De beste tips tegen voorjaarsvermoeidheid


voorjaarsvermoeidheid

Als de lente komt, dan stuur ik jou … Nee, geen tulpen uit Amsterdam, maar nieuwe energie! Hard nodig, want bij veel mensen is het energiepeil na een lange winter behoorlijk laag. Ze hebben last van lentemoeheid. Hoe komt het en wat er aan te doen is? Lees de tips in dit artikel.


Pep jezelf op!

Na de luie lange winter is het zaak om juist niet te blijven hangen in de lentemoeheid. De beste remedie is – hoe tegenstrijdig het ook klinkt – in actie komen. Word weer actief! Ga wandelen, fietsen en sporten en dan het liefst in de buitenlucht. Pik zoveel mogelijk van de eerste zonnestralen mee, het zal je lichaam goed doen. Vanaf het voorjaar kan je lichaam onder invloed van het zonlicht ook weer vitamine D aanmaken. Deze vitamine draagt bij aan de werking van het immuunsysteem Het is belangrijk voor sterke botten en draagt bij aan een normale werking van de spieren. Wat verder helpt: extra aandacht voor gezond eten. Geniet van producten als verse groenten en fruit, vis, volkoren graanproducten en gezonde vetten. De voedingsstoffen zullen je lichaam van nieuwe energie voorzien.


Energiestofwisseling

Bij de energiestofwisseling in het lichaam spelen verschillende vitaminen en mineralen een rol. Dat geldt voor vitamine C en de B-vitaminen B2, B3, B5, B6 en B12. Samen met foliumzuur helpen deze vitaminen bij (voorjaars)moeheid. Ook mineralen, zoals ijzer, calcium, fosfor en magnesium zorgen ervoor dat er energie kan worden vrijgemaakt uit de vetten, koolhydraten en eiwitten in de voeding. Als je een tijd slecht gegeten hebt tijdens de winter, dan kan het slikken van extra B-vitaminen of een multi wellicht een gebrek aan energie helpen verminderen.


Onze aanbevelingen


Deze producten bevatten van nature veel B-vitaminen:

  • B2: melk(producten), vlees, groenten, fruit en graanproducten 
  • B3: vlees, vis, graanproducten, groenten en fruit 
  • B5: vlees, vis, eieren, aardappelen, melk(producten), groenten en fruit 
  • B6: vlees, vis, eieren, graanproducten, aardappelen en peulvruchten 
  • B11: groene groenten, fruit, volkoren producten 
  • B12: voedingsmiddelen van dierlijke afkomst zoals vlees, vis, eieren en melk(producten).


De Gezondheidsraad adviseert vitamine D

Onder invloed van zonlicht kan het lichaam vitamine D aanmaken in de huid. Dat gebeurt alleen in de maanden april tot oktober, als de zon hoog genoeg aan de hemel staat. Grijp dan dus je kans! Veel mensen hebben een verhoogde behoefte aan vitamine D. Ouderen bijvoorbeeld, maar ook jonge kinderen en mensen die weinig buiten komen, een donkere huid hebben of gesluierd zijn. De Gezondheidsraad beveelt aan om dan het hele jaar door dagelijks een supplement te gebruiken.


Lees ook:

Of een salade ook echt gezond is, hangt vooral af van de ingrediënten die je toevoegt. Wil je een salade met weinig calorieën? Lees dan snel verder voor onze tips. Lees meer

Gemiddeld moeten we per dag tussen de 4 en 8 keer naar het toilet om te plassen. Daarbij kan de kleur en geur verschillen. Wat vertelt je urine bijvoorbeeld wanneer deze troebel, wit of juist rood is? Lees meer

Koop jij bewust je boodschappen en bewaar jij voedingsmiddelen op de juiste manier? Wij geven je een korte cursus bewust omgaan met voeding. Lees meer

Geef een reactie op: De beste tips tegen voorjaarsvermoeidheid

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Je gaat ermee akkoord dat deze reactie in ons communicatiemateriaal gebruikt mag worden.

Flinndal is één van de grootste merken voedingssupplementen van Nederland. We helpen je graag om elke dag opnieuw het beste uit jezelf te halen!

Wij gebruiken cookies, onder meer voor analyse en gebruiksgemak.