Voedingsstoffen bij het ouder worden

Voedingsstoffen bij het ouder worden

Als je ouder wordt verandert er van alles en wordt gezonde voeding en beweging steeds belangrijker. Je lichaam krijgt bijvoorbeeld meer behoefte aan bepaalde voedingsstoffen.

Stofwisseling wordt trager
Als je ouder wordt, wordt de stofwisseling trager. Als je een trage stofwisseling hebt, verbrand je minder energie en is de kans groot dat je in gewicht toeneemt. Toch kun je je stofwisseling op een makkelijke manier versnellen. Door te bewegen creëer je spiermassa en spieren verbranden meer energie dan vetweefsel. Zorg er dus voor dat je voldoende beweegt, ook als je ouder wordt. Je kunt bijvoorbeeld gaan zwemmen,fitnessen of joggen. Met deze sporten kun je gemakkelijk je eigen tempo aanhouden en ze uitoefenen wanneer je zelf wilt.

Vitamine D
Vitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden maar ook voor de opname van calcium. Op oudere leeftijd heb je extra behoefte aan vitamine D. Vrouwen vanaf 50 jaar wordt 10 mcg per dag geadviseerd en mensen vanaf 70 jaar hebben 20 mcg per dag nodig. Vitamine D maakt je huid aan door middel van de zon. Naarmate je ouder wordt, wordt de huid dunner en een dunnere huid neemt minder vitamine D op. Probeer voldoende van het zonnetje te genieten en maak tijd om af en toe een wandeling te maken. Zo blijven de spieren soepel en pak je toch nog de nodige zonnestralen. Als je niet veel buitenkomt kun je natuurlijk altijd kiezen voor een extra voedingssupplement met vitamine D als extra aanvulling op de voeding.

Omega 3
Omega 3 bevat onverzadigde vetzuren die bekend staan om goede vetten. Ze verlagen namelijk het slechte cholesterolgehalte in het bloed en zijn goed voor je hart, hersenen en ogen. De Gezondheidsraad adviseert daarom om twee keer per week vis te eten, waarvan minimaal één keer vette vis zoals paling, haring, makreel, sardines of zalm. Lukt dit niet dan kun je altijd Flinndal Omega-3 Forte gebruiken als extra aanvulling. Bij één capsule is het goed voor je hart, bij twee capsules is het ook goed voor de hersenen en ogen. De capsules hebben geen vieze nasmaak en zijn ook verkrijgbaar in een plantaardige variant speciaal voor vegetariërs.

Glucosamine
Zo rond je 40e kan het zijn dat je gewrichten niet meer zo soepel zijn als voorheen, opeens is er dat stramme gevoel. En naarmate je ouder wordt kan dat gevoel steeds erger worden. Je lichaam maakt dan namelijk minder glucosamine aan, waardoor dat gevoel kan ontstaan. Bewegen is goed voor de botaanmaak en zorgt voor stevige spieren. Zo krijg je minder last van je botten en spieren en blijf je soepel. Glucosamine vind je niet in voedingsmiddelen. Het wordt door het lichaam aangemaakt. Als je behoefte hebt aan extra glucosamine kun je een voedingssupplement gebruiken. Flinndal Glucosamine+ is gemaakt van de meest gunstige vorm glucosamine en is verrijkt met chondroïtine, MSM en vitamine C.

Cholesterol
Cholesterol is nodig in het lichaam, namelijk voor de aanmaak van vitamine D, gal en  de bouwstof voor de lichaamscellen. Het wordt door de lever aangemaakt en je krijgt ook wat cholesterol uit voeding binnen. Er zijn twee soorten cholesterol: het goede HDL-cholesterol en het slechte LDL-cholesterol. LDL-cholesterol blijft plakken aan de wanden van de bloedvaten. Hoe ouder je wordt, des te groter de kans op een verhoogd cholesterolgehalte. Een te hoog cholesterolgehalte ontstaat vaak door een ongezond eetpatroon of onvoldoende beweging. Eet daarom niet te veel producten met verzadigd vet zoals roomboter, margarine, melkproducten, koekjes, chips en snacks. Kies voor de varianten met onverzadigde vetten zoals olijfolie, halvarine, noten, granen of vis. In noten en granen zitten bijvoorbeeld plantensterolen, plantaardige, vetachtige stoffen. Ze verlagen de opname van cholesterol, ze vormen een soort barrière in de darmen waardoor er minder cholesterol opgenomen wordt in je bloed. Flinndal Cholesterol bevat precies 800 mg plantensterolen per tablet, uit soja. Dat is precies de hoeveelheid waarover de Europese Unie oordeelt dat het helpt voor het behoud van een goed cholesterolgehalte. En bij twee tabletten per dag verlaagt het zelfs het ‘slechte’ LDL cholesterolgehalte in je bloed.


Lees ook:

Wat doet calcium precies? Naast de bouwstof voor sterke botten is calcium ook van belang voor de bloedstolling en helpt het bij het aanspannen van spieren en het doorgeven van zenuwprikkels. Lees meer

Gevarieerd eten is belangrijk. Op die manier kom je aan voldoende voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. De schijf van vijf is daarbij een handig hulpmiddel. We leggen in het kort uit waar je op moet letten als je gezond wilt eten. Lees meer

Op het etiket moeten bepaalde gegevens staan over het product, zoals de fabrikant, houdbaarheidsdatum en de voedingswaarde. Wat is belangrijke informatie? Lees meer

Geef een reactie op: Voedingsstoffen bij het ouder worden

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.