Kom jij vitaminen tekort?

Al jaren geeft de Nederlandse Gezondheidsraad aan dat het belangrijk is om twee ons groente en twee stuks fruit per dag te eten. Hierdoor krijgt je lichaam de juiste hoeveelheid vitaminen en mineralen binnen die het nodig heeft.

Helaas blijkt uit de laatste voedselconsumptiepeiling van het RIVM dat slechts 1 tot 14% van de Nederlandse bevolking de aanbeveling voor groente haalt (afhankelijk van de leeftijdsgroep)1. En maar 3 tot 26% van de Nederlanders haalt de aanbeveling voor fruit 1 Kortom,3 op de 4 Nederlanders eet te weinig groenten of fruit. Hoe komt dit?


Breed assortiment


Gezond eten lukt niet altijd

Het kan natuurlijk een keer voorkomen dat we iets minder gezond eten. We zijn druk of moe en een gezonde maaltijd schiet er dan soms bij in. Het is dan simpelweg makkelijker om een kant en klare maaltijd uit de supermarkt te kiezen of iets af te halen. Als je dit te vaak doet, kan er een tekort aan voedingsstoffen ontstaan.

Variatie is belangrijk

De Nederlandse Gezondheidsraad geeft ook aan dat gevarieerd eten belangrijk is. Dit komt doordat de verschillende groenten en fruit ook verschillende soorten vitaminen en mineralen bevatten. Door gevarieerd te eten, krijg je de juiste hoeveelheid vitaminen en mineralen binnen. Variatie is dus wat groente en fruit zo gezond maakt.

Inge voedingsdeskundige Flinndal

Gratis verzending

Onze voedingssupplementen zitten in zakjes, zodat je bestelling door de brievenbus past. Je hoeft er dus niet voor thuis te blijven! Ook is verzenden en retourneren gratis en zit onze Klantenservice altijd voor je klaar. 

Een vitaminetekort

De belangrijkste oorzaak van een vitaminetekort is het eten van voeding waarin weinig vitaminen zitten. Bijvoorbeeld fastfood of kant-en-klare maaltijden. Een vitaminetekort kan ook een andere reden hebben zoals roken (risico op een tekort aan vitamine C), het drinken van alcohol (risico op tekort aan vitamine A en B12) of medicijngebrek. Over het algemeen lopen we het snelst risico op een tekort aan vitamine C (te weinig groente of fruit), D (te weinig zonlicht) of vitamine B12 (ouderdom of vegetariërs). Kijk voor meer uitleg hierover bij de juiste vitamine in het menu hieronder

Wat kun je doen aan een vitaminetekort?

Wanneer je een vitaminetekort hebt is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Daarnaast kan je ervoor kiezen om je dagelijkse voeding (tijdelijk) aan te vullen met een voedingssupplement van Flinndal. Zo weet je zeker dat je naast je dagelijkse voeding voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, maar ook weer niet teveel. Een verantwoorde keuze dus! Bovendien maken wij zoveel mogelijk gebruik van natuurlijke ingrediënten die goed worden opgenomen door het lichaam.



Symptomen van een vitaminetekort

Je kunt een vitaminetekort hebben zonder het zelf te merken. Bij een vitaminetekort treden er namelijk 'vage symptomen' op zoals slechte concentratie, vermoeidheid, slapeloosheid en lusteloosheid. Deze symptomen kunnen ook optreden als er iets anders aan de hand is zoals een bepaalde aandoening of een periode van stress. Hierdoor wordt een vitaminetekort niet snel opgemerkt.

Vermoed je een vitaminetekort? Dan kan een bloedtest bij de huisarts altijd uitsluitsel geven.

Informatie per vitamine

Hieronder vind je de symptomen per vitamine in één overzicht. Selecteer de vitamine waarover je meer informatie wilt.

Vitamine A

Wanneer je een tekort hebt aan vitamine A kan dit zich uiten in een droge huid of dof haar. Ook een verminderde weerstand kan komen door een tekort aan vitamine A.
Vitamine A zit bijvoorbeeld in een gekookt ei, kaas, wortelen, spinazie en broccoli.

Vitamine B1 en B2

Een tekort aan vitamine B1 kan ervoor zorgen dat je problemen krijgt met je geheugen of problemen met de concentratie. Ook een verminderde eetlust of gewichtsverlies kan duiden op een tekort aan vitamine B1. Vitamine B1 vind je in aardappelen, zilvervliesrijst, varkensfilet en volkorenbrood.

Door een tekort aan vitamine B2 kan je kloofjes krijgen in je lippen of last krijgen van een schilferige huid. Ook kan vermoeidheid een teken zijn van een tekort aan deze vitamine. Vitamine B2 vind je noten, brocolli, gekookt ei of halfvolle melk.

Vitamine B3 en B5

Een tekort aan vitamine B3 of B5 komt niet heel vaak voor. Wanneer er toch een tekort ontstaat aan vitamine B3, dan kan je dit merken door problemen met je huid of vermoeidheidsklachten. Vitamine B3 vind je in noten, appel, gehaktbal of pangafilet.

Een vitamine B5 tekort komt alleen voor bij zware ondervoeding. Vitamine B5 vind je in aardappelen, yoghurt, sperziebonen en rundvlees.

Vitamine B6 en B8

Een tekort aan vitamine B6 kan tot verschillende klachten leiden, zoals depressie, vermoeidheid of ontsteking van de huid of tong. Vitamine B6 vind je in bananen, muesli en bruine bonen.

Een tekort aan vitamine B8 komt bijna niet voor omdat deze vitamine in veel voedingsmiddelen voorkomt. Een tekort aan deze vitamine kan je merken door bloedarmoede, spierpijn, depressie of vermoeidheid. Vitamine B8 vind je onder andere in eieren, noten, pinda's, sojaproducten en muesli.

Vitamine B11 en B12

Een tekort aan vitamine B11 kan leiden tot bloedarmoede, vermoeidheid of gewichtsverlies. Vitamine B11 vind je in boerenkool, spinazie, broccoli en halfvolle melk.

Een tekort aan vitamine B12 komt veel voor bij ouderen (+/- 60 jaar) en mensen die weinig of weinig vlees eten. Een tekort kan worden opgemerkt door vermoeidheid of weinig eetlust. Vitamine B12 vind je alleen in dierlijke producten zoals zuivel, vlees en eieren.

Vitamine C en D

Een tekort aan vitamine C kan je merken aan een slechte weerstand, bloedend tandvlees of vermoeidheid. Vitamine C vind je in rode paprika, aardbeien, sinaasappels en kiwi's.

Een vitamine D tekort kan bij kinderen leiden tot de Engelse ziekte. Bij volwassenen kan een tekort aan vitamine D zorgen voor botontkalking of spierkrampen. Vitamine D halen we vooral uit zonlicht, maar zit ook in zalm of een gekookt ei.

Vitamine E en K

Een tekort aan vitamine E komt bijna niet voor. Wanneer er toch sprake is van een tekort kan dit zorgen voor bloedarmoede of schade aan de hersenen. Vitamine E vind je zonnebloemolie, broccoli, rode paprika of pindakaas

Een tekort aan vitamine K kan zorgen voor een vertraagde bloedstolling. Vitamine K vind je bijvoorbeeld in boerenkool, spinazie en aardappelen.

1 van Rossum CTM, Fransen HP, et al (2011); Dutch National Food Consumption Survey 2007-2010: Diet of children and adults aged 7 to 69 years


Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.