteunt het energieniveau in het lichaam.

Griffonia, ginkgo biloba, lecithine
De werkzame stof in het griffonia-extract is 5-HTP. Dit is de afkorting van 5-hydroxytryptofaan. Deze stof kan door het aminozuur tryptofaan in serotonine worden omgezet. Serotonine heeft een gunstige invloed op de gemoedstoestand en is van belang voor de hersenactiviteit (zoals het leren, het geheugen etc.). Ginkgo biloba (ook een plant) is goed voor de doorbloeding in de hersenen. Flinndal Mentaal Fit bevat ook omega 3 visolie en lecithine (een lichaamseigen stof).

B-vitaminen
Flinndal Mentaal Fit bevat verschillende B-vitaminen. B1 en B12 zijn goed voor het geheugen. Vitamine B2 helpt bij de opbouw van zenuwcellen. Zenuwcellen geven prikkels door van en naar de hersenen. B6 is goed voor de zenuw- en hersenfuncties die betrokken zijn bij het redenatievermogen. B3 draagt bij aan het leervermogen en B11 (foliumzuur) helpt om minder stressgevoelig te zijn.


Lees ook:

Mannen kunnen problemen krijgen met plassen, vooral als ze ouder zijn. Veel mannen weten niet waar hun prostaat zit en wat de functie ervan is. Daarom geeft gezondNU een snelcursus prostaat. Lees meer

De spiermassa wordt minder naarmate je ouder wordt. Kun je dit voorkomen en hoe speelt voeding hierbij een rol? Lees meer

Een gezond voedingspatroon met veel fruit, groenten en vis lijkt er voor te zorgen dat vrouwen minder rimpels in het gezicht ontwikkelen. Hoe werkt de invloed van gezonde voeding op het tegengaan van rimpels? Lees meer

Geef een reactie op: 9 tips om aan jouw mentale gezondheid te werken

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Op deze website gebruikt Flinndal cookies en vergelijkbare technieken om de website goed te kunnen laten werken, voor advertentiedoeleinden en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring