Terug naar overzicht

Zo bouw je sterke botten!

Zo bouw je sterke botten!
Lisa
25-9-2019
0 Reacties

Zo bouw je sterke botten!

Gezonde en sterke botten, echt de moeite waard om aan te werken. Het zorgt voor kracht, stabiliteit en vermindert de kans op blessures bij het sporten. Ook botten hebben gezonde voeding nodig. Voed je botten dus!


Botweefsel is net zo levend en actief als alle andere weefsels in je lichaam. Het kan sterker en weer zwakker worden en dat hangt af van de hoeveelheid mineralen zoals calcium en fosfaat die in het bot terecht komen. Hoe sterk je botten zijn, is voor ongeveer 60 procent genetisch bepaald. Maar je leefstijl bepaalt de rest: activiteit en voeding. Vooral training is belangrijk. Botten worden sterk van activiteiten met belasting, dat betekent dat je een vorm van beweging kiest waarbij je lichaamsgewicht “drukt” op de botten. Bijvoorbeeld wandelen, joggen of tennissen. Bij fietsen of zwemmen wordt je lichaam gedragen door de fiets of het water, waardoor je botten minder worden uitgedaagd.


Calcium

Naast training is de juiste voeding nodig voor sterke botten. De belangrijkste bouwstof daarbij is het mineraal calcium. Dat komt van nature vooral voor in zuivelproducten, zoals melk, yoghurt, kwark en kaas. Het Voedingscentrum adviseert daarom om dagelijks 2-3 porties zuivel en 40 gram kaas te eten. Zonder zuivel is het moeilijk om de dagelijkse aanbeveling van 1000-1200 mg calcium voor volwassenen binnen te krijgen. Lukt het niet? Zoek dan naar andere oplossingen, zoals producten die zijn verrijkt met calcium. Of eet regelmatig noten en donkergroene groenten, al bevatten die producten in verhouding veel minder calcium dan zuivel.


Vitamine D

De tweede belangrijke voedingsstof voor sterke botten is vitamine D. Want je kunt nog zoveel liters melk drinken, zonder vitamine D kan de calcium uit die melk niet in je botten terecht komen. Je huid kan zelf vitamine D maken, onder invloed van zonlicht. Dit werkt in Nederland alleen in de maanden april tot oktober, als de zon hier krachtig genoeg is. De Gezondheidsraad adviseert veel groepen in de samenleving extra vitamine D te slikken. Dat zijn baby’s en jonge kinderen tot en met 4 jaar, zwangere vrouwen, ouderen (vrouwen vanaf 50 jaar, mannen vanaf 70 jaar) en mensen met een getinte huid. Natuurlijke bronnen van vitamine D in je voeding zijn eidooiers, lever en vette vis. Aan margarine is extra vitamine D toegevoegd.


Magnesium

Ook het mineraal magnesium is betrokken bij de opbouw van botweefsel. Het helpt bij de regulatie van de hoeveelheid calcium in je bloed (en het is trouwens ook belangrijk voor een goede werking van de spieren). Magnesium komt in heel veel producten voor, bijvoorbeeld in volkoren pasta, sesamzaad, banaan, spinazie, peulvruchten en extra pure chocolade.


Flinndal producten voor botten & gewrichten


Vitamine K2

Het vrij onbekende vitamine K2 ondersteunt gezonde botten. Dit vitamine zit bijvoorbeeld in eieren, kaas, yoghurt en gefermenteerde sojaproducten (tempeh, misoen natto).


Piekmassa

Tijdens de groei neemt de botmassa toe, en de hoeveelheid botmassa blijft toenemen tot ongeveer je dertigste levensjaar. Dan is de botmassa op z’n grootst, en dit wordt ook wel piekbotmassa genoemd. Zorg dat die massa zo groot mogelijk is! Want na je dertigste verjaardag neemt de botmassa langzaam maar zeker af. Bij vrouwen verloopt dit proces na de overgang sneller. Voor hen een extra reden om hun botten goed te voeden en te trainen!


Flinndal producten voor botten:

  • Flinndal Calcium Magnesium: voor behoud van sterke botten en tanden, goed voor de werking van de spieren en van belang voor het zenuwstelsel. Bevat calcium magnesium, vitamine D, vitamine K en vitamine B12.
  • Flinndal vitamine D: voor botten en spieren. In een krachtige dosering van 10 mcg (400 IE).
  • Flinndal Vitamine D Forte: met een extra krachtige dosering van 20 mcg (800 IE).
  • Flinndal vitamine K2: ondersteunt de botten en van belang voor de bloedstolling. Met vitamine D3 (10 mcg).


Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{ product.name }}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Vitaminen om je weerstand te ondersteunen

Voedingssupplementen en vitaminen kunnen ondersteuning bieden bij het verhogen van de weerstand. Bekijk onze selectie aan producten om je weerstand te ondersteunen.

Lees meer Lees meer

Zo verhoog je jouw weerstand

Wil jij je weerstand verhogen of op peil houden? Wij vertellen jou op welke 5 gebieden er winst te behalen valt!

Lees meer Lees meer

Sport jezelf relaxed en gelukkig

Sporten is goed voor je spieren, je botten en het in balans houden van je gewicht. Tel daarbij op dat sport je gelukkiger en minder gestrest maakt en er is geen énkel excuus meer om niet regelmatig aan de bak te gaan!

Lees meer Lees meer

Geef je reactie op:

"Zo bouw je sterke botten!"
Deze naam wordt op onze site getoond bij de opmerking of vraag
E-mailadres wordt niet getoond bij de opmerking of vraag
Je krijgt uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

Reacties

Dit blogartikel heeft nog geen reacties