Voeding tijdens zwangerschap

voeding tijdens zwangerschap

Juist als je zwanger bent is het heel belangrijk om goed op je voeding te letten, zodat je kindje alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt om zich goed te kunnen ontwikkelen.

Kies daarom voor lekker veel groenten en fruit en voor gezonde tussendoortjes, zoals een bakje yoghurt met muesli, of een paar gedroogde vruchten.

Wat mag je niet eten als je zwanger bent

Tijdens de zwangerschap mag je bepaalde producten niet eten of is het verstandig om er slechts kleine hoeveelheden van te nemen. Dat komt omdat deze producten bacteriën of schadelijke stoffen kunnen bevatten die de ontwikkeling van je kindje negatief zou kunnen beïnvloeden. We leggen hieronder uit welke producten je niet en juist wel mag hebben tijdens de zwangerschap.

  • Geen (half) rauwe vis of vlees(waren) zoals: filet american, carpaccio, rosbief, tartaar, rauwe tonijn
  • Geen rauwe eieren: rauwe eieren vind je vooral in zelfgemaakt ijs.
  • Geen roofvissen: voorbeelden van roofvissen zijn tonijn, zwaardvis of snoekbaars. Ook paling uit Nederlandse rivieren kun je beter niet eten. Kweekpaling daarentegen mag je wel gewoon eten.
  • Geen leverproducten: leverproducten zoals leverpastei of paté bevat veel vitamine A, eet het daarom niet of niet te veel.
  • Geen alcohol
  • Geen drop of te zout eten: hierdoor kun je vocht gaan vasthouden
  • Matig met cafeïne: houd het bij 1 kopje koffie per dag
  • Geen voorverpakte of vacuümverpakte producten

Wat mag je wel eten als je zwanger bent

Natuurlijk zijn er ook producten die een positieve invloed hebben op jou en je kindje tijdens de zwangerschap.

Vette vis

Vette vis bevat de visvetzuren EPA en DHA en dat zijn belangrijke stoffen voor de hersenen en netvlies van de baby. Eet dus een keer per week haring, zalm, ansjovis of sardientjes.

Vezelrijke voeding

Een veelvoorkomende zwangerschapskwaal is obstipatie ook wel verstopping genoemd. Dit komt met name door de hormonale veranderingen en minder lichaamsbeweging. Eet daarom voldoende vezels, die helpen dit te voorkomen. Vezels vind je in groente en fruit, graanproducten zoals zilvervliesrijst en volkoren pasta en peulvruchten zoals bonen en doperwten bevatten veel vezels.

Voldoende vitaminen en mineralen

Bij een gevarieerd eetpatroon krijg je dagelijks voldoende vitaminen binnen. Maar zwangere vrouwen hebben een hogere behoefte aan vitamine D en foliumzuur. Zo hebben zwangere vrouwen dagelijks 10 microgram extra vitamine D nodig om calcium uit voeding op te nemen. Maar ook foliumzuur is essentieel. Deze vitamine is belangrijk bij de ontwikkeling van het ongeboren kind.

Flinndal Multi Zwanger

Twijfel je of je voldoende vitaminen binnen krijgt, dan kun je altijd een voedingssupplement nemen ter ondersteuning die deze vitaminen bevatten. Flinndal Multi Zwanger is speciaal voor vrouwen met een kinderwens, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Met extra foliumzuur (400 mcg) en vitamine D (10 mcg) voor de groei van je kindje. Ook met het omega 3 vetzuur DHA, goed voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen van de baby*. Daarnaast bevat Flinndal Multi Zwanger ook o.a. vitamine C, selenium en zink voor de weerstand en calcium, magnesium, vitamine B1, B2, B3 en B5 ter ondersteuning van de energiehuishouding. 

* Bij een dagelijkse inname van 200 mg DHA in aanvulling op de ADH voor omega-3 vetzuren voor volwassenen (250 mg DHA en EPA).


Lees ook: Zwanger en vitaminen

Lees ook:

Goed nieuws! Je bent zwanger! Je lichaam ondergaat veranderingen en je moet niet alleen rekening houden met jezelf maar ook met je toekomstige kindje. Hoe zit het dan precies met de inname van vitaminen? Lees meer

Ben je zwanger? Dan herken je vast wel de trek in augurken met ijs of zoute haring met slagroom? Er zijn verschillende verklaringen voor dit fenomeen. Lees meer

Tijdens vakanties buitenshuis krijg je niet altijd voldoende vitaminen binnen. Lees meer

Geef een reactie op: Voeding tijdens zwangerschap

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.