Vitaminen tijdens vakantie

Vitaminen tijdens vakantie

Tijdens vakanties buitenshuis krijg je niet altijd voldoende vitaminen binnen. Het is lastig om goed en gevarieerd te eten, bijvoorbeeld tijdens het kamperen of omdat je wat vaker uit eten gaat. Vooral in restaurants bevatten maaltijden vaak veel vet en zout en juist weinig groenten.

Toch hoeft het niet per se moeilijk te zijn om voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen als je op vakantie bent. Enkele tips:

Fruit als nagerecht
Fruit is een makkelijke bron van vitaminen. In de Zuid Europese vakantielanden is fruit doorgaans goedkoop en van erg goede kwaliteit. Neem ook in een restaurant eens fruit als dessert in plaats van ijs. Zomerfruit, als aardbeien, frambozen, sinaasappel en zwarte bessen, zit vol vitamine C. Vitamine C is een antioxidant die vrije radicalen neutraliseert. Ook meloen, mango en bananen zitten boordevol gezonde vitaminen.

Groente uit blik of pot
Groente dat in blik of in een glazen pot wordt bewaard, wordt eerst geblancheerd. Het wordt korte tijd gekookt en daarna in koud water gelegd om het kookproces te onderbreken. Hierdoor zullen de groenten minder snel bederven.

Bestel in een restaurant eens een salade als hoofd,- of bijgerecht. Vooral in de zomer zijn de frisse salades erg populair.

salade-zomer_98e2f92b.jpgHoewel een aantal hittegevoelige vitaminen (vitamine B1, foliumzuur en vitamine C) deels verloren gaan tijdens het proces, is verwerkte groente nog altijd van een hoog vitaminegehalte. Groente uit een pot of blik hoeft minder lang te worden gekookt, waardoor bij de bereiding niet nog meer vitaminen verloren gaan.

In sommige gevallen is het zelfs beter om groente eerst te bereiden. Bètacaroteen uit worteltjes en spinazie wordt bijvoorbeeld een stuk beter opgenomen door het lichaam nadat het gekookt is. Hoe dit precies zit lees je in het artikel Rauwe of gekookte groente, wat is beter?

Sauzen
De saus bij de gerechten in een restaurant is regelmatig de dikmaker. Vraag daarom in het restaurant of deze apart geserveerd kan worden, zodat je die gedoseerd toe kunt voegen.

Alcohol
Wissel alcohol af met water. In alcoholische dranken zitten veel calorieën. Drink daarom rustig en drink geen alcohol als je erg veel dorst hebt maar lest de dorst eerst met water om vervolgens eventueel over te gaan op alcoholhoudende drank.

Natuurlijk kan een multivitaminentablet een goede aanvulling zijn als je toch niet zeker bent of je voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Het is wel belangrijk dat je dit niet gaat zien als compensatie voor ongezond eten of om groente en fruit te vervangen.


Lees ook:

Groente, moet je het rauw eten of kun je het beter koken? Wanneer gaan er voedingsstoffen verloren en op welke manieren zijn groenten nog meer te bereiden? Lees meer

Weet jij het verschil tussen verse groente en groente uit blik? Zijn groentes uit blik net zo gezond als verse groentes? Lees meer

Tomaten zijn een gezonde groente. Je kunt ze kopen maar ook zelf kweken! We leggen stap voor stap uit hoe je tomaten zelf kunt kweken. Lees meer

Geef een reactie op: Vitaminen tijdens vakantie

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies om het winkelen bij flinndal.nl gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.