Update 14 Plug Me In: Van Mumbai naar Calcutta

Update 14 Plug Me In: Van Mumbai naar Calcutta

Flinndal
17-5-2017
0 Reacties

Plugmein

Sinds 15 maart 2016 ben ik onderweg naar Australië in een elektrische auto. Ik reis zonder geld en ben geheel afhankelijk van de energie die mensen mij via de website plugmeinproject.com aanbieden. Daar kunnen mensen hun locatie selecteren en mij een maaltijd, slaapplek of stroom voor de auto aanbieden. Door deze mensen wordt ook de route bepaald. Ik reis van stopcontact naar stopcontact. 


Tijdens de reis probeer ik zoveel mogelijk mensen te bezoeken die mij energie hebben aangeboden en hierdoor reis ik dus niet direct naar Australië. Het doel van de reis is om erachter te komen hoe duurzaamheid toegepast kan worden in het dagelijks leven. Daarom bezoek ik in alle landen die ik aandoe projecten die actief zijn op dit gebied. Voor Flinndal blog ik elke maand over de voortgang van de reis.


E-mobility in Mumbai

In alle landen die ik bezoek, onderzoek ik hoe elektrisch rijden en duurzaamheid zich daar ontwikkelt. In India had ik al snel door dat ze hier mee bezig waren, toen er op de dag van aankomst een andere elektrische auto langs mij zoefde. Dat was de Mahindra E20, de enige EV die er op dit moment in India rondrijdt. Er zijn er zo’n 6000 geproduceerd en die vind je met name in Bangalore, Mumbai en Delhi. Daartussenin is het nog lastig om met je e-auto ergens te komen, maar daarover later meer.

In Mumbai zijn er meerdere organisaties bezig met het neerzetten van e-mobiliteit in het land. En tot mijn verbazing speelt het Nederlandse bedrijfsleven en de overheid daar een rol in. Asia Electric is een publiek-privaat bedrijf dat is voortgekomen door een samenwerking tussen de Nederlandse en Indiase overheid. Dit bedrijf is bezig met het aanleggen van laadinfrastructuur in het land en deelt ook kennis uit met India. 

ELMO is een lokale start-up dat in India het eerste volledige elektrisch transport bedrijf aan het neerzetten is. Met een vloot aan elektrische fietsen, scooters en bestelbusjes bezorgen zij goederen huis-aan-huis.


Road trip door India

emiraten_e242105d.png

Eindelijk was het dan zo ver: ik kon weer verder met de road trip. In de Emiraten had ik de auto natuurlijk wel gebruikt, maar meer voor woon-werk verkeer. Vanaf Mumbai is het volgende doel om Calcutta te bereiken, een trip van zo’n 2.200 kilometer en vooraf verwachtte ik dat dit het zwaarste deel van de reis zou worden. De Indiërs staan niet bekend om hun goede rijstijl. Over de staat van de wegen ben ik meerdere malen gewaarschuwd en zouden de kleinere dorpen regelmatig met stroomuitval te maken hebben.

Extra uitdaging was dat ik in de komende 2.200 kilometer niemand had weten te bereiken en geen gegarandeerde slaapplek had, extra avontuur dus. Pluspunt: voor het eerste keer deze reis had ik gezelschap mee. Prayag is een journalist en gaat een artikel schrijven voor een landelijk weekblad.


Survivallen

Alhoewel ik van te voren nog geen aanbiedingen had gehad voor een slaapplek, was onderdak vinden was gelukkig geen probleem. Op de eerste dag konden wij terecht bij een contact van iemand die ik had leren kennen in Mumbai en via dit contact konden we weer terecht bij iemand in het volgende dorp. Het kwam slechts twee keer voor dat we geen slaapplek konden vinden. De eerste keer was in Raipur, de enige stad op de route en omdat we al een tijdje onderweg waren hadden we wel behoefte aan een comfortabel bed. We klopten aan bij het Hyatt hotel en vroegen of zij ons konden helpen, na wat onderhandelen konden we overnachten in een van hun suites, mooi geregeld.


Range Excitement

De volgende dag moesten we weer survivallen, wat ik ook wel Range Excitement noem. Ik rij dan door totdat ik 20% batterij over heb, stop daar en maak een plan. Zo kwamen we nu bij 20% in Sambalpur uit, nog voordat we konden stoppen werden we ingehaald door een auto en gebaarde de bestuurder dat we moesten stoppen. Zijn zoon was fan van auto’s en wilde wat foto’s maken. Toen ik vertelde dat we opzoek waren naar een slaapplek antwoordde de beste man dat hij eigenaar is van twee hotels en we daar wel terecht konden! Helemaal mooi geregeld.

Al met al verliep de road trip soepeler dan verwacht. Rijden door India is fantastisch. Landschappen zijn prachtig, mensen zijn heel aardig en behulpzaam. Het is echt een andere wereld en de gebruiken en cultuur zijn hier totaal anders. Mooi is ook dat je niet van de weg af hoeft om wat van het leven op te pikken, alles gebeurt hier langs de kant van de weg. Even stoppen voor een attractie maakt mij dan ook gelijk een attractie, zeker in de kleine dorpen trekt mijn blauwe auto bekijks en als lange Nederlander moest ik vaak poseren voor een selfie.

Een aantal keer kwam het wel voor dat het elektriciteitsnetwerk in het dorp niet stabiel was en de auto niet kon laden. Dit bezorgde ons een slapeloze nacht omdat we in ploegdiensten gingen checken of de auto wel laadde. De volgende ochtend was de auto pas tot 21% geladen en moesten we een nachtje extra in het dorp blijven.


Eind goed, al…

Na 2 weken kwamen we in Calcutta aan, nam ik afscheid van Prayag en vetrok ik naar Bangladesh. Dacht ik net het zwaarste deel van de reis achter de rug te hebben, ging alles totaal mis. De auto werd in beslag genomen door de douane. In Aziatische landen heb je een Carnet de Passage nodig, wat een document is voor tijdelijke import van de auto. Op dit document stond vermeld dat dit verdrag ook door Bangladesh is ondertekend, maar klaarblijkelijk hadden ze onlangs besloten dit niet na te leven. Ik schoot flink in de stress, voor het eerst deze trip had ik het gevoel echt in de problemen te zitten.

De enige manier om het land binnen te komen is als iemand uit Bangladesh een bankgarantie afgeeft van 14.000 USD, wat een bizar bedrag is en ik niet eens durf te vragen hier. Ik pakte de bus naar de hoofdstad Dhaka om met instanties te praten, maar dat leverde niks op. Enige manier om de reis verder te zetten is om terug te gaan naar India en om Bangladesh heen te rijden. Dit levert flink wat extra tijd om en het risico dat ik vast kom te zitten in het regenseizoen maar een weg terug is er niet. Heb ik het gehaald? Lees dat volgende maand hier.

Bekijk een video van zijn avontuur bij de grens hier:



Flinndal steunt het project Plug Me In

Wij vinden het initiatief van Wiebe mooi en we steunen het vooral omdat het aandacht vraagt voor duurzaamheid. Daarom hebben wij hem ook geholpen dit project te kunnen starten. Verder hebben wij hem een aantal van onze producten meegegeven, zodat hij voldoende energie heeft om fit zijn reis te maken. Dit zijn uiteraard producten uit de categorie 'energie', namelijk Flinndal Vitamine B-complex en Q10 Forte. Wil jij hem ook helpen? Kijk dan op www.plugmein.nl


Aanbevolen producten

{% for product in products %}
{{product.name}}
{{product.name}}
{% for star in product.rating_stars %} {% if star == "full" %}
{% endif %} {% if star == "half" %}
{% endif %} {% if star == "empty" %}
{% endif %} {% endfor %}
({{product.review_count}})
Vanaf € {{product.price | money_eu}}
Bekijk product
{% endfor %}

Lees ook

Plug Me In: Van Nederland naar Zwitserland

Wiebe van Plug Me In reist een jaar over de hele wereld om meer te weten te komen over duurzaamheid en hier uiteindelijk een documentaire over te maken. Flinndal is troste sponsor. Lees meer over zijn reis en duurzaamheid.

Lees meer > Lees meer >

Plug Me In: Van Zwitserland naar Duitsland

Wiebe van Plug Me In reist een jaar over de hele wereld om meer te weten te komen over duurzaamheid en hier uiteindelijk een documentaire over te maken. Flinndal is troste sponsor. Lees meer over zijn reis en duurzaamheid in update 2.

Lees meer > Lees meer >

Plug Me in: Van Denemarken naar Zweden

Wiebe van Plug Me In reist een jaar over de hele wereld om meer te weten te komen over duurzaamheid en hier uiteindelijk een documentaire over te maken. Flinndal is troste sponsor. Lees meer over zijn reis en duurzaamheid in update 3.

Lees meer > Lees meer >

Geef je reactie op:

Update 14 Plug Me In: Van Mumbai naar Calcutta
E-mailadres wordt niet getoond bij de review
Je krijg uiterlijk binnen één werkdag per mail een reactie van ons. Bij het versturen van je vraag, ga je ermee akkoord dat deze op onze site geplaatst mag worden.

{{name}}

{{unique_selling_point}}

Jouw instellingen

Wij staan voor je klaar

Wij staan u graag te woord via de onderstaande kanalen.

Onze openingstijden zijn van 09:00 tot 19:00 op werkdagen en van 10:00 tot 16:00 op zaterdag.

Mijn Flinndal

Regel zelf zaken zoals het wijzigen van persoonlijke gegevens of Flinndal Herhaalgemak zendingen.

Naar Mijn Flinndal omgeving

Bel ons (gratis)

Gemiddelde wachttijd: < 5 minuten
0800-7080

Wachttijd: < 5 minuten
0800-7080

WhatsApp ons

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten
06-57592195

Wachttijd: < 25 minuten
06-57592195

E-mail

Gemiddelde wachttijd: 1 werkdag
Neem contact op via het contactformulier

Wachttijd: 1 werkdag
Ga naar het contactformulier

Facebook Messenger

Gemiddelde wachttijd: < 25 minuten
Stuur ons een bericht via Facebook Messenger

Wachttijd: < 25 minuten
Ga naar Facebook Messenger

Product toegevoegd

Product toegevoegd

Naar winkelwagen »

Andere klanten kochten ook:

{% for product in products %}
{{product.name}}

{{product.unique_selling_point}}

€ {{product.price | money_eu}}
{% endfor %}