Waarom jij wekelijks peulvruchten moet eten


blog_bonen_3ed8eb58.jp?width=400

De peulvrucht is gezond. Daarom heeft de peulvrucht het afgelopen jaar veel aandacht gekregen. Zo werd in 2016 het Internationale Jaar van de Boon gelanceerd en in maar liefst 32 landen was de boon als lekker en gezond voedingsmiddel op de markt gezet door Nationale Bonencomités. Dit heeft ervoor gezorgd dat de consumptie van peulvruchten is gegroeid, maar ook in 2017 is het belangrijk om de boon extra aandacht te blijven geven.


Wat maakt de peulvrucht zo gezond en welke peulvruchten eet de Nederlander vooral?


Wat zijn peulvruchten?

Peulvruchten is een verzamelnaam voor zaden uit de peulen van de zogenaamde vlinderbloemige plant. Deze peulen bestaan uit 2 vruchtbladen, waarin zaden groeien en die openspringen als ze rijp zijn. Je hebt ze in allerlei vormen, kleuren en smaken. Voorbeelden zijn bruine bonen, kapucijners, limabonen, spliterwten, kikkererwten, soja of linzen.

Er is ook een groep ‘groene peulvruchten’ zoals sperziebonen, snijbonen, doperwten, peultjes, sugarsnaps en kouseband, maar deze worden door het Voedingscentrum gerekend tot de groente, omdat ze daar qua gezondheidseffecten het meest op lijken.


Bron van eiwitten

Peulvruchten bevatten veel eiwitten en vind je daarom in het vak met zuivel, ei, vlees en vis in de Nieuwe Schijf van Vijf. Ze zijn een goede vleesvervanger en bevatten weinig calorieën. Naast eiwitten bevatten ze ook veel vezels en zijn ze een bron van B-vitaminen, ijzer, calcium, molybdeen en fosfor. Ook is van peulvruchten bekend dat ze het ‘slechte’ cholesterol LDL kunnen verlagen. Het advies vanuit de Gezondheidsraad en de Schijf van Vijf is om elke week peulvruchten op het menu te zetten. Niet alleen vanwege de gezondheidsvoordelen, maar de peulvrucht heeft ook een lage milieubelasting. Ze passen perfect in het menu van de consument die bewust met voeding bezig is, minder vlees wil eten, maar wel wil variëren en genieten van een lekkere maaltijd.


Meest gegeten bonen in Nederland

Eigenlijk heeft niemand meer een excuus om geen bonen te eten. Er zijn namelijk meer dan 1000 soorten waarmee je eindeloos kunt variëren. Elke boon heeft zijn eigen kleur, smaak en bite en zit boordevol voedingsstoffen. Je kunt ze koud of warm eten, toevoegen aan een rijstmaaltijd, een salade of verwerken in een soep.

In Nederland staan de bruine bonen, witte bonen, witte bonen in tomatensaus, kidneybonen en kikkererwten in de top 5 meest gegeten bonen. Onder andere de borlotti bonen, zwarte bonen, kikkererwten en limabonen winnen terrein in de Nederlandse keuken. Ook linzen worden steeds populairder.


Uit de pot, blik of gedroogd?

Peulvruchten kun je onder andere uit blik, uit pot of gedroogd kopen. De meeste (gedroogde) peulvruchten kun je beter niet rauw eten, omdat ze van nature de gifstof lectine bevatten. Dit stofje vind je trouwens in alle planten en dieren, maar in hoge mate in noten en peulvruchten. Het kan de werking van onze darmen verstoren. Door peulvruchten goed te bereiden, zorg je ervoor dat de hoeveelheid lectine sterk verminderd wordt, een kleine hoeveelheid lectine kan namelijk geen kwaad. Bij gedroogde peulvruchten kun je dit doen door ze eerst even te weken en vervolgens minimaal 10 minuten te koken. Kijk daarom altijd goed op de verpakking voor de bereidingsmethode wanneer je gedroogde peulvruchten koopt.

De peulvruchten uit de diepvries, pot of blik zijn al verhit waardoor je ze eigenlijk meteen kunt gebruiken. Spoel ze wel eerst even af onder de kraan, voordat je ze toevoegt aan de maaltijd.

Lees meer over peulvruchten op de website van de Blije Boon.




Lees ook:

Een handje noten per dag is goed voor je gezondheid. Ze bevatten veel gezonde vetten, mineralen, antioxidanten, eiwitten en vitaminen. Hoewel alle noten gezond zijn, is de ene noot net iets gezonder dan de andere. Wij hebben een top 5 voor je samengesteld met de gezondste noten. Lees meer

Groenten zitten vol met verschillende voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen, waarvan een aantal ook als antioxidant actief zijn in het lichaam. Wat zijn antioxidanten, waarom zijn ze belangrijk en in welke 10 groenten vind je de meeste antioxidanten? Lees meer

Glutenvrij, koolhydraatarm en detoxen – dat waren de voedingstrends van 2016. Waren het hypes of blijvertjes? gezondNU zet de eettrends van 2017 op een rij. Lees meer

Geef een reactie op: Waarom jij wekelijks peulvruchten moet eten

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.