Waarom kilo's blijven plakken als je ouder wordt


Kilo's plakken

Veel mensen zullen herkennen dat naarmate je ouder wordt, de kilo’s makkelijker blijven plakken en afvallen lastiger wordt. Meestal begint dit rond je 30e en wordt het met de jaren ook steeds wat lastiger. Wat is de oorzaak van deze gewichtstoename en wat kun je zelf doen om slank en fit oud te worden? Eigenlijk is er niet 1 oorzaak te noemen, maar spelen verschillende factoren een rol. We zullen dit hieronder toelichten.


1. Westerse leefstijl

De Westerse leefstijl waarbij we ons voedsel in de supermarkt kopen en kunnen kiezen voor kant-en-klaarmaaltijden heeft ervoor gezorgd dat we weinig moeite doen om aan eten te komen. Waar we vroeger nog zelf voedsel verbouwden of moesten jagen om aan eten te komen, kunnen we nu het winkelmandje achter ons aan slepen in de supermarkt of zelfs de boodschappen laten bezorgen. Onze stofwisseling en hormoonhuishouding zijn eigenlijk niet echt mee veranderd en dus niet aangepast aan de nieuwe leefstijl vol met suikers en zout.


2. Hormonen

Naarmate we ouder worden verandert onze hormoonhuishouding. Bij vrouwen neemt het vrouwelijke hormoon oestrogeen vooral af tijdens de overgang en de meeste vrouwen ervaren ongemakken zoals opvliegers, een slechte nachtrust en gewichtstoename. Dit laatste komt doordat oestrogeen een rol speelt in de snelheid waarmee we ons voedsel verbranden. Hoe minder oestrogeen, hoe trager onze stofwisseling wordt en dus het lichaamsgewicht toeneemt. Daarnaast zorgt minder oestrogeen ook voor een verandering in de opslag van vet. Het gaat met name rond de buik zitten en minder op de billen en heupen, waardoor de buikomtrek kan toenemen.

Bij mannen neemt juist het hormoon testosteron af, waardoor het hormoon oestrogeen de kop op steekt. Hierdoor gaat ook bij mannen het vet meer op de buik zitten.


Onze aanbevelingen


3. Andere energiebehoefte

Vanaf je 45e heb je ongeveer 200 kcal per dag minder nodig om op hetzelfde gewicht te blijven. Je hebt dus minder voeding nodig per dag. Wanneer je blijft eten zoals altijd, kan je lichaam deze energie niet kwijt en wordt het opgeslagen en wordt je dikker.


4. Beweging

Vanaf ons 40e neemt de spiermassa geleidelijk af met ongeveer 2 kilo per 10 jaar. Spiermassa hebben we nodig voor het verbranden van vet. En doordat de spiermassa dus langzaam vermindert, kan het zijn dat je aankomt. Minder eten helpt dan niet of werkt zelfs averechts omdat je lichaam in de spaarstand gaat en nog minder snel calorieën verbrandt. Om je spiermassa te behouden is beweging belangrijk. Elke dag een half uur een stevige wandeling maken of een stuk fietsen kan helpen voor de stofwisseling. En door een paar keer per week krachttraining te doen, werk je aan de spiermassa en zorg je ervoor dat deze minder snel afneemt. Ook hierdoor blijft de stofwisseling hoger.


Slank ouder worden? Begin met kleine stapjes

Om slank ouder te worden is een combinatie tussen gezonde en gevarieerde voeding en beweging belangrijk. Eet vooral veel groenten en fruit en kies voor volkorenproducten en noten. Vezelrijke producten leiden sneller tot een verzadigingsgevoel, waardoor je minder gaat eten. Dat scheelt op termijn enkele kilo’s.

Mensen die met de jaren dikker worden, eten nét iets ongezonder dan wie slank blijft. Zo staan aardappelen en frietjes, gesuikerde frisdrank, geraffineerde suikers, wit brood, witte rijst en vleeswaren bij hen vaker op hun menu.

Het veranderen van je voedingspatroon begint met kleine stapjes. Begin bijvoorbeeld bij je ontbijt. Gebruik je veel zoet broodbeleg? Vervang dit dan voor magere kipfilet. Eet je veel aardappelen bij het avondeten? Vervang dit dan af en toe voor alternatieven zoals quinoa, volkorenpasta of zilvervliesrijst. En neem niet elke avond een toetje maar bijvoorbeeld alleen in het weekend. Door met kleine stapjes te beginnen kun je hier rustig aan wennen en dit steeds verder uitbreiden. Het veranderen van je leefstijl vergt veel geduld en doorzettingsvermogen, maar gaat je zeker helpen.

Lees meer over afvallen op onze themapagina.


Lees ook:

Dat bewegen belangrijk is weet iedereen. Maar weet je ook hoeveel je per dag beweegt? Om hier meer inzicht in te krijgen, gebruiken steeds meer mensen een wearable. Wat is het nut ervan? Lees meer

Het zomerseizoen komt er weer aan en dat betekent korte broeken, t-shirts en badkleding. Voor veel mensen is de lente dan ook de tijd van het jaar om te starten met afvallen om zo slank en fit de zomer in te gaan! Lees meer

De lente staat voor de deur. Ben jij van plan om dit jaar af te vallen zodat je zomerkleding weer perfect om je lichaam zit? Dan is Flinndal Groene Thee Extract een goede ondersteuning. Lees meer

Geef een reactie op: Waarom kilo's blijven plakken als je ouder wordt

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

07 juni 2018 door: Adri
Als je zeer weinig eet zeggen je hersenen: vasthouden....

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.