Update 16: Plug Me In: Azië

Plugmein

Sinds 15 maart 2016 ben ik onderweg naar Australië in een elektrische auto. Ik reis zonder geld en ben geheel afhankelijk van de energie die mensen mij via de website plugmeinproject.com aanbieden. Daar kunnen mensen hun locatie selecteren en mij een maaltijd, slaapplek of stroom voor de auto aanbieden. Door deze mensen wordt ook de route bepaald. Ik reis van stopcontact naar stopcontact.

Tijdens de reis probeer ik zoveel mogelijk mensen te bezoeken die mij energie hebben aangeboden en hierdoor reis ik dus niet direct naar Australië. Het doel van de reis is om erachter te komen hoe duurzaamheid toegepast kan worden in het dagelijks leven. Daarom bezoek ik in alle landen die ik aandoe projecten die actief zijn op dit gebied. Voor Flinndal blog ik elke maand over de voortgang van de reis.

Strompelend richting Myanmar

Na een hoop gedoe en slapeloze nachten, omdat de auto kapot was in het noorden van India, kon de reis vervolgd worden. De auto reed weer en een race tegen de klok begon. Ik had 5 dagen om vanuit Guwahati Myanmar te bereiken, omdat de ingangsdatum vast stond. Twee keer eerder was die al uitgesteld en een derde keer zou flink wat geld gaan kosten. Wegen in India zijn slecht, maar het gedeelte waar ik nu door reed was dramatisch. Putten in de weg, geen weg, hordes koeien die de weg blokkeren en flinke regenbuien waardoor ik regelmatig met de blote voeten door plassen liep om te checken of het niet te diep was. Op de derde dag lag ik nog op schema maar door deze zware regenval en bergen kon ik vandaag onmogelijk de eindbestemming halen. Halverwege was de batterij al bijna op en was ik genoodzaakt te stoppen in Kohima. Laden zou 12 uur duren en ik wist dat ik Myanmar niet op tijd ging halen.

Indische behulpzaamheid

Ik moest overnachten in India. Gelukkig had ik wel binnen een paar minuten een slaapplek. Ongelofelijk hoe snel ik een netwerk heb opgebouwd in India en dat zegt ook wel veel over de mentaliteit van de Indiërs, super behulpzaam. Tijdens de issues in Guhawati kreeg ik veel hulp aangeboden, online en offline. Mensen stuurden technische tekeningen in over hoe de auto van de truck af te krijgen (zie vorig blog), locals gaven mij onderdak en hielpen met het zoeken naar een plek om de auto uit te laden. Veel van deze jongens bleven mij volgen en als ik ergens een slaapplek nodig had was dat zo geregeld.

Met een gids door Myanmar

De ingangsdatum voor Myanmar werd uitgesteld en een dag van te voren bereikte ik de Indische kant van de grens. Reizen door Myanmar is anders dan ik gewend ben. Het land is nog niet zo lang open voor toeristen. Een gids en official van de overheid reizen met je mee om je in de gaten te houden en moeten er permits worden aangevraagd. Ook is het niet mogelijk om bij locals te overnachten dus sliep ik dagelijks in hotels. Dit kost uiteraard wat en dat was de reden waarom ik drie maanden in Dubai heb gewerkt.

Wereld van verschil

Ook is alles veel beter geregeld in Myanmar dan in India. Het is schoon, auto’s rijden aan de juiste kant van de weg en het is een stuk groener dan in India. Locals even aardig, maar opvallend een stuk bescheidener dan aan de andere kant van de grens. De reis door Myanmar zou 11 dagen duren en highlights waren Pagan, Naypyidaw en Yangon. Pagan is de voormalige hoofdstad van het land en je vind hier meer dan 3.000 tempels, pagodas en stoepa’s. Naypyidaw is pas sinds 5 jaar de hoofdstad en voelt, ondanks dat het 9 keer de grootte van New York is, als een spookstad. Een snelweg van 20 banen breed die compleet verlaten is, leidt je naar het centrum van de stad waar overal gratis 4G wifi is, maar er loopt bijna niemand over straat.

Yangon is de grootste stad van het land en voelt ook echt als een Aziatische hotspot. Eten op straat en overal chaos.

Moderne boeren

In Yangon kwam ik een startup tegen met Nederlandse roots, Impact Terra. Zij bouwden een app gericht op boeren. Ruim 2 miljoen boeren gebruiken de app maandelijks om informatie te ontvangen over onder andere het weer, prijzen van producten en handige tips over irrigatie.

Road trip door Thailand

Na deze prachtdagen in Myanmar, zonder enige problemen, stak ik de grens over naar Thailand. Sinds maart dit jaar gelden daar dezelfde regels: een gids is verplicht, speciale permits zijn nodig en overnachten kan alleen in hotels. Gek maar het is niet anders. De route was zo gepland dat ik elke dag 200k kilometer rij (de maximale afstand die de auto op 1 accu kan afleggen). Daardoor stopten wij steeds in kleine dorpjes en met uitzondering van Bangkok bezocht ik geen bijzondere plekken. Inmiddels ben ik aangekomen in Maleisië. Over een paar dagen tik ik dag 500 aan en heb ik inmiddels 51.000 kilometer afgelegd en 28 landen gezien. Australië is niet meer ver weg en vanuit Kuala Lumpur ga ik op zoek naar een manier om de oversteek te maken. Daarover volgende maand meer.

Flinndal steunt het project Plug Me In

Wij vinden het initiatief van Wiebe mooi en we steunen het vooral omdat het aandacht vraagt voor duurzaamheid. Daarom hebben wij hem ook geholpen dit project te kunnen starten. Verder hebben wij hem een aantal van onze producten meegegeven, zodat hij voldoende energie heeft om fit zijn reis te maken. Dit zijn uiteraard producten uit de categorie 'energie', namelijk Flinndal Vitamine B-complex en Q10 Forte. Wil jij hem ook helpen? Kijk dan op www.plugmein.nl

Lees ook:

Wiebe van Plug Me In reist een jaar over de hele wereld om meer te weten te komen over duurzaamheid en hier uiteindelijk een documentaire over te maken. Flinndal is troste sponsor. Lees meer over zijn reis en duurzaamheid. Lees meer

Wiebe van Plug Me In reist een jaar over de hele wereld om meer te weten te komen over duurzaamheid en hier uiteindelijk een documentaire over te maken. Flinndal is troste sponsor. Lees meer over zijn reis en duurzaamheid in update 2. Lees meer

Wiebe van Plug Me In reist een jaar over de hele wereld om meer te weten te komen over duurzaamheid en hier uiteindelijk een documentaire over te maken. Flinndal is troste sponsor. Lees meer over zijn reis en duurzaamheid in update 3. Lees meer