Voeding en sport

sporten en voeding

Mag je wel of niet eten voor het sporten? Moeten dit koolhydraten zijn of juist niet? Lees alles over sporten en voeding.

Waarom eten voor het sporten?
Als je sport verbrandt je lichaam lichaam energie en die energie krijg je onder andere door het eten van koolhydraten. Koolhydraten worden in je lichaam namelijk opgeslagen als glucose en leveren energie.
Te veel glucose wordt opgeslagen als glycogeen en fungeert als een reserve.Tijdens het sporten wordt glycogeen als eerste snelle energiebron gebruikt. Je hebt van nature een bepaalde glycogeenvoorraad maar bij een intensieve training is het soms nodig om deze aan te vullen. Bij onvoldoende voorraad glycogeen schakelt het lichaam over op vetverbranding en dat zorgt voor mindere sportprestaties. Vetten leveren namelijk minder energie op dan glucose waardoor er dus minder gepresteerd wordt.

Ga niet sporten op een nuchtere maag
Als je niet eet voor het sporten daalt het glucosegehalte in je bloed en zal je lichaam sneller overgaan op vetverbranding. Daardoor heb je minder energie.

Hoeveel uur van te voren eten voor het sporten
Voeding met veel voedingsvezels of eiwitten en vetten verteren langzaam. Je kunt last krijgen van je maag als je gaat sporten voordat alles is verteerd. De reden hiervan is dat het verteren van voedsel vraagt om een continue aanvoer van zuurstof en bloed naar het maag-darmkanaal. Als je tijdens dit proces sport, vragen ook je spieren om bloed en zuurstof. Als deze twee processen elkaar in de weg zitten kunnen er maagklachten ontstaan.
Je zult hier dan ook eerder last van krijgen tijdens een intensieve training dan tijdens een matige training.
Over het algemeen geldt de regel om in de laatste 3 of 4 uur voor het sporten een maaltijd te nemen, met nog een lichte snack ongeveer 1 of 2 uur van te voren. Denk aan een stuk fruit, ontbijtgranen of yoghurt.

Wat kan je beter niet eten voor het sporten
Producten die lang in je maag blijven zitten, omdat ze langzaam verteren zijn vlees, aardappelen, pasta, ei en peulvruchten. Eet deze producten dus ruim voor het sporten of ga voor een lichte snack. Ook pittig eten en koolzuurhoudende dranken kunnen effect hebben op de maag en darmen tijdens het sporten.

Flinndal Sport & Spieren
Flinndal Sport & Spieren ondersteunt de energievoorziening in de spieren. Ook helpt het afvalstoffen af te voeren en spieren op te bouwen. Zo verbetert het uithoudingsvermogen en de fysieke prestatie. Zeker de moeite waard om te proberen als extra ondersteuning zoekt bij het sporten.


Lees ook:

Namens Flinndal heb ik op het CIOS een gastcollege gegeven over sportvoeding en supplementen aan drie verschillende groepen van ongeveer 60 leerlingen. Het CIOS in Haarlem is een sportopleiding op MBO-niveau waar studenten worden klaargestoomd om sportinstructeur te worden. Lees meer

Sporten als goed voornemen, je hoort het vaak. Maar heb je wel eens van deze sporten gehoord? Ga origineel sportief het nieuwe jaar in met deze sporttips. Lees meer

Koffie als positieve invloed op sportprestaties. Het is wellicht niet het eerste waar je aan denkt. Lees hier meer over de positieve invloed van koffie. Lees meer

Geef een reactie op: Voeding en sport

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.