Wat is functionele voeding?


Functionele voeding

In de supermarkt vind je steeds vaker producten die een specifieke functie hebben. Denk aan boter dat helpt om het cholesterol te verlagen of producten met een goede werking voor de darmen, zoals brood met toegevoegde vezels. Aan deze producten is dus iets ‘extra’s’ toegevoegd. Zijn deze producten een goede keuze?


Wat is functionele voeding?

Er bestaat volgens het Voedingscentrum nog geen officiële definitie voor een functioneel voedingsmiddel. Een veelgebruikte beschrijving is: ‘Er is sprake van een functioneel voedingsmiddel als op wetenschappelijke verantwoorde wijze is aangetoond dat zo’n product een gunstig effect heeft op een of meer doelfuncties in het lichaam, te onderscheiden van ‘normale’ voedingseffecten, van belang voor het verbeteren van de gezondheidstoestand (welbevinden) en/of vermindering van het risico op ziekte’. Een hele mond vol dus. Voorbeelden zijn melk waarin extra calcium is toegevoegd door sterke botten of margarine met fytosterolen ter verlaging van het cholesterolgehalte. Ook producten met daaraan toegevoegde bacteriën (probiotica) vallen onder functionele voeding.


Sterke toename

De laatste tijd worden er steeds meer producten ontwikkeld die een specifieke functie hebben. Denk aan producten voor een hoge bloeddruk of overgewicht. De claims die op de verpakkingen staan, moeten voldoen aan de Europese claimsverordering. Fabrikanten mogen alleen claims gebruiken die op een door de Europese Unie goedgekeurde lijst staan. Niet elke fabrikant mag dus zeggen dat zijn boter goed is voor het verlagen van het cholesterol.


Hoe zit het met voedingssupplementen?

Voedingssupplementen hebben meestal ook een specifieke functie. Zo zijn de omega 3 vetzuren EPA en DHA goed voor het hart, gezichtsvermogen en hersenen (vanaf 250 mg per dag), is vitamine C goed voor de weerstand en kan curcumine helpen voor soepele gewrichten. Toch vallen deze producten niet onder functionele voeding. Voedingssupplementen zijn namelijk bedoeld als aanvulling op de gezonde voeding en niet als vervanging. Ook zijn het geen voedingsmiddelen waaraan iets extra’s is toegevoegd.


Wie heeft baat bij functionele voeding?

Wanneer je gezond en gevarieerd eet (volgens de Schijf van Vijf) heb je niet of nauwelijks baat bij functionele voeding. Het is dan dus niet nodig om deze producten te kopen, maar het kan ook geen kwaad. Als je specifieke klachten ervaart zoals problemen met de stoelgang, kun je samen met een arts of diëtist bepalen of functionele voeding jou kan helpen. Kies je ervoor om functionele voeding te nemen, houd je dan aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid en ga niet zomaar verschillende producten met dezelfde werkzame stof combineren. Hierdoor kan je alsnog teveel binnenkrijgen, en meer is niet altijd beter in dit geval.



Lees ook:

roomboter of margarine. Wat eet je. Voor velen is het een kwestie van smaak. Maar er zit wel degelijk verschil tussen roomboter en margarine. Lees meer

Plantensterolen helpen je cholesterolgehalte te verlagen. Plantensterolen zijn plantaardige, vetachtige stoffen uit bijvoorbeeld noten, soja en granen. Lees meer

Heb je van een arts te horen gekregen dat je cholesterolwaarden verhoogd zijn? Door informatie te lezen over cholesterol, begrijp je vaak beter wat dit stofje precies in ons lichaam doet en waarom een te hoog cholesterolgehalte een negatieve invloed heeft op de gezondheid. Lees meer

Geef een reactie op: Wat is functionele voeding?

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.