Vraag het de voedingsdeskundige. Deel 2

Vraag het de voedingsdeskundige - deel 2

Heb je eindelijk die extra kilo’s weggewerkt (of ben je in ieder geval goed op weg!), staat die periode van eten en feesten weer voor de deur…. Hoe zorg je ervoor dat je begin 2014 niet terug bent bij af?

Krijg je eters thuis?
Als je zelf verantwoordelijk bent voor het feestmaal, dan heb je in ieder geval de regie over wat er in huis komt. Ga op zoek naar slanke, feestelijke recepten. Serveer die smaakvolle, maar vaak o zo calorierijke sauzen apart en zet een heerlijke, gezonde salade op tafel.

Kies voor magere vleessoorten, zoals kip, tartaar, mager gehakt, mager varkensvlees, magere biefstuk of mager stoofvlees. Of ga voor een lekker stukje vis.

Laat hapjes rondgaan als je zelf in de keuken bezig bent. Zo kom je niet steeds in de verleiding om zelf ook wat te nemen. Drink voor het diner alleen water en begin pas aan een glaasje wijn als je aan tafel zit.

En vergeet vooral niet om overdag te eten zoals je dat normaal ook zou doen. Probeer niet “te sparen” zodat je ’s avonds wat meer kunt eten, want dat werkt averechts. Je zult tegen de avond veel meer trek krijgen dan normaal, waardoor je meer naar binnen krijgt dan je zou willen.

Uit eten?
Als je uitgenodigd bent bij vrienden of familie heb je natuurlijk geen controle over wat je voorgeschoteld krijgt. Probeer dan een keuze te maken uit de meest gezonde gerechten of vraag of je ergens een half puntje van mag proeven. Leg eventueel uit dat je niet te veel aan wilt komen. Familie of vrienden zullen dat begrijpen! Begin ook hier eerst met een glas water en neem pas aan tafel een glaasje wijn.

gezond afvallen beste tips

In een restaurant kun je kiezen voor een vegetarisch gerecht of een salade, of uit 2 voorgerechten waarvan je er 1 als hoofdgerecht nuttigt. De porties zijn dan wat kleiner, waardoor je jezelf minder snel voorbij eet. Vraag of eventuele sauzen apart geserveerd mogen worden.

Uitbuiken op het strand
Maak de volgende dag een lekker lange wandeling. Ga bijvoorbeeld lekker uitbuiken op het strand met de kinderen en zorg dat je even goed doorstapt om de hartslag iets omhoog te krijgen. Zo ben je al snel weer in balans.

En tot slot: geniet vooral van al het lekkers en de gezelligheid rondom Kerst!

Inge voedingsdeskundige Flinndal

Heb jij ook een vraag over voeding? Laat het me weten via voedingsdeskundige@flinndal.nl.

Online voedingsadvies van Flinndal

Wie ben ik?
Mijn naam is Inge Hendriks. Ik ben sinds 2007 werkzaam voor Flinndal. Voeding is mijn passie. Ik heb diverse opleidingen gevolgd op dit gebied. Naast mijn werk voor Flinndal heb ik mijn eigen website (www.leeffit.nl), voor online advies over gezonde voeding en leefstijl.


Lees ook:

Onze voedingsdeskundige geeft antwoord op vragen: hoeveel calorieën mag ik nou precies per dag binnenkrijgen? Lees meer

De laatste tijd val ik bij het kijken van programma’s als Tros Radar van de ene verbazing in de andere. Er lijkt een ware hetze gaande tegen voedingssupplementen. Ook de Consumentenbond en het Voedingscentrum doen een duit in het zakje. Lees meer

Zeker met de komst van Sinterklaas in het vooruitzicht is dit een actueel onderwerp: hoe gezond is chocola? Kun je zonder zorgen een paar letters soldaat maken, of is het toch zaak om voorzichtig te zijn? Lees meer

Geef een reactie op: Vraag het de voedingsdeskundige. Deel 2

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.