Zoutgehalte daalt slechts met 11%


Voedingsstoffen botten

Zout is een echte smaakmaker en wordt daarom maar wat graag toegevoegd aan voedingsmiddelen. Dit zorgt ervoor dat we dagelijks ongemerkt te veel zout binnen te krijgen, wat onze bloeddruk kan verhogen. Daarom heeft het Ministerie van VWS besloten dat het gehalte aan zout omlaag moet. Dit gaat helaas nog niet volgens plan. Hoe komt dit en wat kun je zelf doen om minder zout binnen te krijgen?


Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zout

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid is 6 gram zout per dag. Vrouwen krijgen gemiddeld 7,5 gram zout per dag binnen en mannen zelfs 10 gram per dag. Dit is dus teveel. Het doel is om uiterlijk in 2020 een maximaal gehalte van 6 gram per dag te bereiken volgens de Richtlijnen goede voeding. Hiervoor is een daling in het zoutgehalte van 30% nodig. Uit een evaluatie blijkt dat het zoutgehalte in producten tot nu toe slechts met 11% daalt. Er is dus nog veel werk te doen om dit doel te behalen. Het zoutgehalte is het meest gedaald in de productgroepen (groente)conserven (-34%), kaas (-27%), kant-en-klaarmaaltijden (-24%) en brood (-16%). Bij sauzen geldt juiste en toename van 8% zout.


Zout in voedingsmiddelen

80% van het zout dat we binnenkrijgen is verwerkt in voedingsmiddelen, 20% voegen we zelf nog toe tijdens het koken of aan tafel. De afgelopen jaren zijn fabrikanten al bezig geweest om het zoutgehalte in producten te verlagen. Er zijn nog wel grote verschillen in zoutgehalte te zien tussen de verschillende merken. De meeste producten die veel zout bevatten zijn snacks, sauzen, vleeswaren en kant-en-klaarmaaltijden. Het zout wordt toegevoegd zodat het product meer smaak krijgt en wij het lekkerder vinden. Door zelf een tijdje minder zout te gebruiken tijdens het koken of aan tafel, wen je hier snel aan en is een hoog gehalte aan zout niet meer nodig om een product lekker te vinden. Geef dit een maand de tijd en laat je verrassen door het resultaat.


Wat kun je zelf doen?

Door zoveel mogelijk zelf te koken en producten met een hoog zoutgehalte links te laten liggen in de supermarkt, doe je zelf al veel aan jouw zoutinname. Ook als je volgens de Schijf van Vijf eet blijf je gemiddeld onder de 6 gram zout per dag. Het zoutgehalte bij veel producten die in dit bekende schijfje staan, zoals brood of kaas, daalt het sterkst.

Je kunt de hoeveelheid zout die je dagelijks binnenkrijgt verminderen door:

  • Geen extra zout aan eten toe te voegen
  • Kruiden te gebruiken om het eten op smaak te brengen zoals paprikapoeder
  • Niet te veel zoute versnaperingen te eten zoals chips en nootjes
  • Geen kant-en-klaarmaaltijden te kopen
  • Zoveel mogelijk zelf te koken en niet met pakjes en zakjes
  • Geen soep uit blik of zak te eten, maar zelf vers te maken

Check het zoutgehalte in producten

Wil je weten hoeveel zout er in producten zit, kijk dan op het etiket. Je kunt het zoutgehalte van bepaalde producten ook vinden en met elkaar vergelijken via de zoutwijzer van de Hartstichting. Zo zit er in een frikandel bijvoorbeeld 1,35 gram zout, in een gekookt ei slechts 0,19 gram en in een groentespies 0,05 gram.


Test hoeveel zout jij dagelijks binnenkrijgt

Om ons bewust te maken van onze zoutinname heeft de Nierstichting een Zoutmeter ontwikkeld. Hiermee kun je invullen welke producten je voornamelijk eet en kun je zien hoeveel zout je ongeveer binnenkrijgt.

Naar de test >>


Lees ook:

Met dit koude weer kun je iedereen wel blij maken met een kopje warme soep. En wat is er lekkerder dan een pan zelfgemaakte soep? Wij helpen je op weg met recepten van 4 simpele en lekkere wintersoepen. Lees meer

Het is een actueel topic; het wel of niet eten van vlees. Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) roept op dat we minder vlees en andere dierlijke producten zoals melk en kaas moeten gaan eten. Lees meer

Bij ons op kantoor wordt dan ook geregeld een avocado gegeten tijdens de lunch, maar de vraag die ons en meer mensen bezighoudt is of het eten van avocado je dik maakt. Wij geven in dit blog antwoord op deze vraag. Lees meer

Geef een reactie op: Zoutgehalte daalt slechts met 11%

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

04 april 2018 door: kees van den Hoek
het is maar de vraag of minder zout eten wel zo gezond is... Waarschijnlijk is het beter minder natriumzout in de voeding te hebben en die vervangen door andere zouten zoals in keltisch zeezout en in Himalaya zout . Het gaat ook om de balans in het lichaam van verschillende benodigde mineralen.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.