Zo houd je voornemens omtrent afvallen vol

dieetpsycholoog afvallen voornemens

Het nieuwe jaar is begonnen! Voor veel mensen hét moment om te starten met goede voornemens. De meeste goede voornemens hebben te maken met leefstijl, zoals meer sporten en gezonder eten om de kilo’s kwijt te raken die we in 2015 hebben aangegeten. Goede voornemens maken we elk jaar weer, maar waarom is het toch zo moeilijk om goede voornemens vol te houden? 95% van de goede voornemens die te maken hebben met afvallen, zijn na enkele maanden of zelfs weken weer verdwenen. Mensen vallen snel weer terug in hun oude gewoonten. Hoe kun jij ervoor zorgen dat je jouw goede voornemens kunt halen?

Wees realistisch en focus op gedrag

Allereerst is het belangrijk om realistische doelen te stellen. Je bent de kilo’s die je kwijt wilt niet in een maand aangekomen, dus verwacht ook niet dat deze in een maand verdwenen zijn. Daarnaast heb je slechts indirect invloed op de cijfers op je weegschaal. Op je gedrag heb je wel directe invloed. En je kunt jouw gewicht beïnvloeden door je gedrag. Probeer je dus ook vooral op je gedrag te focussen. Maak doelen over je gedrag en niet de kilo’s. Als je de doelen bereikt op gedragsniveau zul je vanzelf de cijfers op de weegschaal zien dalen.

De meeste mensen weten het wel, om blijvend af te vallen is het belangrijk om:

1.  gezonde keuzes te maken

2.  6 keer per dag te eten (3 hoofdmaaltijden en 3 gezonde tussendoortjes)

3.  voldoende te bewegen (5 keer per week een half uur beweging)

Dit is geen verrassing. Voor veel mensen is ook wel duidelijk wat er moet gebeuren om af te vallen maar lukt het gewoon niet in de praktijk. Dat is voornamelijk omdat de doelen en voornemens niet altijd even goed zijn doordacht. Afvallen is niet zo maar iets, het kost veel tijd en energie.

Voorbereid afvallen

Om het deze keer een succes te laten worden is goede voorbereiding belangrijk. Ga eens bij jezelf na wat het oude gedrag jou opleverde (behalve de extra kilo’s).  Misschien was het vertrouwd, lekker en gemakkelijk. Realiseer je goed dat het nieuwe gedrag - wat je nodig hebt om af te vallen - ook veel nadelen heeft. Je moet meer plannen, je mag niet alles altijd eten wat je wilt en je moet bewegen terwijl je soms toch echt liever wilt relaxen op de bank. Als je deze verandering echt over hebt om af te vallen dan kun je de volgende stap zetten.

Maak concrete doelen

Realistische doelen maken waar je invloed op hebt, dat is de truc. Twee kilo per week afvallen is niet realistisch, ook heb je er niet direct invloed op. Een betere manier van een doel stellen is om te bedenken wat je nodig hebt om de kilo’s kwijt te raken. Dat is meestal meer beweging of gezondere voeding.

Uitgaande van de bovengenoemde 3 punten zou een voornemen dus kunnen zijn om deze week elke dag drie gezonde tussendoortjes nemen. Probeer dan ook alvast de tussendoortjes op vaste tijden in te plannen. Als jouw doel heel concreet is heb je namelijk minder de mogelijkheid er onderuit te komen. Kun je dit een week volhouden? Dan ga je het een maand proberen. Na een tijdje zit het in je patroon. Hetzelfde geldt voor het bewegen. Stel niet slechts een doel zoals meer bewegen. Maar maak het concreet. Wat wil je doen m.b.t. beweging, hoe vaak, wanneer en hoe lang wil je dit doen de komende weken.

Krijg weer controle over je gedrag waardoor je weer controle krijgt over je gewicht. Voorbereiding is toch echt het halve werk.


Dieetpsycholoog InControlWie ben ik?

Mijn naam is Semira Dridi, ik ben sinds 2009 actief als dieetpsycholoog bij een obesitas kliniek en heb daarnaast mijn eigen praktijk voor dieetpsychologie. InControl Dieetpsycholoog

dieetpsycholoog-incontrol-afvallen-psychologie


Lees ook:

Dieetpsycholoog Heleen Ligtelijn legt in gezondNU 8 uit waarom die ruzie tussen onszelf en de weegschaal zo hoog oploopt. Lees meer

Overgewicht is meestal een combinatie van factoren. In de psychologie wordt onderscheid gemaakt tussen drie verschillende eetgedragingen. Welke past bij jou? Lees meer

Wat zijn koolhydraten en waarom heb je ze nodig? Je hoort er veel over, vooral als je wilt afvallen. Maar waar zitten ze in en welke functie hebben ze? Lees meer

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.